1400/3/25 سه‌شنبه
1400/3/3 دوشنبه
لوگو سایت

مرز دانشمرز دانش

.

توسعه نورافکن هسته‌ای برای اکتشافات فضایی

1402/11/710:32
تعداد بازدید: 443 بار

یکی از کاربردهای فناوری هسته‌ای را می‌توان در حوزه ماه‌نگاری و اکتشافات فضایی دانست.

به گزارش مرکز دیپلماسی عمومی و اطلاع‌رسانی سازمان انرژی اتمی ایران؛ World Nuclear News در گزارشی نوشت: از جمله ابزارهایی که برای مشاهده نواحی تاریک ماه و شناخت بهتر این نواحی استفاده می‌شود، نورافکن است. در این زمینه پروژه‌‌ای با عنوان «نورافکن اِمبِرکُر» تعریف شده که هدف آن تصویربرداری از سطح ماه با کمک پرتوهای ایکس است. مجریان این پروژه موفق شده‌اند در مطالعات اولیه خود، بودجه برنامه‌های نوآورانه ناسا را جذب کنند.

منبع انرژی نورافکن، اِمبِرسُرس بوده که در حقیقت نسخه اصلاح‌شده سرامیک قابل شارژ هسته‌ای اِمبِرکُر است. رادیوایزوتوپ اِمبِرکور بدون نیاز به نیروی الکتریکی خارجی، می‌تواند حرارت و پرتوی ‌ایکس تولید کند. شرکت «اولتِرا سِیف نوکلییِر » (که در حوزه نسل چهارم میکروراکتورهای با خنک‌کننده گازی در سطح جهانی پیشرو است) این فناوری نوآورانه را به‌منظور استفاده در پیشران‌های فوق سریع فضاپیما و همچنین تولید حرارت در شب‌های سرد ماه توسعه داده است.
اِمبِرکُر در حقیقت، یک باتری بادوام است که می‌تواند در ماموریت‌های فضایی طولانی‌مدت استفاده شود. با کمک این منبع انرژی می‌توان به سرعت‌هایی معادل 20 برابر بیشتر از سرعت راکت‌های شیمیایی رسید
.
 

 
اِمبِرکُر
با قرار دادن اِمبِرسُرس در یک محفظه طراحی‌شده و حفاظ‌ گذاری‌شده مخصوص، پرتوهای ایکس را می‌توان از طریق یک شیار قابل‌تنظیم منتشر کرد. پرتوهای ایکس تولید شده از اِمبِرسُرس دارای قدرت چندین برابری نسبت به هر منبع پرتوی است که قبلا در فضا به‌کار گرفته شده بود. شدت نور آن بقدری است که می‌تواند کیلومترها مسافت را طی کرده، با سطح ماه برهمکنش کند و مجدد به سمت حسگر بازگردد. سیگنال دریافتی حاوی اطلاعات عنصری مربوط به سطح ماه و لایه زیرین آن خواهد بود. همچنین از پرتوهای پس‌پراکنده‌شده می‌توان برای یافتن موادی همچون آب استفاده کرد. 
 

نورافکن ایکس را می‌توان به منظور نقشه‌برداری از سطح ماه بر روی یک کاوشگر نصب کرد.
قابلیت‌های نورافکن در آنالیز ترکیب عنصری و انجام عملیات در تاریکی به طور بالقوه در حال متحول ساختن حوزه اکتشافات فضایی و ماه‌نگاری است. این فناوری می‌تواند در عملیات اکتشافی سیارک‌ها، قمرهای کوچک و عطارد نیز موثر واقع شود. در نهایت، قابلیت‌های جدید این فناوری می‌تواند به واسطه ارائه واضح‌ترین تصویری که تا به حال از منابع موجود در ماه وجود داشته، تحولی را در برنامه‌های ناسا ایجاد کند.
منبع خبر:

B2n.ir/e13571

پربازدیدترین ها

مطالب مرتبط

آرشیو مطالب

  • ارسال به دوستان
  • چاپ
نام ارسال کننده :
ایمیل ارسال کننده:
نام دریافت کننده :
ایمیل دریافت کننده :
موضوع ایمیل :
کد تصویری :
login