1400/3/25 سه‌شنبه
1400/3/3 دوشنبه
لوگو سایت

مصاحبه‌هامصاحبه‌ها

.

مدیر منابع علمی، ترویج و نشر پژوهشگاه علوم و فنون هسته‌ای عنوان کرد:

کاربردهای مهم فناوری هسته‌ای در زندگی روزمره مردم/تمدید مهلت شرکت در دومین جشنواره «من فناوری هسته‌ای هستم»

1401/11/115:16
تعداد بازدید: 656 بار

دکتر کاسه ساز، عضو هیات‌علمی پژوهشگاه علوم و فنون هسته‌ای درباره مهم‌ترین کاربردهای صنعت و فناوری هسته‌ای کشور اظهار کرد: فناوری هسته‌ای را به دو بخش کلی می‌توان تقسیم‌بندی کرد که تولید انرژی مهم‌ترین کاربرد آن است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان انرژی اتمی ایران؛ وی با بیان این مطلب در گفت‌وگو با برنامه روزنه رادیو گفت‌وگو گفت:  برق هسته‌ای مهم‌ترین نوع انرژی تولیدشده از فناوری هسته‌ای است که کشورهای مختلف اقدامات فراوانی برای دستیابی به این نوع انرژی انجام می‌دهند.
وی افزود: باید دانست که نخستین نیروگاه اتمی دنیا با توانایی تولید برق در سال 1950 فعالیت خود را آغاز کرد و اکنون 440 راکتور اتمی در سراسر دنیا در زمینه تولید برق اتمی فعال هستند؛ برای نمونه 70درصد از برق مصرفی در فرانسه ناشی از فناوری هسته‌ای است، همچنین در بلژیک و مجارستان حدود 50درصد از برق مصرفی خود و ژاپن نیز حدود 25 درصد از برق مورد نیاز خود را از طریق برق هسته‌ای و نیروگاه‌های اتمی تأمین می‌کنند.
وی درباره وضعیت تولید برق هسته‌ای در ایران توضیح داد: در کشور ما، نیروگاه اتمی بوشهر به‌عنوان تنها نیروگاه اتمی ایران فعال است و حدود یک درصد برق مورد نیاز کشور را تولید و تأمین می‌کند.
مدیر منابع علمی، ترویج و نشر پژوهشگاه علوم و فنون هسته‌ای درباره کاربرد دیگر فناوری هسته‌ای در دنیای امروز اظهار کرد: بخش دوم فناوری هسته‌ای ناشی از پرتوها و کاربرد آن‌هاست؛ اکنون کاربرد پرتوها به شدت روبه رشد بوده و دارای جنبه‌های تجاری فوق‌العاده‌ای است. پرتوها در سال‌های اخیر توانسته‌اند به شکل چشمگیری در زندگی انسان‌ها تاثیرگذار باشند؛ این فناوری در تصویربرداری پزشکی، درمان انواع سرطان‌ها، رادیو داروهای مختلف، صنعت، کشاورزی به شکل کنترل آفات و کاهش مصرف کودهای شیمیایی، کاربردهای فراوان دارد و به‌طورکلی نمی‌توان تأثیر فناوری هسته‌ای در زندگی روزمره مردم را نادیده گرفت و امکان حذف آن اصلاً وجود ندارد.


میزان تأمین برق هسته‌ای در جهان

کاسه ساز خطاب به مخاطبان و از مردم جامعه پرسید: آیا می‌دانید چند درصد از برق کره زمین از طریق انرژی هسته‌ای تأمین می‌شود؟‌ علاقه‌مندان می‌توانند از بین گزینه‌های زیر یک پاسخ را انتخاب و به شماره 300001035 ارسال کنند.
الف- 10 درصد
ب- 15 درصد
ج-20 درصد
د- 50 درصد  

عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فنون هسته‌ای در ادامه این مجله علمی درباره آخرین رویدادهای صنعت هسته‌ای در روزهای اخیر گفت:‌ مهندس اسلامی، رییس سازمان انرژی اتمی ابتکار جالبی را به کار برده و نشستی را با رؤسای قبلی این سازمان برگزار کرده است به‌طوری‌که رییس فعلی و رؤسای پیشین سازمان انرژی اتمی در قالب یک شورای مشورتی گردهم آمدند و قرار شد مهم‌ترین مسائل، دستاوردها و ... را بررسی کرده و نظرات تخصصی خود را در قالب موارد مشورتی مطرح کنند که به اعتقاد بنده این اقدام بسیار مهم و پسندیده است و سایر دستگاه‌ها؛ سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها نیز می‌توانند این کار را انجام داده و از تجربیات رؤسا و مسئولان پیشین بهره گیرند.
کاسه ساز عنوان کرد: سازمان انرژی اتمی را باید سازمانی خاص به شمار آورد زیرا فرصت‌های بسیار خاص  پیش‌روی آن بوده و در مقابل انتظارات ویژه‌ای از این سازمان می‌رود؛ بنابراین برگزاری چنین نشست‌هایی می‌تواند نوآوری بسیار خوبی تلقی ‌شود.


تمدید مهلت برگزاری دومین جشنواره «من فناوری هسته‌ای هستم»

وی در ادامه به برگزاری دومین جشنواره ملی «من فناوری هسته‌ای هستم» ویژه دانش‌آموزان، معلمان و دانشجویان  اشاره کرد.
دکتر کاسه ساز افزود: این جشنواره با حمایت سازمان انرژی اتمی و با همکاری پژوهشگاه علوم و فنون هسته‌ای و وزارت آموزش‌وپرورش و نیز حمایت برخی ارگان‌ها و شرکت‌های وابسته به سازمان و نیز سازمان سمپاد برگزار خواهد شد.
وی توضیح داد: دانش‌آموزان، معلمان و دانشجویان می‌توانند در محورهای تعیین و اعلام‌شده در این جشنواره شرکت کرده و آثار خود را در قالب ویدئو، درسنامه و طرح پیشنهادی به دبیرخانه دومین جشنواره «من فناوری هسته‌ای هستم» ارسال کنند.
کاسه ساز با اعلام اینکه مهلت ارسال آثار تا 20فروردین 1402 تمدیدشده است؛ بیان کرد: اختتامیه دومین جشنواره «من فناوری هسته‌ای هستم» در اردیبهشت سال آینده برگزار خواهد شد.
‌وی گفت: علاقه‌مندان شرکت در این جشنواره می‌توانند اطلاعات تکمیلی را از طریق وب‌سایت nso.nstri.ir مشاهده و پیگیری کنند.
کاسه ساز تأکید کرد: در دوره نخست برگزاری این جشنواره آثاری از معلمان و دانش‌آموزان دریافت شد که بسیار جالب بود و بررسی آثار نشان داد که معلمان و دانش‌آموزان تا چه حد به این فناوری علاقه‌مند هستند.
وی در پایان بیان کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد ترویج فناوری هسته‌ای در سطح مدارس و جامعه نیازمند اقدامات بیشتری است و امیدواریم برگزاری دومین جشنواره «من فناوری هسته‌ای هستم» با همکاری دستگاه‌ها و بخش‌های مختلف ازجمله رسانه ملی و ... بتواند با بازخوردهای بسیار خوبی در کشور مواجه شود و نیز بتواند بستر مناسب را برای ظرفیت‌سازی نیروی انسانی مورد نیاز صنعت هسته‌ای در آینده فراهم آورد.

پربازدیدترین ها

مطالب مرتبط

آرشیو مطالب

  • ارسال به دوستان
  • چاپ
نام ارسال کننده :  
ایمیل ارسال کننده:
نام دریافت کننده :
ایمیل دریافت کننده :  
موضوع ایمیل :
کد تصویری :