1400/3/25 سه‌شنبه
1400/3/3 دوشنبه
لوگو سایت

آخرین اخبار صنعت هسته‌ای

.

مهندس اسلامی:

تغییر افکار عمومی نسبت به مسائل هسته‌ای از طریق روابط عمومی‌ها

1401/5/315:31
تعداد بازدید: 491 بار

اعضای هیات مدیره انجمن روابط عمومی ایران با مهندس محمد اسلامی، معاون رئیس جمهور و رییس سازمان انرژی اتمی ایران دیدار کردند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان انرژی اتمی ایران، معاون رییس جمهور در این دیدار ضمن خوش‌آمدگویی به اعضای انجمن روابط عمومی ایران اظهار کرد: باید از فرصت همکاری ایجاد شده میان این سازمان و انجمن روابط عمومی ایران برای خاموش کردن هیاهوهای هسته‌ای علیه جمهوری اسلامی ایران به خوبی استفاده شود.
مهندس محمد اسلامی با بیان این مطلب در نشست صمیمانه با اعضای هیات مدیره انجمن روابط عمومی ایران گفت: باید هیاهوهای فراوان علیه این سازمان را پشت سر گذاشته و در همه عرصه ها پیشرفت های خود را گسترش دهیم. با توکل بر خداوند و با استفاده از تمام امکانات باید بتوانیم تاثیرات انرژی هسته ای را در زندگی مردم گسترش داده و در جلوه های اقتدار نظام نمایان کنیم.
رئیس سازمان انرژی اتمی عنوان کرد: خوشبختانه اکنون شاهد تولید روزانه محتواهای گوناگون در مورد انرژی هسته ای هستیم و امید است در جایگاه بیرونی این سازمان نیز بتوانیم به صورت کامل به ارائه تصاویر صحیح بپردازیم. در کشورهای مختلف موضوعات متفاوتی وجود دارد که در دنیا به تصویر کشیده نمی شود اما کوچکترین موارد در جمهوری اسلامی ایران، بزرگنمایی می شود تا یأس و ناامیدی را به جامعه تزریق کنند بنابراین در این برهه زمانی باید اقدامات فراوانی انجام دهیم و رویه ها و رویکردها را اصلاح کنیم.
وی اظهار کرد: یکی از اقدامات بسیار خوب در یک سال اخیر، امکان طرح نظرات کارکنان این سازمان در قالب تریبون آزاد با مجموعه مدیریتی بوده است و سعی کردیم تابو و حریم سخت ارتباط با رییس سازمان شکسته شود و در پرتو آن تفکرهای نامناسب نیز تغییر کند.
اسلامی گفت: 3 کار بسیار مهم باید در سازمان انرژی اتمی انجام شود، نخست ضرورت دارد تا ساختار رفتاری در سازمان با هدف ایجاد انگیزه و ارتقای ضریب جذابیت برای کار در درون سازمان، تغییر کند. کارکنان باید احساس کنند در محیطی برتر کار می کنند و در کنار حقوق مناسب، از آسایش و آرامش روحی و روانی برخوردار باشند. تقریبا در تمام جلسات اقدامات تبیینی انجام داده ایم و درصدد گسترش آن هستیم که خوشبختانه تشکیل شورای هماهنگی روابط عمومی های صنعت هسته ای به عنوان پل ارتباطی افکار عمومی با سازمان و مدیران و کارکنان صورت می گیرد.  
وی اظهار کرد: اقدام دوم این است که در عرصه ملی بتوانیم نقش و پیشبرد برنامه ها را در همه ابعاد گسترش دهیم. خوشبختانه در این مدت توانسته ایم روند اجرای امور را در مرکز ملی نظام ایمنی تغییر دهیم و در این مسیر تلاش کردیم تا انجام ارتباطات در این بخش الکترونیکی شود. یکی دیگر از موضوعات بسیار مهم ، مبحث گستردگی نظارت هاست به طوری که اکنون گستره فعالیت ما بسیار وسیع شده و چند هزار مرکز با مقوله پرتو سر و کار دارند. از جمله ایستگاه های متعدد  BTS، مراکز رادیولوژی، بیمارستان ها و مراکز درمانی که با رادیواکتیو فعالیت دارند. در حالی که بسیاری از این مراکز قبلا تحت نظارت قرار نداشتند و به اصطلاح رها بودند اما اکنون بر این مراکز نظارت داریم و در راستای حفظ سلامت مردم خدمات رسانی می کنیم.
وی اضافه کرد: دانش هسته ای می تواند در موارد متعددی مورد استفاده قرار گیرد. برای نمونه سالانه 30 میلیون تن محصولات باغی و کشاورزی از بین می رود که با استفاده از این دانش می توان مانع ضرر و زیان تولیدکننده، مردم و اقتصاد ملی شد. اکنون در زمینه پرتودهی به محصولات کشاورزی و باغی؛ کشور را به 12 منطقه تقسیم کرده ایم و حتم بدانید با بومی سازی دستگاه های پرتودهی قادر خواهیم بود ضایعات پسته و زعفران را به عنوان محصولات صادراتی استراتژیک کاهش دهیم. یا برای حل مشکل دیابتی ها که به خاطر زخم شدید پایشان باید قطع شود، کلینیک پلاسما درمانی را راه اندازی کردیم تا با استفاده از پلاسما زخم آنها را ترمیم کنیم و عضوشان قطع نشود. این کلینیک ها را گسترش می دهیم.
وی تاکید کرد: کشورهای دیگر دانش و وسایل پیشرفته را در اختیار ما قرار نمی دهند بنابراین در یک سال گذشته سعی شد تا با تکیه بر توان داخلی، بومی سازی دستگاه ها و تجهیزات را در دستور کار قرار دهیم.

