1400/3/25 سه‌شنبه
1400/3/3 دوشنبه
لوگو سایت

مصاحبه‌هامصاحبه‌ها

.

رییس سازمان انرژی اتمی ایران در گفت و گو با الجزیره اعلام کرد:

به حل اختلاف نظرهای باقی‌مانده با آژانس اطمینان داریم

1402/6/1318:16
تعداد بازدید: 433 بار

رییس سازمان انرژی اتمی ایران در گفت‌وگویی جامع با شبکه الجزیره عربی به کلیه موارد مطرح شده در خصوص صنعت هسته‌ای ایران اشاره داشت و ضمن تاکید بر شفاف بودن کلیه فعالیت‌های کشورمان پیشرفت و تحول صنعت هسته‌ای‌مان را حاصل اتکا به جوانان و تلاش دانشمندان کشورمان دانست.

به گزارش مرکز دیپلماسی عمومی و اطلاع رسانی سازمان انرژی اتمی، مهندس محمد اسلامی، معاون رییس جمهور و رییس سازمان انرژی اتمی در گفت و گوی اختصاصی با شبکه الجزیره عربی به ارایه آخرین توضیحات درخصوص وضعیت و دستاوردهای صنعت هسته‌ای کشور پرداخت.

ایران در قالب قوانین کار کرده و هیچ اقدام غیرمتعارفی ندارد
مهندس اسلامی در ابتدای این گفت و گو درخصوص شرایط فعلی صنعت هسته‌ای ایران که فراتر از توافق هسته‌ای بوده و به مراحل پیشرفته و مهمی رسیده است و اینکه آیا در این زمینه باید توافق جدیدی انجام گیرد، اظهار کرد: در ابتدا درخصوص موافقتنامه هسته‌ای باید گفت که آنچه برنامه هسته‌ای ایران را به این وضعیت رسانده و علت اصلی آن تنها نتیجه اقدامات سیاسی بوده است.
وی افزود: برنامه ما کاملاً با قوانین و ضوابط آژانس بین‌المللی انرژی اتمی منطبق بوده و نظارت همیشگی و پیوسته آژانس بر این برنامه، همانند سایر دولت‌های دارای برنامه هسته‌ای جریان دارد و ایران در چارچوب موافقتنامه‌ها و پادمان‌های فراگیر و معاهده منع سلاح‌های هسته‌ای فعالیت می‌‌کند.
معاون رییس جمهور در ادامه با تاکید بر اینکه ایران در قالب قوانین موجود کار کرده و هیچ اقدام غیرمتعارفی ندارد، گفت: در این زمینه ایران هیچ برنامه سری و اعلام نشده‌ای ندارد و در همین چارچوب اماکن ناشناخته‌ای هم نداریم. این رویه از ابتدا وجود داشته اما با این همه از 21 سال پیش شاهد اقدامات سیاسی در بحث فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ایران بوده‌ایم.
رییس سازمان انرژی اتمی ایران در ادامه با اشاره به اینکه زمان آن رسیده که هیاهو و جنجال‌ها در مورد برنامه هسته‌ای ایران، خاتمه یابد، تصریح کرد: لازم است در این خصوص در موضع‌گیری‌ها و نگرش‌های موجود نسبت به فعالیت‌های هسته‌ای ایران تجدیدنظر شود. برنامه هسته‌ای ایران بارها راستی آزمایی شده است.
وی ادامه داد: با این حال اگر اتهام یا ادعایی از قبیل ادعای اماکن چهارگانه وجود داشته و در برهه اخیر مطرح شده، دو موضوع را حل کرده‌ایم و در موارد دیگر با آژانس بین‌المللی در حال بررسی هستیم. با جمیع این شرایط و مواردی که به آن اشاره شد به نظر من سال 2023 سالی است که این هیاهوی سیاسی در مورد برنامه هسته‌ای ایران می‌تواند پایان پذیرفته و اجازه داده شود که امور به جریان طبیعی خود بازگردد.

