• ارسال به دوستان
نام ارسال کننده :  
ایمیل ارسال کننده:
نام دریافت کننده :
ایمیل دریافت کننده :  
موضوع ایمیل :
کد تصویری :
 
اخبار
1395/11/24 يكشنبه
پیام دکتر صالحی به مناسبت برگزاری مرحله نهایی مسابقات قرآن صنعت هسته ای کشور
دکتر علی اکبر صالحی، معاون رییس جمهور و رییس سازمان انرژی اتمی ایران به مناسبت برگزاری مرحله نهایی مسابقات قرآن کریم در سطح صنعت هسته ای کشور که در روزهای 20-19 بهمن ماه در جوار بارگاه ملکوتی ثامن الحجج (ع) برگزار شد، پیامی صادر کرد. این مسابقات به همت شورای فرهنگی سازمان و با اجرای مرکز بسیج سازمان انرژی اتمی در دهه مبارک فجر با پیام دکتر صالحی آغاز به کار کرد و در پایان 25 نفر از شرکت کنندگان برتر از تهران، بوشهر، اصفهان، نطنز و قم، اراک و البرز مقام اول تا سوم را از آن خود کردند. در زیر متن کامل این پیام می آید.
بسم الله الرحمن الرحیم
"وَ قُل جاءَ الحَقُّ و زهق الباطلُ اِنّ الباطلَ کانَ زَهوقاً "
 در آغاز این پیام، پیش از هر سخنی، اجازه می خواهم تا فرا رسیدن ایام مبارک دهۀ فجر و سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی به رهبری محی الدین زمان، حضرت امام خمینی(ره) را تبریک عرض نمایم. همچنین بر خود فرض می دانم تا از زحمات و تلاشهای تمامی دست اندرکاران برگزاری مرحلۀ نهایی مسابقات قرآن کریم صنعت هسته ای کشور بویژه آقای مهندس شجاعی، معاون محترم توسعه مدیریت و منابع سازمان و رییس شورای فرهنگی و دبیر محترم شورای فرهنگی قدردانی نمایم.
    اینجانب به لحاظ تقارن و همزمانی برگزاری این مسابقات با ایّام الله دهۀ فجر فرصت را مناسب یافتم تا به نقش قرآن کریم و تعالیم مندرج در این مصحف آسمانی در شکل گیری نهضت های رهایی بخش بویژه شکل گیری نهضت عظیم اسلامی و استقرار نظام مقدّس جمهوری اسلامی اشاراتی داشته باشم.
    با نگاهی هر چند گذرا به تاریخ بشر، می توان به این واقعیّت اذعان نمود که آدمیان از همان پگاه و صبحدم تاریخ، خود را گرفتار "غم غربت" و محصور در چارچوب قواعد زندگی مادّی یافته و در پیِ یافتن راهی به رهایی بوده اند. محقّقانی که به پژوهش در سیر تحوّلات جوامع انسانی پرداخته اند، به شواهد فراوان تاریخی اشاره می نمایند که بر اساس آن می توان از تلاش مستمر انسانها برای یافتن معنای زندگی و گسستنِ بندهای بندگی و بردگی آگاهی یافت.
     در متون و منابع متعلّق به فرهنگ ها و تمدّن های گوناگون در شرق و غرب عالَم، با آموزه ها و تعالیمی آشنا می شویم که رهیافت هایی را برای پیراستن آلودگی ها و پلشتی ها از ارواح آدمیان ارائه می نمایند. این نکته بسیار قابل تأمّل است که در اکثر قریب به اتّفاقِ متون و آثار دینی و معنوی جهان، به مباحث مربوط به نفس و راهکارهای رهایی انسان از بندِ وسوسه های اهریمنی و شیطانی پرداخته شده است. در بسیاری از آیین های مذهبی و معنوی، ساز و کاری برای انسان سالک تعریف و تبیین شده است تا از رهگذرِ آن، خود را از چاه مذهبی و معنوی، ساز و کاری برای انسان سالک تعریف و تبیین شده است تا از رهگذرِ آن، خود را از چاه طبیعت بدر آورد و مرغ جان خویش را به سوی افلاک پرواز دهد. امّا در این میان، می توان به تعالیم یک آیین جهانی اشاره نمود که چارچوب و ساز و کاری نوین و بدیع را به جهانیان عرضه نمود و از ضرورت تلازُم میان مجاهدت فردی و اجتماعی و همگامی و همعِنانیِ "جهاد اصغر و جهاد اکبر" سخن به میان آورد. بنا بر شهادت آیات قرآنی و بر پایۀ مندرجات منابع تاریخی، در مرحلۀ نخست دعوتِ حضرت ختمی مرتبت، محمّد مصطفی(ص) بیشتر از کسب فضائل اخلاقی و زدودن زنگار گناه و عصیان از جان و روح آدمی است.