پیش بینی احتمال ابتلا به 56 بیماری متابولیت در نوزادان
اسلامی خاطرنشان کرد: برخلاف تبلیغات سوء فراوان نسبت به آب سنگین تولید شده در ایران، باید گفت که از این آب سنگین در تولید کیت های غربالگری نوزادان 3 تا 7 روزه استفاده می شود و قادریم با آنالیز خون نوزادان امکان ابتلا به 56 بیمای متابولیک را در سال های آتی مشخص کنیم. هر عدد از این کیت ها در بازارهای جهانی 1600 دلار قیمت گذاری شده که به کشور ما نمی فروشند و با تکیه بر دانش بومی از این ظرفیت بهره مند شده ایم.
رییس سازمان انرژی اتمی ایران گفت: طرح چنین مواردی موجب می شود تا مردم ذهنیت متفاوت تری نسبت به انرژی هسته ای در زندگی روزمره خود داشته باشند. یکی دیگر از موارد استفاده از انرژی هسته ای در زندگی روزانه مردم، تولید مستمر 1025 مگاوات برق 50 هرتز در نیروگاه بوشهر است که بدون هیچ گونه نوسان به شبکه برق کشور تزریق می شود.

حرکت جهان به سمت حوزه فناوری هسته‌ای
وی خاطرنشان کرد: در اوایل شیوع بیماری کرونا، بیل گیتس اعلام کرد که جهان از مقوله IT به سمت فناوری های زیستی یا بیوتکنولوژی می رود و به تازگی گفته است دنیای آینده در مسیر حوزه فناوری هسته ای حرکت خواهد کرد. صنعت اتمی مولکولی فعال است. در آب سنگین که از اول های دنیا هستیم، در خصوص کیت ها پژوهش می کنیم. با استفاده از فناوری هسته ای به مقابله و درمان بیماری سرطان می پردازیم. در روش های سنتی و شیمی درمانی موها ریزش می کنند در حالیکه شیوه های نوین مقابله با سرطان آثار جانبی گذشته را ندارد. به سرعت به سوی استفاده بیشتر از فناوری هسته ای به منظور بهبود زندگی مردم حرکت می کنیم.
این در حالی است که اگر به پتانسیل روابط عمومی توجه شود، می توان با مقالات و گزارش های مختلف به این موارد پاسخ داد. باید توجه داشت که اکنون تولید محتوا به اهرم پرفشار علیه جمهوری اسلامی ایران تبدیل شده و عرصه بسیار وسیعی را در برگرفته است بنابراین روابط عمومی باید در حوزه بین الملل بسیار فعال تر عمل کند و اقداماتی در این زمینه انجام دهد.
وی گفت: انجمن روابط عمومی ایران می تواند در زمینه تدوین، آموزش و فرهنگ سازی و استفاده از ظرفیت های رسانه ای و تخصصی و هنری و ... در این زمینه اثرگذار باشد و اولویت های صنعت هسته ای کشور را تا رسیدن به نتیجه مطلوب دنبال کند.

