1400/3/25 سه‌شنبه
1400/3/3 دوشنبه
لوگو سایت

آخرین اخبار صنعت هسته‌ایآخرین اخبار صنعت هسته‌ای

.

با حضور معاون سازمان انرژی اتمی ایران؛

توسعه کاربرد پرتودهی در صنایع غذایی و کشاورزی بررسی شد

1401/3/1919:08
تعداد بازدید: 627 بار

دومین سمینار توسعه کاربرد پرتوها در صنایع غذایی و کشاورزی با حضور دکتر سید پژمان شیرمردی معاون سازمان انرژی اتمی ایران، جمعی از مسئولان و مدیران و تنی چند از فعالان و صاحب نظران این حوزه در اتاق بازرگانی تبریز برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان انرژی اتمی ایران، دکتر سید پژمان شیرمردی در ابتدای این سمینار که با حضور گسترده نمایندگان مجلس شورای اسلامی، معاون اقتصادی استاندار، برخی مدیران دولتی و اعضای اتاق بازرگانی استان برگزار شد به ارائه تاریخچه‌ای از کشف پرتو و استفاده از آن توسط بشر پرداخت و تاثیر مهم این موضوع را در ارتقا کیفیت زندگی انسان تشریح کرد.
مدیر عامل شرکت توسعه کاربرد پرتوها از «پرتو» به مثابه هر ابزاری دیگری که بشر برای رفاه خود به‌کار می‌گیرد یاد کرد و گفت: پرتو بعنوان یک ابزار در بهبود کیفی زندگی مردم تأثیرگذار است. ما باید وظیفه‌‌ی خود را در خصوص بیان ظرفیت‌های حوزه‌ی پرتودهی به عنوان عامل اصلی برای کاهش مواد نگهدارنده‌ی شیمیایی که یکی از ریسک فاکتورهای سرطان‌زا شناخته می‌شود، انجام دهیم.
 شیرمردی در ادامه با اشاره به اینکه مردم ما حق دارند ابعاد مختلف کاربرد پرتوها و فناوری هسته‌ای را به‌عنوان یک حق مسلم برای خود بدانند، تصریح کرد:  ما متولیان این بخش وظیفه‌ داریم که دانش جامعه در حوزه راهبردی هسته‌ای را ارتقا دهیم. تا زمانی‌که مردم مزایای یک فناوری را ندانند رغبت و تمایلی به استفاده از  آن نخواهند داشت؛ لذا آگاهی بخشی و‌ جهاد تبیین را از وظایف اولویت دار سازمان در این راستا دانست.
توجه ویژه به ایمنی و امنیت غذایی بخش دیگری از سخنان دکتر شیرمردی بود که معرفی و استفاده از ابزارهای مهم در  ایمنی و امنیت غذایی را ضروری عنوان کرد. 
معاون سازمان انرژی اتمی ایران تاکید کرد: استفاده از کبالت ۶۰ و شتابدهنده الکترون بعنوان دو چشمه پرتویی در تامین تجهیزات با اولویت ساخت داخل بسیار مهم و حائز اهمیت است.
وی ضمن اشاره به گرایش کشورهای مختلف به‌ویژه کشورهای پیشرفته در استفاده از ابعاد مختلف فناوری هسته‌ای، توسعه متوازن بخش‌های مختلف فناوری هسته ای در کشور را امری ضروری اعلام کرد. 
وی افزود: بر اساس آمار منتشر شده چین، آمریکا، روسیه و هندوستان کشورهایی پیشتاز در توسعه‌ی سامانه‌های پرتودهی هستند که انشاالله جمهوری اسلامی ایران نیز این ظرفیت بالقوه را دارد تا بعنوان یک کشوری پیشرو در بین قدرت‌های دنیا قرار گیرد.
تقویت شرکت‌های خصوصی و زمینه‌سازی اتاق‌های بازرگانی برای سرمایه گذاری در توسعه کاربرد پرتوها از دیگر محورهای مهم سخنان دکتر شیرمردی در این سمینار بود.
معاون سازمان انرژی اتمی از  آمادگی این سازمان برای حمایت از بخش خصوصی در گسترش فناوری هسته‌ای خبر داد و این مهم را از سیاست‌های اصلی سازمان انرژی اتمی دانست.
دکتر شیرمردی در ادامه سخنانش گستردگی کاربرد پرتوها در مواد غذایی و کشاورزی را  چشمگیر دانست و افزایش انبار مانی، تولید ارقام اصلاح شده مقاوم در مقابل آفات و‌ تنش‌ها، کنترل آفات، هضم پذیر نمودن نهاده‌های دامی، تولید آفت‌کش‌های بیولوژیک و... را از نتایج استفاده از پرتوها برشمرد.
معاون سازمان با اشاره به شناسایی ۱۲ منطقه (با لحاظ جزایر جنوب بعنوان یک منطقه مستقل) در کشور گفت: با توجه به برنامه‌ریزی که انجام شد؛ با همکاری وزارت جهاد کشاورزی ۱۲ منطقه اولویت دار را در کشور شناسایی کردیم و بر اساس این سند، گسترش این صنعت در کشور اتفاق خواهد افتاد.
توجه به تولید محصولات صادرات محور و ارتقا فرهنگ تولید محصولات صادرات محور بخش دیگری از صحبت‌های مدیر عامل شرکت توسعه کاربرد پرتوها در این سمینار بود که به اهمیت توجه به برخی از محصولات باغی استراتژیک که قابلیت صادراتی خوبی دارند و می‌توانند برند ایرانی باشند اشاره کرد.
وی ادامه داد: به‌دلیل عدم وجود حلقه نهایی زنجیره که فرآیند پرتودهی است، این محصولات ارزشمند توسط برخی کشورهای هدف برگشت داده می‌شود.
دکتر شیرمردی در پایان به اهمیت تعامل دولت و مجلس برای پشتیبانی از توسعه کاربرد پرتوها در کشور اشاره کرد و همچنین پشتیبانی و حمایت دولت از بخش خصوصی برای اقتصادی نمودن این فناوری کاربردی را امری ضروری دانست.

پربازدیدترین ها

مطالب مرتبط

آرشیو مطالب

  • ارسال به دوستان
  • چاپ
نام ارسال کننده :  
ایمیل ارسال کننده:
نام دریافت کننده :
ایمیل دریافت کننده :  
موضوع ایمیل :
کد تصویری :
 
login