1400/3/25 سه‌شنبه
1400/3/3 دوشنبه
لوگو سایت

آخرین اخبار صنعت هسته‌ایآخرین اخبار صنعت هسته‌ای

.

معاون سازمان انرژی اتمی ایران خبر داد:

رونمایی از سامانه آفت‌زدای صنعتی 60 کیلووات

1402/3/1709:29
تعداد بازدید: 2244 بار

معاون سازمان انرژی اتمی ایران اظهار کرد: امروز از سامانه آفت‌زدای صنعتی 60 کیلووات که در حوزه کشاورزی کاربرد دارد، در سازمان انرژی اتمی ایران رونمایی خواهد شد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان انرژی اتمی ایران؛ معاون سازمان و مدیرعامل شرکت توسعه کاربرد پرتوها با حضور در برنامه «سلام خبرنگار» شبکه خبر با اشاره به رونمایی از سامانه جدید پرتودهی و آفت‌زدایی محصولات کشاورزی گفت: این سامانه قادر است آفات را از درون محصولات کشاورزی و مواد غذایی از بین ببرد .
سیدپژمان شیرمردی بیان کرد: با به‌کارگیری این سامانه مدت زمان انبارمانی محصولات کشاورزی افزایش می‌یابد.
وی توضیح داد: یکی از مشکلات عمده در حفظ منابع غذایی و محصولات کشاورزی را باید وجود آفت‌ها دانست که خوشبختانه امروز با استفاده از فناوری پرتوها می‌توانیم بخش عمده‌ای از این آفت‌ها را حذف کنیم که این کار به اقتصاد کشور و تامین سلامت غذایی مردم کمک خواهد کرد.

معاون سازمان انرژی اتمی ایران با بیان اینکه این سامانه دومین نوع محصولی است که در حوزه آفت‌زدایی از محصولات کشاورزی در کشور تولید می‌شود؛ گفت: ما در زمینه کاهش آفات و حذف آن‌ها از محصولات کشاورزی طرح‌های متعددی را دنبال کردیم که یکی از آن‌ها استفاده از تجهیزات متنوع در حوزه پرتوهاست.

وی با اشاره به اینکه استفاده از سامانه‌های مبتنی بر پرتوهای یون‌‌ساز مانند پرتوهای گاما امروز در دنیا به عنوان امری متداول انجام می‌شود، اظهار کرد: ما نیز این روش را مورد استفاده قرار دادیم و اکنون به‌طور هم‌زمان در حوزه استفاده از پرتوهای گاما به سمت پرتوهای غیر یون‌ساز و مایکروویو حرکت کرده‌ایم .

شیرمردی توضیح داد: ‌پرتوهای گاما در اصل یون‌ساز بوده و از چشمه‌های «رادیواکتیو» مانند کبالت 60 تولید می‌شوند و گامای تولید شده ناشی از آن برای استریل کردن تجهیزات پزشکی و همچنین حذف آفات از مواد غذایی است. به طور کلی باید دانست استفاده از پرتوهای یون‌ساز و غیر یون‌ساز برای کاربردهای سلامت و کشاورزی ضرر ندارند زیرا هنگامی که با تجهیزات پرتویی سروکار داریم با بالاترین سطح استاندارد کار می‌کنیم و به عبارت دیگر مسایل ایمنی تجهیزات را در نظر می‌گیریم .
 


معاون سازمان انرژی اتمی ایران در ادامه با اشاره با بیان اینکه استفاده از پرتوی گاما در اصل استفاده از پرتو برای استریل سازی و از بین بردن آفت‌ها و ... درون مواد غذایی به جای مواد شیمیایی و سایر روش‌هاست؛ خاطرنشان کرد: بنابراین باید گفت روش پرتودهی روشی سریع‌تر، تمیزتر و با هزینه کمتر در استریل سازی و آفت‌زدایی خواهد بود.
مدیرعامل شرکت توسعه کاربرد پرتوها گفت: در سامانه‌ای که امروز از آن رونمایی خواهد شد؛ از امواج غیر یون‌ساز استفاده شده که این روش نیز به نحوی شبیه روش قبلی است اما از نظر هزینه سرمایه‌گذاری برای بخش خصوصی و حتی مردم عزیز کشور بسیار مقرون‌ به‌صرفه‌تر است.