    پیامبر اکرم(ص) در نخستین سالهای بعثت خویش، اصلاح نفوس و قرار دادن انسانها در منظومۀ تفکّر توحیدی و همچنین مبارزه با پرستشِ بت های سنگی را وجهۀ همّت خویش قرار دادند. بسیاری از مخاطبان ایشان با گوش فرا دادن به آیات روح نواز الهی و کلام دلنشین نبوی، در زمرۀ مسلمانان قرار گرفتند و از کمندِ شرک و جهالت رهایی یافتند. امّا بر خلاف سیره و روش بسیاری از مصلحان و بنیانگذاران ادیان و مذاهب، بعثت و دعوت ایشان به فراخوانی آدمیان به مجاهدت با نفس و طی مراحل سلوک فردی محدود نماند.
    به عبارت دیگر، می توان گفت که در مرحلۀ دوّم حرکت و نهضتِ جهانی اسلام، پیامبر عظیم الشأن اسلام به امر الهی و با اتکا به دستورات قرآنی، مسلمانان را به مبارزه با طاغوت و درهم کوبیدن کاخ ستمگران و جفاپیشگان فرا خواندند. بدین لحاظ، می توان گفت که بر خلاف فرهنگ رایج در بسیاری از جوامع بشری که در آنها از جدایی میان سیاست و معنویت سخن گفته می شود در فرهنگ قرآنی و اسلامی، مجاهدت با نفس و مقابله با ظلم و جورِ ستمگران در کنار یکدیگر معنا می یابد.
     کسانی که با آیات شریف قرآن کریم و تفسیر کلام وحی آشنایی یافته اند، به این حقیقت و واقعیّت التفات یافته اند که بخش اعظمِ آیاتِ مصحف شریف، مشحون از اوامر و نواهی الهی در پیوند با حوزۀ حیات اجتماعی است. البته باید به این نکته اشاره نمود که پس از استقرارِ سلطۀ نامشروعِ حکومت های غاصب از جمله تسلّط خلفای اموی و عبّاسی بر جوامع اسلامی، اندیشۀ تشکیل حکومت عدل اسلامی بر پایۀ سنّت نبوی و علوی از اذهان بسیاری از مسلمانان رخت بر بست.
     بسیاری از توجیه کنندگان حکومت های نامشروع در تاریخ اسلام، اطاعت از خلفای جور را وظیفۀ مسلمانان دانستند و معنا و مفهوم مسلمانی در قالبِ احکام فردی محدود نمودند. امّا بنا بر سنّت الهی که بر اساس آن تبار خاندان رسالت با مأموریت احیای فرهنگ قرآنی و واژگون نمودن کاخِ استبداد در ایران ظهور نمود و پس از قرن ها انحراف از گوهر تعالیم قرآنی، نسبت به تأسیس حکومت عدل اسلامی همّت گماشت. اینجانب خداوند متعال را شاکرم که ما را در عصری و زمانه ای حیات بخشید که شاهد ظهورِ محی الدین زمان و احیاگر بزرگِ دوران، حضرت امام خمینی(ره) بودیم. 
     بدون تردید، امام عزیز ما، بزرگترین شخصیّت دینی در قرون اخیر است که تعالیم قرآنی و اسلامی را از زندان تفکّرات بدعت گزاران و متحجّران رهایی بخشید و جوامع اسلامی بویژه جامعۀ ایرانی را با آموزه های ناب فرهنگ قرآنی آشنا نمود. اینجانب در پایان این پیام ضمن آرزوی علوّ درجات برای بنیانگذار کبیر نظام اسلامی، از درگاه ایزد متعال مسئلت می نمایم تا همۀ ما در آشنایی و عمل به لطائف قرآنی و خدمت به نظام عدل اسلامی موفّق بدارد و تشنگان و جویندگان طریقِ حقّ را از سرچشمۀ حکمت و معرفت قرآنی سیراب گرداند.
       حافظ وصـال می طلبـد از ره دعـا                   یا رب دعایِ خسته دلان مستجاب کن.
 
                                                                         "والسلامُ علیکمُ و رحمه الله و برکاته"
 

نسخه قابل چاپ