1400/3/25 سه‌شنبه
1400/3/3 دوشنبه
لوگو سایت

آخرین اخبار صنعت هسته‌ایآخرین اخبار صنعت هسته‌ای

.

در سال 1402 صورت گرفت:

دستیابی ایران به 150 دستاورد فناورانه – صنعتی در حوزه هسته‌ای/ رفع دغدغه‌های صنایع بزرگ کشور با تکیه بر فناوری هسته‌ای

1403/1/2014:46
تعداد بازدید: 385 بار

معاون رییس‌جمهور و رییس سازمان انرژی اتمی ایران اظهار کرد: در سال ۱۴۰۲ گام های موثری در زمینه فناوری هسته‌ای برداشتیم و توانستیم به حدود 150 دستاورد دست یابیم که امسال تعدادی از این دستاوردها رونمایی خواهد شد.

به گزارش مرکز دیپلماسی‌عمومی و اطلاع‌رسانی سازمان انرژی اتمی ایران؛ محمد اسلامی در آیین گرامیداشت هجدهمین سالروز ملی فناوری هسته‌ای در جمع خبرنگاران ضمن تبریک سال نو و آرزوی قبولی طاعات و عبادات ملت ایران، گفت: خوشحالیم که روز فناوری هسته‌ای در 20 فروردین امسال و در این ایام برگزار می‌شود و اگرچه همه ما غم در دل داریم و از این ظلمی که با  جنایت رژیم صهیونیستی در منطقه شکل گرفته و روی جنایتکاران تاریخ را سفید کرده است.

وی افزود: از این بابت غمگین هستیم و امیدواریم که این بیداری جهانی که در حال حاضر نسبت به حقیقت مساله فلسطین شکل گرفته است و نیز مقاومت مردم عزیز فلسطین به گونه ای رقم بخورد که با الطاف الهی این شجره ناپاک از این سرزمین پاک شود و با از بین رفتن این، جریان شاهد خاتمه شرایط ناایمن در منطقه باشیم.
 

وی تصریح کرد: سال 1400 و در بدو ورود به سازمان انرژی اتمی ایران با توکل بر پروردگار متعال تلاش کردیم تا هیاهوی هسته‌ای را از بین ببریم و نیز سعی شد تا توسعه و پیشرفت هسته‌ای در همه زمینه‌ها را شتاب دهیم تا فناوری هسته‌ای و دستاوردهای آن را در زندگی مردم و جلوه های آن را در اقتدار ملی نمایان کنیم.

معاون رییس‌جمهور ادامه داد: در گام نخست آنچه ضرورت داشت این بود که سند جامع راهبردی سازمان تهیه شود که این سند پس از تصویب در 20 فروردین 1401 توسط رییس‌جمهور محترم رونمایی شد.

اسلامی افزود: در سال ۱۴۰۱ توانستیم ۱۵۹ دستاورد فناورانه و صنعتی را معرفی کنیم که از این دستاوردها رونمایی شد و مورد بهره‌برداری قرار گرفت؛‌ در ۱۴۰۲ همین رویکرد پرشتاب ادامه داشت‌ و به ۱۵۰ دستاورد در حوزه فناوری و دانش دست یافتیم که بخشی از این دستاوردها در سال گذشته مورد بهره‌برداری قرار گرفت و برخی دیگر در سال‌جاری و از این تاریخ به بعد رونمایی می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در سال 1402 با لطف الهی گام‌های موثری را در عرصه توسعه و تقویت زیرساخت‌های صنعتی و پژوهشی سازمان انرژی اتمی ایران و نیز در زمینه شتابدهی به روند تجاری‌سازی و طی کردن فرآیندی که با بلوغ فناوری و بلوغ نتایج تحقیقات همراه است؛ برداشتیم.

وی توضیح داد: سال گذشته در زمینه توسعه زیرساخت‌های پژوهشی و شتاب دادن به تجاری‌سازی صنعت هسته‌ای اقدامات قابل توجهی داشتیم؛ روندی که می‌توانست تاثیرات خود را در زندگی مردم نمایان کند.