وی تاکید کرد: در سامانه‌ای که رونمایی می‌شود شاهد چندین خلاقیت هستیم که سبب شده تا این دستگاه بهتر از نمونه‌های خارجی باشد؛ یکی از ویژگی‌های این دستگاه را باید یکنواختی میزان پرتویی که به مواد غذایی و محصولات کشاورزی داده می‌شود، دانست و شما اطمینان پیدا می‌کنید که اگر لارو و یا تخم حشره‌ای در درون محصول غذایی وجود داشته باشد با پرتودهی یکنواخت از بین می‌رود این در حالی است که ماده غذایی هیچ‌گونه آسیبی نمی‌بیند.

شیرمردی گفت: بهره‌گیری از مواد شیمیایی یکی از روش‌هایی است که امروز در دنیا استفاده می‌شود و این مواد می‌تواند درون مواد غذایی باقی بماند اما پرتودهی این‌گونه نیست.
معاون سازمان انرژی اتمی ایران عنوان کرد: این دستگاه، ماده غذایی را به اصطلاح رادیواکتیو نمی‌کند بلکه آن‌را از مواد شیمیایی عاری می‌کند و پس از برداشت محصولات کشاورزی نیازی به آفت‌کش‌ها نداریم که نکته بسیار مهمی محسوب می‌شود.
وی تاکید کرد: هدف ما این است که مردم عزیز کشورمان از مواد غذایی سالم استفاده کنند.

مدیرعامل شرکت توسعه کاربرد پرتوها با بیان اینکه فرایندهای شیمیایی و روش استفاده از پرتوها در تمام دنیا انجام می‌شود؛گفت: ما به سمتی در حال حرکت هستیم که استفاده از مواد شیمیایی آفت‌کش را کمتر کنیم به حتم با رویکردی که در سازمان انرژی اتمی ایران پیش گرفته‌ایم و نیز با حمایت‌های وزارت جهاد کشاورزی و سازمان غذا و دارو انشاالله  می‌توانیم به تدریج این ظرفیت را در بدنه صنعتی کشور ارتقا دهیم.

شیرمردی درباره کاربرد این سامانه توضیح داد: این سامانه برای آفت‌زدایی از محصولات و مواد غذایی نظیر حبوبات، غلات، گیاهان دارویی، خرما و انجیر استفاده می‌شود.

وی ادامه داد: باید توجه داشت که ما امروز دومین تولیدکننده خرما در دنیا محسوب می‌شویم اما متاسفانه بخش عمده‌ای از این محصول در کشور به واسطه آفات از بین می‌رود در‌حالی‌که با استفاده از این دستگاه می‌توانیم میزان انبارمانی خرما را افزایش دهیم و در نتیجه برای کشاورزان عزیز ضرورت ندارد تا به سرعت محصول خود را به فروش برساند بلکه می‌توانند مدت زمان بیشتری آن‌را در انبار نگهداری کنند.
مدیرعامل شرکت توسعه کاربرد پرتوها عنوان کرد: با استفاده از این سامانه می‌توانیم محصولی را که تولید می‌‌شود را در سطح استانداردهای بین‌المللی قرار دهیم و کیفیت آن را حفظ کنیم. باید توجه داشت که بسیاری از محصولاتی که امروز در دنیا تبادل می‌شود و به اصطلاح گران‌قیمت هستند نظیر پسته، خرما و انجیر و ... در کشور ما تولید می‌شود.  
شیرمردی در پایان خاطرنشان کرد: نخستین گامی که با استفاده از این سامانه می‌توان برداشت، کمک به اقتصاد مردم عزیز کشور است و از سوی دیگر سلامت مردم در حوزه مواد غذایی ارتقا می‌یابد.

پربازدیدترین ها

مطالب مرتبط

آرشیو مطالب

  • ارسال به دوستان
  • چاپ
نام ارسال کننده :  
ایمیل ارسال کننده:
نام دریافت کننده :
ایمیل دریافت کننده :  
موضوع ایمیل :
کد تصویری :