• ارسال به دوستان
نام ارسال کننده :  
ایمیل ارسال کننده:
نام دریافت کننده :
ایمیل دریافت کننده :  
موضوع ایمیل :
کد تصویری :
 
رویدادها
رویدادها
کنگره ملی؛ مشارکت جمعی
برگزاری کنگره ملی "برنامه جامع کنترل سرطان"



کنگره ملی "برنامه جامع کنترل سرطان" در تاریخ های 15 تا 17 بهمن 1392 در مرکز همایش های بین المللی صدا و سیما برگزار شد. با وجودیکه سرمای بی سابقه هوا در طی چند سال گذشته ناگهان در کشور حاکم شده بود، اما به نظر می‌رسید که موضوع سرطان آنقدر داغ است، که پژشکان متخصص سرطان و دیگر نخبگان مرتبط را گرد آن جمع آورد. مشارکت وزارت بهداشت، سازمان صدا و سیما، شهرداری تهران، انجمن های علمی، مراکز تحقیقاتی و سازمان های مردم نهاد به عنوان برگزارکننده و همکاری سازمان هایی چون سازمان محیط زیست، سازمان انرژی اتمی، یونسکو و بسیاری از مراکز دیگر نیز بی شک اثرگذار بود. حضور متخصصین در طیف وسیع موضوع های اثر گذار در سرطان در پانل "سرطان و آلودگی هوا" به عنوان اولین پانل کنگره بیانگر استقبال متخصصین و نهادها در معقوله کنترل سرطان بود. در این پانل به مشکلات و منابع آلودگی هوا، نقش آن در ایجاد سرطان و راهکارهای کنترل آن پرداخته شد که می‌تواند مبنایی برای اثرگذاری بر سیاست های آتی قرار گیرد. پس از این پانل، دکتر علی اصغر سلطانیه، سفیر و نماینده سابق  جهموری اسلامی ایران نزد آژانس بین المللی انرژی اتمی(IAEA) پیرامون فعالیت وشکل گیری برنامه اقدام برای درمان  سرطان  (Programme of Action for Cancer) و لزوم شکل گیری برنامه کنترل و درمان سرطان در سطح ملی با همکاریارگانهای بین المللی از جمله  IAEA و WHO  سخنرانی کرد. وی ضمن یادآوری نقش وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی  لزوم همکاری تنگاتنگتر با دیگر سازمان‌ها از  جمله سازمان انرژی اتمی را گوشزد نمود. وی همکاری آژانس بین المللی انرژی اتمی و سازمان بهداشت جهانی در برنامه تراپی را در این راستا دانست. ایشان در ابتدا باتوجه به اینکه در برنامه PACT تمرکز اصلی برروی روش‌های پرتودرمانی می‌باشد، نسبت به ارایه آمار در این رابطه اقدام نمود، براساس این آمارحدود 50% از بیماران مبتلا به سرطان در سیر درمان خود نیازمند رادیوتراپی هستند، در کشورهای با درآمد پایین و متوسط، کمتر از 25% از بیماران مبتلا به سرطان به دستگاه های رادیوتراپی دسترسی دارند. همچنین برآورد می‌گردد در طی 20 سال آینده در کشورهای با درآمد کم و متوسط، میلیون‌ها نفر از بیماران مبتلا نیاز به خدمات رادیوتراپی دارند و نیاز به 5000 دستگاه رادیوتراپی در جهان خواهد بود. هدف از برنامه PACT توسعه ظرفیت و ساختار جهت شناسائی زود هنگام، تشخیص و درمان سرطان با استفاده از پرتوپزشکی و همچنین بهبود و تسریع دسترسی وسیع به خدمات پرتوپزشکی بعنوان بخش اساسی رویکرد چند وجهی به امر سرطان است. در ایران برای هر 2 تا 5 میلیون نفر یک دستگاه رادیوتراپی وجود دارد که نسبت به کشورهای در حال توسعه که به ازای کمتر از نیم میلیون نفر، یک دستگاه رادیوتراپی وجود دارد فاصله زیادی وجود دارد. وی در انتها به پیشرفت‌های حاصل شده در ایران برای تولید محصولات براکی تراپی و رادیوداروها و نقش آنها در درمان بیماران مبتلا به سرطان اشاره کرد. وی نمونه هائی عملی از خدمات گسترده سازمان انرژی اتمی ایران در رادیوتراپی ، تولید رادیوایزوتوپ‌ها و همکاری نزدیک با پزشکی هسته‌ای کشور به کنگره ارائه نمود.

 


وی به نامه جناب آقای دکتر صالحی رئیس محترم سازمان انرژی اتمی ایران  به ریاست محترم جمهوری  در این زمیه بخصوص نیاز رویکرد ملی و جامع با نقش آفرینی همه دستگاه‌ها زیر چتر کمیته ملی سرطان اشاره و نسبت به عزم راسخ سازمان انرژی اتمی ایران جهت همکاری درتحقق برنامه انسان دوستانه کنترل و درمان سرطان اشاره نمود.
در ادامه این کنگره در روز اول پانل "تشخیص زودهنگام سرطان پستان" و پانل "سرطان و دخانیات" برگزار شد. در پایان روز اول نیز که مصادف با 4 فوریه، روز جهانی سرطان بود، همایش روز جهانی سرطان با حضور بهبودیافتگان، مسوولان وزارت بهداشت و سازمان صدا و سیما، پزشکان و متخصصان، ورزشکاران و هنرمندان و موسسات خیریه حوزه سرطان برگزار شد. در این مراسم از 4 موسسه خیریه سرطان، 2 نشریه، 2 وب سایت و 9 تهیه کننده و خبرنگار که در زمینه آموزش و اطلاع سرطان فعالیت داشتند تقدیر شد.
در روزهای دوم و سوم کنگره نیز به مباحث مهمی مانند مراقبت های حمایتی و تسکینی سرطان، نقش ملاحظات اقتصادی و گایدلاین‌ها در تشخیص و درمان سرطان، نقش پژوهش های بنیادی، ملاحظات اخلاقی و حقوقی و نقش رسانه‌ها در پیشگیری، تشخیص زودهنگام و تابوهای اجتماعی پرداخته شد. در سالن‌های کناری کنگره نیز، آخرین دستاوردهای انکولوژی در تشخیص و درمان سرطان، پرستاری و روان شناسی سرطان و چشم اندازهای پیش روی موضوع سرطان در قالب پانل، سخنرانی و کارگاه به بحث و بررسی گذاشته شد.
در مراسم پایانی نیز، دکتر هاشمی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دکتر شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس به ایراد سخنرانی پرداختند و از مشکلات حوزه تشخیص و درمان این بیماران گفتند و در نهایت از 12 نفر از استادان و پیش کسوتان حوزه پژوهش، آموزش و مراقبت سرطان با اهدای لوح و تندیس "جایزه ملی مبارزه با سرطان" تجلیل شد.
در بیانیه پایانی کنگره که توسط دبیر علمی قرائت شد، به نقش و اهمیت کمیته ملی سرطان و نقش همه نهادها و سازمان های مرتبط با محوریت وزارت بهداشت تاکید گردید.
این کنگره نمونه ای از مشارکت نهادهای سیاستگزار، مراکز علمی و مردم برای پرداختن به یک موضوع مهم سلامت بود و در صورت پیگیری مطالب مطروحه در آن و ادامه مدل مشارکتی که در آن به کار گرفته شد، می تواند به نتایج مفیدی برای مردم و بیماران مبتلا به سرطان منجر گردد./