1400/3/25 سه‌شنبه
1400/3/3 دوشنبه
لوگو سایت

مرز دانشمرز دانش

.

تولید باتری هسته‌ای توسط چینی‌ها

1402/11/2314:00
تعداد بازدید: 498 بار

شرکت چینی «بیجینگ بتاولت» مدعی تولید یک باتری مینیاتوری هسته‌ای شده که می‌تواند به مدت 50 سال و بدون نیاز به شارژ و به‌طور پایدار و مستقل، برق تولید کند.

به گزارش مرکز دیپلماسی عمومی و اطلاع‌رسانی سازمان انرژی اتمی ایران؛ شرکت چینی «بیجینگ بتاولت» ادعا کرده که یک باتری مینیاتوری هسته‌ای تولید کرده که می‌تواند به مدت 50 سال و بدون نیاز به شارژ، به‌طور پایدار و مستقل، برق تولید کند.
این باتری در حال حاضر در مرحله آزمایشی (پایلوت) است و به تولید انبوه خواهد رسید.
 
اصل فناوری باتری‌های اتمی که به عنوان باتری‌های هسته‌ای یا باتری‌های رادیوایزوتوپی نیز شناخته می‌شوند؛ بر این اساس است که انرژی آزاد شده از واپاشی ایزوتوپ‌های هسته‌ای را مهار کرده و آن را از طریق مبدل نیمرسانا به انرژی الکتریکی تبدیل می‌کند.


          باتری  BV100 با ابعاد کوچکتر از یک سکه

بر اساس ادعای شرکت «بتاولت» در این باتری از 2 فناوری«واپاشی ایزوتوپ نیکل-63 » و «نخستین ماژول نیمرسانای الماس چینی (نیمرسانای نسل چهارم)» استفاده شده تا بدین ترتیب کوچک‌سازی باتری‌های اتمی محقق شود.
نیمه عمر نیکل-63 بیش از 100 سال است و این اطمینان وجود خواهد داشت که در طول عمر 50 ساله باتری فعال بماند.

تیم محققان این شرکت یک نیمرسانای الماسی تک کریستالی منحصر به فرد با ضخامت 10 میکرون (یک ‌پنجم اندازه تار موی انسان) ساخته‌اند و یک ورق نیکل-63 به ضخامت 2 میکرون را بین 2 مبدل نیمرسانای الماس قرار داده‌اند و بدین‌ترتیب، یک ساختار و واحد مستقل تشکیل می‌شود.
بر اساس اظهارات مسوولان شرکت بتاولت این باتری‌های هسته‌ای، ماژولار هستند و می‌توانند از ده‌ها یا صدها ساختار مستقل تشکیل شوند؛ و به‌صورت سری و موازی مورداستفاده قرار گیرند بنابراین می‌توان باتری‌هایی با ابعاد و ظرفیت‌های مختلف تولید کرد.

باتری‌های هسته‌ای می‌توانند در بلندمدت به عنوان منبع تغذیه در سیستم‌های هوافضا، تجهیزات هوش مصنوعی، تجهیزات پزشکی، سیستم‌های میکرو الکترومکانیکی، حسگرهای پیشرفته، پهپادهای کوچک و میکرو ربات‌ها استفاده شوند.همچنین با کمک این باتری می‌توان دستگاه‌هایی مانند گوشی‌های هوشمند را به طور نامحدود بدون شارژ مجدد استفاده کرد یا پهپادها و هواپیماهای بدون سرنشین را بدون نیاز به فرود آمدن برای شارژ باتری، به پرواز درآورد.

علاوه بر طول عمر طولانی، باتری در شرایط سخت نیز عملکرد خوبی دارد به‌طوری‌که باتری‌های هسته‌ای برخلاف باتری‌های سنتی، می‌توانند در شرایط سخت نظیر دمای 120 درجه تا منفی 60 درجه سانتی‌گراد، با خیال راحت کار کنند و این باتری‌ها همچنین در برابر سوراخ شدن و گلوله مقاوم بوده و ضد اشتعال و ضد انفجار هستند.

ترکیب ساختاری باتری هسته‌ای
 
 محصولی که این شرکت قصد دارد به بازار عرضه کند،BV100  است که ادعا می‌شود نخستین باتری هسته‌ای جهان خواهد بود که به تولید انبوه می‌رسد. این باتری با ابعاد 15 در 15 میلی‌متر و ضخامت 5 میلی‌متر می تواند 100 میکرووات با ولتاژ 3 ولت تولید کند. این شرکت قصد دارد یک باتری یک واتی را در سال 2025 روانه بازار کند.

بر اساس اظهارات مسوولان شرکت بتاولت، باتری اتمی  کاملا بی خطر است، هیچ پرتودهی خارجی ندارد و برای به‌کارگیری دستگاه‌های پزشکی درون بدن انسان مانند ضربان‌ساز قلبی و پمپ مکانیکی مصنوعی (قلب مصنوعی) مناسب است.

باتری‌های اتمی با محیط زیست سازگار هستند و پس از دوره واپاشی، ایزوتوپ پرتوزای نیکل-63 به ایزوتوپ پایدار مس تبدیل می‌شود که غیر پرتوزا بوده و هیچ گونه تهدید یا آلودگی برای محیط زیست ایجاد نمی‌کند.

 این شرکت قصد دارد تحقیقات خود را در مورد استفاده از ایزوتوپ‌هایی مانند استرانسیوم-90، پرومتیم-147 و دوتریوم برای توسعه باتری‌های اتمی با توان بالاتر و عمر مفید 2 تا 30 سال ادامه دهد.

منبع خبر:
B2n.ir/m00673

پربازدیدترین ها

مطالب مرتبط

آرشیو مطالب

  • ارسال به دوستان
  • چاپ
نام ارسال کننده :
ایمیل ارسال کننده:
نام دریافت کننده :
ایمیل دریافت کننده :
موضوع ایمیل :
کد تصویری :
login