اسلامی ادامه داد: به طور مشخص در سال 1402 حجم فعالیت‌هایی که در بخش پرتودهی انجام گرفت، 2.5 برابر سال 1401 بود. این نکته بسیار حایز اهمیتی محسوب می‌شود زیرا پرتودهی در حوزه سلامت، امنیت غذایی و نیز بخش زیست محیطی موثر است.

نقش موثر فناوری هسته‌ای در صنایع مهم کشور
وی با اشاره به نقش فناوری هسته‌‌ای در صنایع کشور گفت: همچنین یکی از مواردی که در سال گذشته شاهد بودیم، اقدام موثر در حوزه‌های هسته‌ای در صنایع کشور بود که به خاطر تحریم‌ها حتی تعمیرات اقلامی مانند ابزار دقیق را هم انجام نمی‌دادند که سازمان انرژی اتمی ایران با طراحی و ساخت سامانه‌های تمام ایرانی توانست به مدد صنایع کشور مانند نفت، گاز، پتروشیمی، سلولزی، فولاد و... بیاید به‌طوری‌که امروز بیش از 150 مجتمع بزرگ کشور از این سامانه‌ها بهره مند هستند و تجهیزات کاملا ایرانی دغدغه آنان را حل کرده است.

رییس سازمان انرژی اتمی ایران تاکید کرد: این خدمات در سال 1402 سه برابر میزانی بود که در سال قبل از آن انجام گرفته بود و این حرکت پرشتاب موجب دست یافتن به نتایج مطلوبی شده است البته این روند همچنان ادامه دارد و همکاران ما تداوم آن را دنبال می‌کنند.

ثبت 15 دستاورد جدید در حوزه رادیوداروها
معاون رییس‌جمهور گفت: در سال 1402 در بخش پزشکی، سلامت و نیز حوزه رادیوداروها 15 دستاورد جدید را به ثبت رساندیم که برای ما بسیار حایز اهمیت بود که می‌توان ادعا کرد سازمان انرژی اتمی ایران در بین برترین‌های این بخش حرکت می‌کند. همکاران ما در کمیته ارزشیابی و تعیین دستاوردها، از حدود 150 مورد؛‌ 57 دستاورد را به عنوان دستاورد برتر داوری تعیین کردند.

اسلامی توضیح داد: ایران در زمینه استفاده از اشعه «آلفا» جزو کشورهای پیشرو است و با بهره‌مندی از این فناوری توانسته‌ایم به بیماران سرطانی کمک شایانی کنیم و اکنون رادیوداروها در بحث درمانی بر روی تومورهای سرطانی، فاز بالینی خود را طی می‌کنند.

وی با اشاره به ایجاد کلینیک‌های زخم اظهار کرد: سال گذشته توانستیم کلینیک‌های زخم را در ورامین و استان البرز راه‌اندازی کنیم و همچنین فعالیت این کلینیک‌ها در ۳ بیمارستان تهران آغاز شده است و اعلام آمادگی‌ کرده‌ایم تا ۵۰ مرکز درمان زخم‌های بدخیم که عمدتا زخم‌های دیابتی یا زخم بستر هستند را ایجاد کنیم

اسلامی اضافه کرد: عمده رادیوداروهای ما از جنس درمانی است و نیز اقدامات تکمیلی در زمینه رادیوداروهای تشخیصی در زمینه تومورهای سرطانی مربوط به سرطان پروستات انجام شده؛ ‌انواع رادیوداروها تعریف شده و فاز بالینی ‌آن‌ها را در حال طی شدن است.

رییس سازمان انرژی اتمی ایران با اشاره به راه‌اندازی سامانه جت پلاسمایی که برای درمان زخم استفاده می‌شود؛ گفت: در ۱۴۰۲ از این سامانه رونمایی شد و اکنون در اتاق عمل و برای پلاسماتراپی درمان سرطان سینه بانوان مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ فاز بالینی آن طی شده است و در مسیری هستیم که با کسب گواهینامه اخلاق می‌توانیم در سراسر کشور استفاده این سامانه را گسترش دهیم تا به کمک درمان انواع سرطان‌ها بیاید.
 