موضع ایران همچنان داشتن حسن‌نیت در مسیر همکاری‌هاست
مهندس محمد اسلامی در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه احیای نسخه فعلی توافق هسته‌ای، به معنای عقب‌نشینی فنی ایران در سطح وسیعی خواهد بود و اینکه آیا ایران آماده برداشتن چنین گامی صرفاً برای اجرای توافق هسته‌ای سال 2015 است، اظهار کرد: لازم است روی این موضوع تاکید داشته باشم که ایران همچنان به موافقتنامه هسته‌ای پایبند است و تعهدات قراردادی خود را یکطرفه اجرا کرده است.
وی با اشاره به اینکه این موافقتنامه برای تحقق دو هدف متعادل و موازی به امضا رسید، گفت: هدف نخست اعتمادسازی از سوی ایران بود که در راستای تحقق این هدف با ایجاد محدودیت‌هایی در برنامه هسته‌ای خود موافقت کند که این اتفاق رخ داد و سرعت غنی سازی ما کاهش یافت.
رییس سازمان انرژی اتمی ایران ادامه داد: در مقابل فرض بر این بود که طرف مقابل تحریم‌های تحمیل شده بر ایران را لغو کند و اجازه دهد که تعاملات اقتصادی و مالی به صورت عادی برقرار شود. اتفاقی که رخ نداد و با خروج آمریکا از موافقتنامه دیگران را هم از همکاری با ایران منع کرد.
وی افزود: این شرایط را در حالی برای ما رقم زدند که ایران از همان ابتدا به همه تعهدات خود عمل کرد و تا به امروز هم به آن پایبند بوده است. به نحوی که همه اقدامات ما منطبق با بندهای موافقتنامه انجام گرفته است. لازم به ذکر است که ایران به پادمان فراگیر پایبند بوده چرا که عضو آن هستیم. همچنین متعهد به معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای هستیم. معاهده‌ای که در پارلمان ایران جنبه قانون لازم الاتباع پیدا کرده و در عین حال به قانون استراتژیک لغو تحریم‌ها که پارلمان ایران آن را تصویب کرده است، پایبند هستیم.

ایران از موافقتنامه خارج نشده و طرف مقابل باید به تعهدات قراردادی خود برگردد
معاون رییس جمهور ایران در ادامه در خصوص مواردی هچون اتخاذ اقداماتی در مورد اعتمادسازی، موافقتنامه هسته‌ای و 20 سال مذاکره برای امضای توافق هسته‌ای، گفت: همه این اقدامات نشان می‌دهد که ایران با حسن نیت در این مسیر قدم برداشته و همچنان موضع ما همان است. 
وی با بیان اینکه لغو تحریم‌ها و اعتماد سازی در مورد برنامه هسته‌ای ایران از اهداف این مذاکرات بود، تصریح کرد: در این مسیر ما به تعهداتمان عمل کردیم اما طرف مقابل چنین نکرد. به همین خاطر امروز هم که بحث بازگشت ما به موافقتنامه مطرح می‌شود جواب ما به آنها خیلی مشخص است. ایران از موافقتنامه خارج نشده و طرف مقابل باید به تعهدات قراردادی خود برگردد و تحریم‌ها را لغو کند و این موضوعی بود که در کمال شفافیت آن را مطرح کردیم.

در برجام تنها نظارت بر تعهدات ایران بود
رییس سازمان انرژی اتمی ایران در پاسخ به سوالی درخصوص اینکه آیا هم اکنون می‌توان ایران را کشوری دانست که از لحاظ فنی هسته‌ای تبدیل به کشوری هسته‌ای اتمی شده است، گفت: در اینجا لازم است به قانون استراتژیک مصوب پارلمان ایران اشاره داشته باشم که با انگیزه لغو تحریم‌ها تصویب شده است. در همین چارچوب موافقتنامه هسته‌ای ناظر بر تعهدات تنها یکطرف نیست، بلکه ناظر بر تعهدات همه طرف‌های موافقتنامه است.
وی ادامه داد: همان‌طور که می‌دانید موافقتنامه تعاملی بین همه امضا کننده هاست؛ نه اینکه قطعنامه‌ای که فقط به ایران ابلاغ شده باشد که آن را اجرا کند. هنگامیکه موافقتنامه در چارچوب قطعنامه شماره 2231 شورای امنیت سازمان ملل متحد مورد تصویب واقع شد در دیباچه قطعنامه آمده است که اقدامات ایران با انگیزه اعتمادسازی در خصوص برنامه هسته‌ای خود در مقابل لغو تحریم‌ها و برچیدن موانع از جریان تجارت و تعاملات مالی با ایران انجام می گیرد.
مهندس اسلامی تصریح کرد: در این راستا ایران انتظار دارد که نتیجه این اقدامات، لغو تحریم‌ها و برقراری روابط و تعاملات اقتصادی و عادی‌سازی با سایر دولت‌ها باشد. این دو نکته، بخش اساسی موافقتنامه هسته‌ای را تشکیل می‌دهند. آنچه در عمل اتفاق افتاد این است که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای اجرای بخش اول ( تعهدات ایران ) نظارت داشت، ولی احدی بر اجرای بخش دوم، ناظر به لغو تحریم‌ها و بازگشت تعاملات مالی به وضعیت طبیعی نظارت نکرد. این وضعیت مثل این می‌ماند که در یک مسابقه فوتبال، داور رعایت مقررات را فقط از یک تیم بخواهد و از خطاهای تیم مقابل چشم‌پوشی کند. آیا چنین داوری قابل قبول است؟
رییس سازمان انرژی اتمی در ادامه با بیان اینکه ایران برخلاف طرف مقابل به همه تعهدات خود عمل کرد، گفت: با این شرایط از لزوم بازگشت ایران به کدام تعهدات صحبت می‌کنند در حالی که آنها برخلاف ما از تعهداتشان عقب‌نشینی کردند و این در صورتی است که همه طرف‌ها باید به همه تعهداتشان عمل کنند.

