1400/3/25 سه‌شنبه
1400/3/3 دوشنبه
لوگو سایت

مصاحبه‌هامصاحبه‌ها

.

معاون سازمان انرژی اتمی ایران:

موفقیت‌های حوزه انرژی هسته‌ای نتیجه تلاش فرزندان ایران است

1402/8/1623:41
تعداد بازدید: 1005 بار

آیین اختتامیه هجدهمین دوره طرح ملی «ایران، مرز پرگهر» با حضور معاون سازمان انرژی اتمی ایران و مسوولان جهاد دانشگاهی و دانشگاه صنعتی امیرکبیر در این دانشگاه برگزار شد.

به گزارش مرکز دیپلماسی عمومی و اطلاع‌رسانی سازمان انرژی اتمی ایران؛ آیین اختتامیه هجدهمین دوره طرح ملی «ایران، مرز پرگهر» با حضور سیدپژمان شیرمردی معاون سازمان انرژی اتمی و مدیرعامل شرکت توسعه کاربرد پرتوهای ایران، حسن مسلمی نائینی رییس جهاد دانشگاهی و علیرضا رهایی رییس دانشگاه صنعتی امیرکبیر و برخی از مسوولان علمی کشور، عصر روز سه شنبه، 16 آبان ماه برگزار شد.

معاون سازمان انرژی اتمی ایران در این مراسم اظهار کرد: از سال 1383، مساله دستیابی ایران به علوم و فناوری هسته‌ای، تحت تاثیر شیطنت‌های غربی‌ها از یک موضوع علمی تبدیل به یک موضوع سیاسی شد و برخی از کشورهای غربی به دنبال وارونه سازی پیشرفت‌های علمی ایران در این حوزه بودند.

سید پژمان شیرمردی با بیان اینکه مساله انرژی هسته‌ای ایران را در دو بُعد نرم افزاری و سخت افزاری باید بررسی کرد، گفت: بُعد نخست این پیشرفت علمی به گفته مقام معظم رهبری منجر به ایجاد خودباوری و اعتماد به نفس شده و در نگاه بین‌المللی نیز جایگاه ایران را در نظم بین‌المللی ارتقا داده و مذاکرات کشورهای عضو شورای امنیت با ایران نیز نشان‌دهنده جایگاه والای سیاسی کشورمان است.
مدیرعامل شرکت توسعه کاربرد پرتوهای ایران تصریح کرد: در بُعد سخت افزاری نیز در شرایطی که با شدیدترین تحریم‌های تاریخ مواجه بودیم، توانستیم در تمام ابعاد هسته‌ای رشد کرده و در زمره معدود کشورهای دارنده چرخه کامل هسته‌ای از اکتشاف، استخراج، تولید کیک زرد، غنی‌سازی و تولید سوخت قرار بگیریم.

شیرمردی با بیان اینکه اکنون ایران جزو ۳۲ کشور تولیدکننده راکتور هسته‌ای است، گفت: بر اساس برنامه ۲۰ ساله به دنبال تولید ۲۰ هزار مگاوات برق هسته‌ای هستیم زیرا این انرژی کم هزینه؛ پاک و پایدار است بنابراین نباید تحت تاثیر تبلیغات منفی در این زمینه قرار بگیریم چراکه دستیابی ایران به انرژی هسته‌ای حق مسلم مردم است.

 

وی با اشاره به پیشرفت‌های ایران در حوزه کاربرد پرتوهای هسته‌ای عنوان کرد: شاهد پیشرفت‌های فراوان در زمینه توسعه کاربرد پرتوها در حوزه‌های کشاورزی، صنعت، سلامت، آب و محیط زیست هستیم به‌طوری‌که با پرتودهی به محصولات کشاورزی می‌توانیم سهم آفت‌‌کش‌های شیمیایی به عنوان یکی از عوامل اصلی بروز  سرطان‌ها را کاهش دهیم.

وی خاطرنشان کرد: معتقدیم که باید سهم انرژی هسته‌ای در بخش کشاورزی را افزایش دهیم و برای محقق کردن این هدف، نیازمند حضور دانشگاه‌ها در پروژه‌های جدید هستیم.

مدیرعامل شرکت توسعه کاربرد پرتوهای ایران درباره نقش انرژی هسته‌ای در بخش سلامت بیان کرد: با توجه به نقش مهم رادیوداروها در تشخیص و درمان بیماری‌ها اکنون از توانمندی تولید یک میلیون کیت دارو برخورداریم؛ همچنین در بحث استریل‌سازی تجهیزات پزشکی قادریم از یکی از بهترین فناوری‌ها در جهان یعنی استفاده از پرتوهای هسته‌ای، بهره‌مند شویم.
وی ادامه داد: یکی از مشکلات در مراکز درمانی، عفونت‌های بیمارستانی است که با استفاده از فناوری کاربرد پرتوها می‌توان تجهیزات یک‌بار مصرف را به صورت سریع‌تر و کم هزینه‌تر ضدعفونی کرد.

شیرمردی در ادامه با بیان اینکه در بخش محیط زیست با چالش ریزگرد‌ها و آلایندگی محیطی مواجه هستیم، گفت: ‌اکنون شاهد آغاز تحقیقات برای استفاده از انرژی هسته‌ای در این حوزه هستیم که البته موفقیت این طرح در گرو حضور و همکاری اساتید و دانشجویان است.
معاون سازمان انرژی اتمی ایران تاکید کرد: به‌منظور برگزاری تورهای علمی دانشجویی با هدف بازدید از ظرفیت بخش انرژی‌ هسته‌ای آمادگی داریم.

وی در پایان گفت: موفقیت‌های به‌دست آمده در صنعت هسته‌ای حاصل تلاش فرزندان ایران بوده و وظیفه ما است که در ادامه این مسیر با تلاش و شجاعت قله‌های موفقیت را بیش از پیش فتح کنیم.

گفتنی است در پایان این مراسم اسامی افراد برگزیده در این طرح اعلام و از آنان تجلیل شد.

پربازدیدترین ها

مطالب مرتبط

آرشیو مطالب

  • ارسال به دوستان
  • چاپ
نام ارسال کننده :
ایمیل ارسال کننده:
نام دریافت کننده :
ایمیل دریافت کننده :
موضوع ایمیل :
کد تصویری :
login