تصفیه فاضلاب‌های صنعتی و شیرابه‌ پسمان‌های شهری با تکیه بر فناوری هسته‌ای
وی تصریح کرد: گام مهم‌تر دیگری در سال 1402 برداشته شد و توانستیم از پلاسما برای تصفیه فاضلاب‌های صنعتی و شیرابه‌ پسمان‌های شهری استفاده کنیم که این دستاورد بزرگ هم در سال 1403 دنبال می‌شود و در نظر داریم تا این سامانه‌ها در مقیاس صنعتی به خدمت جامعه درآوریم.

اسلامی عنوان کرد: همچنین سامانه‌های پرتودهی را در ۱۲ قطب کشور طراحی کرده‌ایم و مکان آن‌ها انتخاب شده است. امسال بر تحقق شعار «جهش تولید با مشارکت مردم» تاکید داریم و در تلاشیم تا این ۱۲ قطب زودتر عملیاتی خواهیم شود تا در هر یک از این قطب‌ها حداقل یک سامانه وجود داشته باشد. گام نخست که گام ریسک است را خود سازمان هزینه می‌کند و گام‌های بعدی را بخش خصوصی و علاقه‌مندان به این حوزه، هزینه خواهند کرد.

رییس سازمان انرژی اتمی ایران با اشاره به اینکه با توسعه سامانه‌های پرتودهی از ضایعات بخش زیادی از محصولات کشاورزی جلوگیری می‌کنیم؛ گفت: این اقدام گام اساسی در جهش تولید را رقم خواهد زد؛ چراکه از ۱۳۰ میلیون تن محصولات کشاورزی کنونی، با توسعه سامانه‌های پرتودهی از ضایعات محصولات کشاورزی جلوگیری می‌شود و آفت‌زدایی و زدودن باقی‌مانده سموم و آفات از محصولات به تامین امنیت غذایی و سلامت جامعه کمک بزرگی خواهد کرد.

وی تاکید کرد: امروز به مردم وعده می‌دهیم و اعلام می‌کنیم که از اردیبهشت ماه شروع به افتتاح این سایت‌ها با اولویت‌هایی که وزارت جهاد کشاورزی تعیین می‌کند، خواهیم کرد.

پیگیری طرح توسعه نیروگاه‌های اتمی در سواحل کشور
اسلامی با اشاره به طرح توسعه نیروگاه‌های اتمی عنوان کرد: توسعه نیروگاه‌های اتمی جزو وارد مهم و مورد تاکید در سازمان انرژی اتمی ایران است که به لطف الهی طرح تولید 20 هزار مگاوات برق هسته‌ای که هموارد مورد تاکید مکرر مقام معظم رهبری بوده و نیز جزو قوانین محسوب می‌شود را از سال گذشته آغاز کردیم.

وی ادامه داد: کار در واحدهای ۲ و ۳ بوشهر و سایر نیروگاه‌ها در سواحل مکران که شامل خوزستان، سیستان و بلوچستان و هرمزگان می‌شود، آغاز شده است. اقداماتی نظیر تهیه زمین، مطالعات تفصیلی و تجهیز و آماده‌سازی کارگاه‌ها را آغاز کرده‌ایم به‌طوری‌که در خوزستان نیروگاه کارون را داریم و امسال نخستین عملیات بتن‌ریزی نیروگاه کارون را خواهیم داشت.

رییس سازمان انرژی اتمی ایران توضیح داد: در سال 1400 حدود 250 نفر در واحدهای شماره 2 و 3 نیروگاه‌ اتمی بوشهر مشغول کار بودند که با افزایش سرعت فعالیت‌ها به‌زودی نیروی فعال در ساخت این نیروگاه‌ها به پنج هزار نفر می‌رسد و نیز نخستین بتن‌ریزی واحد سوم نیروگاه بوشهر را در یک مراسم ویژه با همکار خارجی در اردیبهشت ماه انجام می‌دهیم و بدین ترتیب وارد رویداد دوم در واحد شماره 3 این نیروگاه می‌شویم و اقدامات از این طریق گسترش خواهد یافت.