روابط ایران با آژانس خوب و از حل اختلاف نظرهای باقی‌مانده اطمینان داریم
معاون رییس جمهور در ادامه در پاسخ به سوالی در مورد روابط ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بعد از حل برخی سوء تفاهم های مورد اختلاف بین تهران و آژانس، گفت: روابط ما با آژانس بسیار خوب است و در ادامه این روابط طبیعی، دید و بازدیدها به صورت پیوسته تداوم دارد. در همین راستا از امکان حل اختلاف نظرهای باقی‌مانده با آژانس با شیوه فعلی اطمینان داریم.
مهندس اسلامی در مورد توافق‌های حاصله با آژانس در خصوص برخی سوء تفاهم ها از جمله غنی‌سازی اورانیوم با درصد بالا، دسترسی بازرسان آژانس به مکان‌های ادعایی و دیگر موارد، تصریح کرد: در این زمینه در گزارش مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به شورای حکام آژانس به نکاتی اشاره شده است. در این گزارش مدیرکل درخصوص موضوع ذرات اورانیوم 83 درصد نوشته است که این مسئله روشنی است و همه دست اندکاران می‌دانند که در جریان غنی‌سازی اینگونه وقایع رخ می‌دهد.
وی افزود: در همه کشورهایی که غنی‌سازی انجام می‌گیرد، این یک حادثه فنی و تکنیکی است و هیچگونه برنامه‌ریزی خاصی برای این حادثه در کار نبوده است. به همین خاطر این قبیل حوادث به کرات اتفاق افتاده که نه موضوع جدیدی است و نه عجیب. معمولاً هنگام تزریق گاز به سانتریفیوژها و به کار انداختن آنها قبل از تنظیم در حد غنی‌سازی، این اتفاق رخ می‌دهد.
وی ادامه داد:  به همین خاطر در این حالت ممکن است افزایش یا کاهشی در سطح غنی‌سازی ملاحظه شود که بعد از آن تمام مواد جمع شده در لوله سانتریفیوژ تخلیه می‌شود. این مسئله روتین و عادی است و آژانس هم با گزارش خود تمام نکات مبهم در این زمینه را روشن کرده است.

با حسن نیت در حال حل مسائل باقیمانده با آژانس هستیم
رییس سازمان انرژی اتمی ایران در ادامه در مورد مکان‌های ادعایی گفت: در مورد معدن متروک که آژانس ذراتی از اورانیوم یافته بود، برای آژانس تاکید کردیم که ما در ایران چنین نوعی از اورانیوم نداریم و این معدن اصولاً متروک است. در این خصوص اسناد لازم به آژانس ارایه شد و مشخص کردیم که یک کشور خارجی 60 سال قبل در این معدن کار می‌کرده و ذرات اورانیوم یافته شده متعلق به شرکت (خارجی) است که از آن برای سنجیدن عمق معدن استفاده می‌کردند.  
وی افزود: با اطلاعاتی که به آژانس داده شده، از شرکت خارجی که در ایران فعالیت داشت استعلامات لازم به عمل آمد و شرکت مورد نظر هم مراتب را تایید کرد تا بدین ترتیب این سوءتفاهم با آژانس حل شده باشد. همچنین در کنار این مسئله، سوءتفاهم درباره یکی دیگر از اماکن مورد اشاره آنها نیز برطرف شد.
مهندس اسلامی تصریح کرد: با توجه مسیر اجرایی فعلی که در آن حرکت می‌کنیم و با عنایت به حل مسئله دو مکان از اماکن چهارگانه، معلوم می‌شود که ما با حسن نیت و با دید مثبت در حال حل مسائل باقیمانده در همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هستیم.