تاکیدات 20 ساله مقام معظم رهبری در زمینه توسعه دانش هسته ای
معاون رییس جمهور گفت: مقام معظم رهبری در 20 سال گذشته بارها بر پیشرفت در زمینه دانش هسته ای تاکید داشته اند و لازم به ذکر است اگر این صنعت در کشور توسعه نیابد بر اساس کنوانسیون پاریس و اینکه در سال 2050 همه کشورها موظف هستند تولید گازهای گلخانه ای را به صفر برسانند با مشکل مواجه خواهیم شد و دوباره شاهد جنجال علیه جمهوری اسلامی ایران خواهیم بود.
وی در پایان خاطرنشان کرد: دنیای امروز، دنیای زور است و اگر کسی نمی خواهد این مورد را بپذیرد حتم بدانید دنیا را نشناخته است.

رساندن صدای سازمان ها از طریق روابط عمومی ها
 رییس هیات مدیره انجمن روابط عمومی ایران در این جلسه اظهار کرد: انجمن روابط عمومی، نخستین نهاد مدنی کشور است که تلاش می کند نقش روابط عمومی در سطح کشور نهادینه شده و ارتقاء یابد.
خسرو رفیعی افزود: پس از 30 سال فعالیت اکنون شاهد هستیم که معاونت ها و ادارات روابط عمومی در بسیاری از وزارتخانه ها و سازمان ها به صورت موفق عمل می کنند و هدف اصلی از فعالیت این بخش، این است که صدای سازمان ها را به گوش مردم برساند.
وی تاکید کرد: اعتبار عمومی سازمان ها از این بخش نشأت می گیرد و راه ارتباطی سازمان ها با مردم و نهادها و متولیان امر محسوب می شود.
رفیعی بیان کرد: روابط عمومی به عنوان بازوی مشاور سازمان هاست و امیدواریم بتوانیم در کنار دانش روابط عمومی ، بحث عملیاتی کردن آن را در این سازمان پیگیری کنیم و در کنار آن نیز امید است سازمان انرژی اتمی و کارکنان آن نیز حضور ما را بپذیرند.

نیازمند اعتمادسازی در جامعه هستیم
وی تاکید کرد: در جامعه نیازمند به اعتمادسازی هستیم و دولت سیزدهم و سازمان های مهم نظیر انرژی اتمی بهتر است مسیر روابط عمومی را تقویت کنند. سازمان انرژی اتمی دارای پتانسیل های فراوانی است که متاسفانه مردم اطلاع زیادی از توانمندی ها، خدمات و امکانات این سازمان ندارند و نمی دانند که انرژی هسته ای تا چه میزان می تواند در زندگی افراد جامعه و مجموعه کشور مفید باشد .
رییس هیات مدیره انجمن روابط عمومی ایران گفت: روابط عمومی می تواند موجب تقویت ارتباطات درون سازمانی شود، مسئولیت اجتماعی را تقویت و پررونق سازد و موجب شود تا این سازمان نزد افکارعمومی بهتر شناخته شود.
لزوم ارائه تصویر درست از سازمان انرژی اتمی در سطح بین المللی
در ادامه این نشست دبیرکل این انجمن اظهار کرد: در حوزه روابط عمومی که بخشی از آن درون سازمان محسوب می شود، کارمندان با انگیزه ای مشغول کار هستند که در کنار فعالیت های خود باید نسبت به ارائه و بیان توانمندی های سازمان نزد مردم تلاش کنند.
جواد قاسمی با باین این مطلب افزود: در بخش برون سازمانی باید بسیار بیشتر و جدی تر به شرح اقدامات و تلاش ها پرداخته شود. البته در مورد سازمان انرژی اتمی شاهد بُعد بین المللی فعالیت ها هستیم که حوزه بسیار سختی مسحوب می شود و با توجه به وسعت این بخش، روابط عمومی باید اقدامات بیشتر و خاص تری انجام دهد. ضرورت دارد تا خود را به خوبی نزد جهانیان معرفی کرده و تصویر درستی از سازمان انرژی اتمی ایران ارائه دهیم.