اسلامی اظهار کرد: سال‌جاری، پنجاهمین سال تاسیس سازمان انرژی اتمی ایران است و جا دارد از شهدای هسته‌ای یاد کرده و از آنان قدردانی کنیم؛ همچنین باید قدردان همه روسای قبلی سازمان که از بدو تاسیس تا امروز نقش آفرین بودند،‌ باشیم زیرا آنچه که ما اکنون در اختیار داریم و در حال گسترش و بهره‌برداری از آن‌ها هستیم، حاصل زحمات آنان است و با توکل بر پروردگار در ماه‌های آینده مراسم این رویداد برگزار خواهد شد.

برگزاری نخستین کنفرانس بین‌المللی هسته‌ای در اردیبهشت ماه
وی در ادامه با اشاره به برگزاری نخستین کنفرانس بین‌المللی هسته‌ای در ایران گفت: به امید خداوند در اردیبهشت ماه، شاهد برگزاری نخستین کنفرانس بین‌المللی هسته‌ای توسط انجمن هسته‌ای کشور خواهیم بود. این رویداد نخستین کنفرانس بین‌المللی هسته‌ای به‌شمار می‌رود و امیدواریم با ارایه قابلیت‌های علمی و فناورانه و با حضور شرکت‌ کنندگان خارجی بتوانیم به مقابله با روایتگری ظالمانه‌ای که علیه برنامه هسته‌ای ایران صورت گرفته و نیز در حال انجام است، ‌بپردازیم  و نیز منعکس کننده صدای رسای ملت ایران در حوزه هسته‌ای باشیم.
 

وی خاطرنشان کرد: این نخستین کنفرانس بین‌المللی خواهد بود و از این پس آن را تکرار خواهیم کرد تا بتوانیم با بیان حقایق و با معرفی پیشرفت‌های روزافزون علمی، تحقیقاتی و صنعتی کشور در حوزه هسته‌ای، به امیدآفرینی مد نظر رییس‌جمهور محترم دست یابیم زیرا مقام عالی ریاست جمهوری در جلسه‌ای با حضور کارگزاران دولت و نیز در جلسه مشترک مجلس و دولت تاکید کردند که «مگاپروژه» دولت سیزدهم در 1403، «مگاپروژه امیدآفرینی برای مردم است» ؛ امیدآفرینی با کار واقعی، موثر و ملموس برای زندگی مردم نمایان می‌شود و ملت باید نسبت به آن حس مثبت و نشاط آفرین داشته باشند؛‌ ما نیز خود را بخشی از این پروژه می‌دانیم.

وی با اشاره به نقش موثر رسانه‌ها در معرفی دستاوردها و حمایت از فعالیت‌های صلح‌آمیز فناوری هسته‌ای گفت: جا دارد از اصحاب رسانه تشکر داشته باشیم زیرا شما کار فاخری انجام می‌دهید. سازمان انرژی اتمی ایران یک وجه تمایز و تفاوت با سایر دستگاه‌ها دارد و آن این است که حوزه کار و فعالیت ما بسیار حائز اهمیت است و دشمنان ما بر نمی‌تابند که روی پای خود بایستیم و به شکل مستقل، فناوری هسته‌ای و این صنعت را گسترش دهیم.

اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: آنان مزاحمت‌های سنگینی بر سر راه کشور ایجاد کرده‌اند که به لطف خداوند هیچ‌کدام کارساز نبوده و پیشرفت کشور در حوزه هسته‌ای با جانفشانی، حرکت‌های هوشمندانه و غیرتمندانه عزیزان ما و خانواده بزرگ صنعت هسته‌ای به‌دست آمده و نتایج درخشان آن، امروز برگ زرینی در افتخارات ملت عزیز و شریف ایران است.

برای مشاهده گزارش تصویری اینجا کلیک کنید.
 

پربازدیدترین ها

مطالب مرتبط

آرشیو مطالب

  • ارسال به دوستان
  • چاپ
نام ارسال کننده :
ایمیل ارسال کننده:
نام دریافت کننده :
ایمیل دریافت کننده :
موضوع ایمیل :
کد تصویری :
login