بابت تعداد بازرسان آژانس در ایران طبق مقررات مورد توافق عمل می‌کنیم
رییس سازمان انرژی اتمی ایران در ادامه این گفت‌وگو با شبکه الجزیره عربی در پاسخ به سوالی در مورد انتشار برخی گزارش‌ها مبنی بر افزایش تعداد بازرسان آژانس در ایران و اینکه آیا این بخشی از توافق جدید با آژانس است، گفت: ما مشکلی در زمینه حضور بازرسان آژانس در ایران نداریم و معمولا درباره تعداد بازرسان برابر مقررات مورد توافق در پادمان عمل می‌کنیم.
وی افزود: بیش از یکصد بازرس آژانس بر برنامه هسته‌ای ما نظارت دارند و این وضعیت در هیچ جایی مانند ندارد. جالب است بدانید که ایران در مقایسه با سایر کشورها میزبان بیشترین تعداد بازرس در زمینه برنامه هسته‌ای خود است.
معاون رییس جمهور ایران در مورد مساله دوربین‌های مدار بسته آژانس در تاسیسات هسته‌ای ایران و اینکه این مساله به کجا رسیده است، گفت: دوربین‌ها‌ی مراقبت مشمول پادمان (ضمانتهای فراگیر) در ایران فعال هستند و آژانس بین‌المللی بر آنها اشراف دارد.
وی افزود: واقعاً غیر قابل قبول است که بعضی از دولت‌ها از ما بخواهند که صد‌در‌صد به موافقتنامه هسته‌ای پایبند باشیم، درحالیکه آنها به هیچ چیزی متعهد نیستند. در حالی که تعهدات موافقتنامه هسته‌ای تعهداتی چندجانبه هستند. دوربین های مراقبت نیز برجامی بوده و چون طرف های مقابل تعهدات خود را انجام نداده اند، بر اساس قانون اقدام راهبردی تا زمانیکه آنها تعهدات خود را انجام نداده و تحریم ها را لغو نکنند، نمی توانند بکار گرفته شوند.  

همه برنامه‌های هسته‌ای ایران روشن و تحت بازرسی آژانس است
رییس سازمان انرژی اتمی ایران درمورد اینکه آیا بازگشت به پروتکل الحاقی بخشی از گفت‌وگوی فنی ایران و آژانس است و اینکه آیا ایران برای بازگشت به این پروتکل خواسته‌ای دارد، گفت: ارتباطات ما با آژانس بین‌المللی به شکل دیدارها و مباحثات ادامه دارد. ما در بعضی مواقع آژانس را مورد نقد قرار می‌دهیم ولی روابط فی مابین استمرار دارد.
وی در مورد اینکه پیشتر نقدهایی نسبت به مدیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی داشتید و این سازمان را به سیاسی کاری در پرونده هسته‌ای ایران متهم کرده بودید و آیا از این مرحله عبور کردید، گفت: ما از آن‌ها می‌خواهیم که از به کار بردن عبارات و واژه‌های معلوم‌الحال در گزارش‌های آژانس و اظهار نظرهای مطبوعاتی خودداری کنند، زیرا این گونه عبارات ممکن است مورد سوءاستفاده دشمنان ما واقع شود؛ چرا که همه برنامه‌های ما روشن و تحت بازرسی آژانس است.
مهندس اسلامی تصریح کرد: در همین چارچوب نقدهای ما ناظر به مسائل تکنیکی و قضایای محرمانه فی‌مابین ایران و آژانس است که نشت دادن اطلاعات در این زمینه و رساندن آنها به رسانه‌های غربی موجب سوءاستفاده دشمنان ما و راه‌اندازی حملات تبلیغی بر علیه کشورمان می‌شود.
وی اظهار کرد: در حال حاضر روابط ما با آژانس خوب و مثبت است و روابط ما رو به پیش است و نتایج حاصله روشن است. امیدواریم با پایان یافتن فشارهای سیاسی و اعمال فشار از خارج آژانس بر این سازمان،  فرصت بدهند تا کار حرفه‌ای‌اش را مطابق قوانین داخلی خود انجام دهد.

