• ارسال به دوستان
نام ارسال کننده :  
ایمیل ارسال کننده:
نام دریافت کننده :
ایمیل دریافت کننده :  
موضوع ایمیل :
کد تصویری :
 
رویدادها
رویدادها
اولین کنفرانس ملی شتابدهنده ها و کاربرد آنها
 
علم شتابدهنده‌ها از پیشرفته­ترین و پیشروترین علوم رایج در دنیاست. به نحوی که امروزه بسیاری از دستاوردهای فن­آوری بشر از مراکزی که به طور گسترده بر روی ساخت و بکارگیری شتابدهنده­ها کار می­کنند، حاصل میشود. مهمترین ویژگی این دانش را در چند رشتهای بودن آن باید دانست. ارتباط تنگاتنگ رشتههای فیزیک، مکانیک، برق، مواد، متالوژی و حتی ساختمانسازی، در زمینه ساخت شتابدهندهها کاملاً مشهود و واضح است.با توجه به گسترش چنین فعالیتهای پژوهشی در زمینه شتابدهندهها و کاربرد آنها، اولین گردهمایی علمی با عنوان کنفرانس ملی شتابدهنده‎ها و کاربرد آن‎ها، 6 و 7 آذرماه سال جاری در دانشگاه امیرکبیر با حضور صاحب‎نظران، اساتید و دانشجویان در دو محور "فیزیک و مهندسی شتابدهنده‎های ذرات و تجهیزات مرتبط" و "کاربرد شتابدهنده‎ها در علوم، صنایع و پزشکی" برگزار شد. اطلاع از فعالیتهای صورت گرفته در حوزه ساخت و کاربرد شتابدهندهها در دانشگاهها و مراکز مختلف کشور و اشتراک تجربیات در این زمینه، از اهداف اصلی این کنفرانس بود.
کنفرانس ملی شتابدهنده‎ها و کاربرد آنها با همکاری سازمان انرژی اتمی، انجمن هسته‎ای ایران، پژوهشگاه علوم و فنون هسته‎ای و دانشگاه صنعتی امیرکبیر برگزار شد و مراکزی همچون؛ شرکت ساخت و توسعه شتابدهنده­ها، مرکز همکاری­های علمی و بین المللی وزارت علوم تحقیقات و فن­آوری، طرح چشمه نور ایران و شرکت پارس ایزوتوپ در برگزاری کنفرانس همکاری داشتند.
روز اول کنفرانس با حضور گسترده­ای از اساتید، دانشجویان و محققان و جمعی از مدیران کشور برگزار شد. آقای دکتر علی­اکبر صالحی، ریاست سازمان انرژی اتمی با حضور در مراسم افتتاحیه و سخنرانی در آن با تاکید بر اهمیت توسعه فنآوری صلح­آمیز هسته­ای کشور، حمایت سازمان انرژی اتمی از فعالیت­های آتی حوزه شتابدهنده­ها را اعلام کرد.
در ابتدای مراسم افتتاحیه و پس از خوشامد­گویی رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر، دکتر محمد لامعی رشتی، دبیرکمیته علمی و مدیر کنفرانس، گزارش جامعی از انواع شتابدهنده‎ها و کاربرد آن‎ها در سطح جهان و ایران ارائه کرد و بر لزوم پر کردن فاصله دانش و تکنولوژی کشور در این حوزه نسبت به سایر کشورهای پیشرو تاکید نمود. در ادامه مراسم، دکتر حسین خلفی، معاون توسعه کاربرد پرتوهای سازمان انرژی اتمی به فعالیت‎های سازمان در زمینه شتابدهنده‎ها اشاره کرد و گفت: برنامه جامعی برای کار بر روی شتابدهنده تهیه و تدوین شده­است که عملیات برخی از این برنامه‎ها در حال انجام و برخی دیگر به نتیجه رسیده است. در حوزه پزشکی طراحی و ساخت شتابدهنده سیکلوترون کوچک و شتابدهنده خطی الکترون با همکاری شورای عتف وزارت علوم، تحقیقات و فن­آوری و معاونت فناوری ریاست جمهوری در حال انجام است. در حوزه صنعتی، پس از ساخت شتابدهنده صنعتی پرقدرت در سازمان انرژی اتمی که در اردیبهشت ماه سال جاری به بهره‎برداری رسیده است، توسعه شتابدهنده­های صنعتی کوچک در دست اقدام است. در بحث شتابدهنده‎ها در علوم و تحقیقات نیز شتابدهنده الکتروستاتیک ساخته شده­ و چندین نمونه از آن به دانشگاه­های کشور عرضه شده است.
ارائه گزارش از طرح­های کلان معاونت فن­آوری ریاست جمهوری در حوزه­های مختلف توسط آقای دکتر رحیمی رئیس مرکز طرح­های کلان ریاست جمهوری و نیز گزارش فعالیت­های پژوهشگاه دانش­های بنیادی در زمینه تربیت نیروی انسانی متخصص در رشته فیزیک شتابدهنده­ها و پروژه­های این پژوهشگاه در این حوزه از دیگر برنامه­های افتتاحیه این کنفرانس ملی بود.
شایان ذکر است که در این کنفرانس از تعداد 130 مقاله، 96 مقاله پذیرفته شد که 18 مقاله به صورت شفاهی و مابقی بصورت پوستر ارائه شدند. ضمناً مقالات برگزیده این کنفرانس در مجله علمی- پژوهشی "پژوهش فیزیک ایران" در حال چاپ­اند.