بازنگری اعتماد عمومی در گرو واگذاری وظایف دولتی به نهادهای مردمی
عضو هیات مدیره انجمن روابط عمومی ایران نیز در این جلسه بیان کرد: با واگذاری بخشی از وظایف دولتی به نهادهای مردمی به حتم شاهد  تقویت اعتماد ملی و عمومی خواهیم بود برای نیل به این مهم؛ مدیران ارشد و راهبردی سازمان ها و مدیران روابط عمومی ها باید مسوولیت ویژه ای داشته باشند.
رزاق منش تاکید کرد: دغدغه شورای هماهنگی روابط عمومی های سازمان انرژی اتمی همزمان با برگزاری جلسات، باید ارتباط با لایه های پایین تر اجرایی بوده و این رده ها و لایه ها را پشتیبانی کند.
وی تصریح کرد: این انجمن به عنوان نهاد مدنی و قانونی قادر است با آحاد افراد جامعه ارتباط برقرار کند و باید توجه داشت اگر در شرایط فعلی سازمان ها و نهادها، حوزه روابط عمومی را جدی نگیرند به حتم با چالش مواجه خواهند شد.
رزاق منش گفت: با پشتیبانی و پیگیری های روابط عمومی می توان وارد عمق جامعه شد و سازمان انرژی اتمی نیز می تواند با استفاده از ظرفیت روابط عمومی، پیام های خود را به عمق جامعه و آحاد مختلف مردم منتقل کند.

تغییر ذهنیت مردم با تلاش روابط عمومی ها
خزانه دار انجمن روابط عمومی ایران نیز در این نشست اظهار کرد: اعتماد عمومی نسبت به آمارها کاهش یافته که با توجه به این شرایط کار روابط عمومی ها باید مضاعف شود.  
ابوالقاسم حکیمیان افزود: روابط عمومی ها باید جزییات مسائل و موانع را روشن کنند برای نمونه تبلیغات منفی علیه عملکرد نیروگاه بوشهر  وجود دارد و طرح چنین مواردی در ذهن مردم نهادینه شده و حتی موجب گلایه های افراد بومی شده است. در حالی که با اقدامات روابط عمومی ها می توان به تدریج ذهن مردم را نسبت به این موارد روشن کرد.
وی تاکید کرد: مردم باید از جزییات مطلع باشند و گرنه برنده این روند دشمنان و مخالفان فناوری هسته ای هستند زیرا سیستم های رسانه ای و تبلیغاتی فراوان و قوی تری در اختیار دارند به طوری که متاسفانه شاهد هستیم در رسانه ها و روزنامه های افغانستان، عراق و ترکیه و ... علیه ایران گزارش هایی نوشته و منتشر می شود که با توجه به این موارد باید تلاش های بیشتری در روابط عمومی ها صورت گیرد.

عیان بودن سختی کار روابط عمومی در سازمان
وی گفت: سختی کار روابط عمومی در تمام وزارتخانه ها فراوان است اما این سختی در روابط عمومی سازمان انرژی اتمی به شکل ویژه تری عیان است و باید تلاش بیشتری در این حوزه انجام شود.
وی خاطرنشان کرد: امید است با همکاری های دوسویه میان اساتید این رشته به ویژه استادان دانشگاه علامه طباطبایی با روابط عمومی سازمان انرژی اتمی شاهد کاهش مشکلات، موانع و معضلات در این بخش باشیم.