همه تلاش‌های ایران ناظر به فعال‌سازی تعامل با جهان است
مهندس محمد اسلامی در پاسخ به سوالی در خصوص اینکه آیا بعد از دستیابی به توافقات اخیر بین ایران و آمریکا بر سر تبادل زندانیان، سطح غنی‌سازی ایران کاهش یافته است و برخی گزارش‌ها از سوی رسانه‌های آمریکایی این ادعا را مطرح می‌کنند، گفت: بدون شک هرگامی که آنها در جهت لغو تحریم‌ها و برداشتن موانعی که فرا روی کشورمان به بهانه برنامه هسته‌ای گذاشته شده است، بردارند، در مقابل آن اقدام متناسب را انجام خواهیم داد و این موضعی است که ما در سیاست‌های خود درج کرده‌ایم.
وی افزود: این موضع به عنوان اصل مهم و اساسی در اظهارات مسئولین نظام ایران دیده می‌شود و همه تلاش‌های ما ناظر به فعال‌سازی تعامل با جهان است. ما سیاست خارجی فعالی در این زمینه داریم و به هیچ احدی اجازه نمی‌دهیم که مانع این روند شود. مذاکرات مربوط به آزادسازی اموال توقیف شده ایران، مبادله زندانیان، پرونده‌هایی هستند که در حال حاضر از طریق وزارت امور خارجه کشورمان در دست اقدام و پیگیری است .


به همکاری با کشورهای منطقه و جنوب خلیج فارس در پرتو تحولات حاصله امیدواریم
رییس سازمان انرژی اتمی در بخش دیگری از این گفت‌وگو در مورد اینکه آیا زمینه همکاری ایران با سایر کشورهای منطقه به خصوص حوزه خلیج فارس بعد از تحولات سیاسی اخیر برای انتقال دانش و اطلاعات صنعت هسته‌ای، وجود دارد گفت: در گذشته در زمینه‌های آموزش و بحث‌های علمی در خصوص مواد رادیواکتیویته به کار رفته در پزشکی، همکاری داشتیم و امیدواریم که این همکاری در پرتو تحولات حاصله در روابط ما با کشورهای عرب جنوب خلیج فارس ادامه یابد.
وی تاکید کرد: این روابط سیاسی و از سرگیری روابط دیپلماتیک با برخی از این کشورها، می‌تواند باعث آغاز همکاری‌های علمی، تکنیکی و صنعتی شود و روزنه جدیدی به روی همکاری‌های منطقه‌ای بگشاید.
مهندس اسلامی در مورد اینکه آیا پیشنهادی در این زمینه داشته‌اید، گفت: بله ما آماده این نوع همکاری هستیم و پیشنهادهای خود را به وزارت امور خارجه کشورمان در خصوص همکاری با همسایگان عرب‌مان تقدیم کردیم.

بی‌تردید به هر حمله‌ نظامی به تاسیسات هسته‌ای کشورمان پاسخ خواهیم داد
معاون رییس جمهور ایران در بحث مطرح شده در این گفت‌وگو بابت تهدیدهایی مبنی بر حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران و اینکه آیا این تهدیدات می‌تواند برنامه هسته‌ای ایران را متوقف کند، گفت: بدون شک با قاطعیت دندانشکن به هر حمله نظامی به تاسیسات اتمی کشورمان پاسخ می‌دهیم و این مسئله جای هیچگونه بحث و تردید نیست. اسرائیل قادر به ارتکاب چنین حماقتی علیه ما نیست و این اظهارات شعارهایی بیش نیستند که هیچ اهمیتی بر آنها مترتب نیست. اسرائیل کوچکتر از آن است که بتواند اقدامی علیه ایران بکند.
وی افزود: هر طرفی که در فکر حمله به ما است باید این را بداند، برنامه هسته‌ای ایران یک تشکیلات داخلی است و برخلاف گفته‌ها و روایت‌های نادرست و تصویر منفی که در مورد این برنامه اشاعه می‌شود، هدف علوم هسته‌ای، تحقق پیشرفت علمی و گشودن مرزها به روی توسعه علم و معرفت و تکنولوژی هسته‌ای است که دروازه بخش وسیعی از علوم و و پیشرفت‌های علمی و توسعه پایدار به شمار می‌آید.
مهندس اسلامی گفت: چرا باید ملت‌های جهان و از جمله ملت ایران را از این تکنولوژی محروم کرد؟ امروزه تکنولوژی هسته‌ای را در پزشکی، تحقیقات غذایی، صنعت، کشاورزی، حفاظت محیط زیست و مسائل مختلف مرتبط با زباله‌های طبیعی به کار می‌بریم.
معاون رییس جمهور ایران در این زمینه ادامه داد: این موارد همه جزئی از ادعاهایی هست که مدام در مورد برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران دارند. این در حالی است که یکی از این کشورها بمب اتم را ساخت و به کار برد و دیگر کشورها یکدیگر را به کاربرد اسلحه اتمی تهدید می‌کنند. در همین حال  رژیم اسرائیل فعالیت‌های اتمی‌اش رصد نشده و مورد پیگیری قرار نمی گیرد.
وی افزود: جالب است بدانید بخش گسترده‌ای از اقتصاد این کشورها مبتنی بر انرژی هسته‌ای است چون 12 نوع تخصص در اقتصاد هسته‌ای وجود دارد که شرکت‌های بزرگی در بازارهای بورس نیویورک و لندن و توکیو با آن سر و کار دارند و بالاترین نسبت سوددهی از آن این شرکت‌هاست.
رییس سازمان انرژی اتمی ایران تصریح کرد: به عنوان نمونه به موضوع تغییرات آب و هوایی و ضرورت حرکت به سوی انرژی‌های تجدیدپذیر و تولید برق از انرژی هسته‌ای اگر توجهی داشته باشید، کشور فرانسه بیش از 76 درصد برق مورد نیاز خود را از از این طریق تامین می‌کند. همه کشورهای جهان و کشورهای همسایه ما در مسیر احداث نیروگاه‌های اتمی برای تولید برق حرکت می‌کنند، چرا فقط ایران تهدید شده و تحریم‌ها بر آن تحمیل می‌شود و عملیات تخریبی بر علیه تاسیسات اتمی آن انجام می‌گیرد. چرا  دانشمندان آن ترور می‌شوند و از راه سازمان‌های بین‌المللی آن را تحت فشار قرار می‌دهند؟ آیا همه اقدامات جز به تسلیم کشاندن ملت ایران هدف دیگری دارد؟ هدفی که مطمئن باشید هرگز محقق نخواهد شد.

توانایی دانشمندان کشورمان ما را به سمت تحول و پیشرفت در صنعت هسته‌ای هدایت کرد
مهندس اسلامی در مورد ساخت تاسیسات اتمی جدید در ایران و اینکه آیا با طرف‌های خاصی در این زمینه به توافقی رسیده‌اید، گفت: ما کارهای‌مان را پیش می‌بریم و این کار را با احداث نیروگاه‌های تولید برق با دست‌های خودمان انجام داده‌ایم. قراردادهایی با تعدادی از دولت‌ها در خلال سالیان منعقد کردیم و هیچ پایبندی از آنان از جمله فرانسه، آلمان، و ایالات متحده ندیدیم.
وی افزود: این دولت‌ها پول‌ها را به موجب قراردادهای امضا شده دریافت داشتند اما به تعهدات‌شان عمل نکردند و بعضی از آنها به سبب تحریم‌ها، پروژه را ناتمام گذاشتند و رفتند. سه دهه ضررها را تحمل کردیم. آیا در مقابل باید دست بسته می‌ایستادیم؟ ما هرگز چنین نمی‌کنیم. دانشمندان، کارشناسان و مهندسان و سایر کارآزمودگان کشورمان هرگز دست بسته نمی‌مانند و توانایی آنها بود که ما را به سوی تحول در زمینه پیشرفت در صنعت هسته‌ای هدایت کرد.

پربازدیدترین ها

مطالب مرتبط

آرشیو مطالب

  • ارسال به دوستان
  • چاپ
نام ارسال کننده :
ایمیل ارسال کننده:
نام دریافت کننده :
ایمیل دریافت کننده :
موضوع ایمیل :
کد تصویری :
login