فرهنگ امنیتی در مجموعه سازمان انرژی اتمی غالب است
یکی دیگر از اعضای انجمن روابط عمومی ایران نیز در این نشست گفت: با حضور اساتید با تجربه به جرأت می توان گفت شاهد 200 نفر سال کار عملی و تجربی در حوزه روابط عمومی هستیم و همکاری میان اعضای انجمن روابط عمومی ایران و سازمان انرژی اتمی می تواند تبدیل به موقعیتی بی نظیر برای کارهای ارتباطی شود و گسترش آنها مورد توجه قرار گیرد.
فرزانه بنی هاشمی اضافه کرد: این سازمان مملو از تضادهاست و دارای کارکنان متخصص و مستعد فراوانی است و باید توجه داشت که نیروهای « های تک» را نمی توان با حقوق و دستمزد حفظ کرد بلکه آنچه موجب تعلق خاطر می شود، محیط جذاب کاری و همچنین نحوه مدیریت رییس و کارفرماست، در سازمان انرژی اتمی همه گزاره ها علیه برند کارفرمایی است و سبب شده تا در داخل سازمان با محیطی سرد و مملو از فرهنگ امنیتی مواجه باشیم و شاهد غالب بودن فرهنگ امنیتی در مجموعه این سازمان و مراکز مرتبط با آن هستیم.
وی بیان کرد: اداره روابط عمومی به کمک رییس این سازمان نیاز دارد و باید توجه داشت بعد امنیتی سازمان باید در جایگاه خود باشد و در کنار آن نیز روابط عمومی در جایگاه خود قرار گیرد.

نبود تصویر درست از سازمان در رسانه ها
بنی هاشمی ادامه داد: تصویری که از این سازمان و کارکنان آن در جامعه وجود دارد، تصویر خوب و زیبایی نیست و بسیاری از افراد می اندیشند کارکنان و مدیران سازمان انرژی اتمی اهل گفت و گو نیستند؛ در حالی که این سازمان را باید سازمان توسعه ای به شمار آورد که فعالیت های آن در زندگی روزمره مردم جاری است.
وی هشدار داد: متاسفانه تصویر درستی از این سازمان حتی در میان رسانه ها و روابط عمومی سایر سازمان ها وجود ندارد و دشمن توانسته تصویر غالب و منفی خود را در ذهن ها بسازد و حتم بدانید پاک کردن این تصویر بد و جایگزین کردن آن با تصاویر درست و توسعه ای کار بسیار سختی است.
عضو انجمن روابط عمومی ایران گفت: سازمان انرژی اتمی ایران از درون و بیرون دارای شکل بسیار متفاوتی است و برگزاری جشنواره روابط عمومی های صنعت هسته ای می تواند در طول 3 ماه آینده و با پیش نیاز برگزاری کارگاه ها و نشست ها از سوی روابط عمومی آغاز به کار کند و در طول زمان مشخص شود که گروه مخاطب این سازمان قرار است چه کسانی باشند و برای تاثیرگذاری بر افکار عمومی در مرحله نخست به سراغ رسانه ها برویم و سپس انجمن روابط عموی ایران با توجه به نیازها و خواسته ها به ارائه برنامه بپردازد.
وی تاکید کرد: همچنین باید توجه داشت ارزیابی داخلی از برند کارفرمایی بسیار مهم است و باید با ارتباط با رسانه های داخلی و ارتباطات درون سازمانی، فضا را تلطیف کرد تا در نهایت چهره سازمان انرژی اتمی ایران در جامعه، مدرن ، با طراوات و شاداب شده تا این سازمان به تحقق اهداف نظام کمک کند.

لزوم توجه به جایگاه روابط عمومی در هیات وزیران
دبیر کل انجمن روابط عمومی ایران نیز گفت: در زمینه روابط عمومی در تمام کشور دارای مشکلات و کاستی هایی هستیم که امید است با توجه به حضور مهندس اسلامی در جلسات هیات دولت، جایگاه مهم این نهاد مطرح شده و مورد توجه ویژه ای قرار گیرد.
جواد قاسمی بیان کرد: 25 سال قبل نسبت به جایگاه روابط عمومی در سطح دولت، ارزیابی صورت گرفت و نظرسنجی انجام داد که اکنون ضرورت دارد تا در سطح ملی نسبت به جایگاه روابط عمومی تاکیدات بیشتری انجام شود.

 

آرشیو خبر

پربازدیدترین ها

مطالب مرتبط

آرشیو مطالب

  • ارسال به دوستان
  • چاپ
نام ارسال کننده :  
ایمیل ارسال کننده:
نام دریافت کننده :
ایمیل دریافت کننده :  
موضوع ایمیل :
کد تصویری :
 
login