1400/3/25 سه‌شنبه
1400/3/3 دوشنبه
لوگو سایت

پربازدیدترین ها

.

دکتر شیرمردی در نشست خبری مطرح کرد؛

درصدد ایجاد تنوع در سبد انرژی کشور هستیم

1401/6/219:53
تعداد بازدید: 902 بار

معاون سازمان انرژی اتمی و مدیر عامل شرکت توسعه کاربرد پرتوها گفت: سوم شهریورماه همزمان با هفته دولت و با حضور رییس سازمان انرژی اتمی سامانه پرتودهی محصولات کشاورزی در شهر بناب افتتاح می شود.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان انرژی اتمی ایران، دکتر پژمان شیرمردی با بیان این مطلب در نشست خبری در مرکز رسا افزود: یکی از رویکردهای اصلی ما در سازمان انرژی اتمی ایران و در زمینه پرتودهی مواد غذایی و محصولات کشاورزی، بومی‌سازی تجهیزات است.
وی خطاب به اصحاب رسانه اظهار کرد: در دولت سیزدهم با توجه به سیاست‌های نوین و رهنمودهای رییس محترم سازمان انرژی اتمی در حوزه کشاورزی، سندی تهیه و بر اساس آن کشور به 12 منطقه ظرفیت‌دار تقسیم‌بندی شد. پارامتر‌هایی که در تقسیم‌بندی و تولید این مناطق در نظر گرفته شده شامل میزان تولید محصولات کشاورزی در آن منطقه، میزان ورود و خروج کالاها و تولید محصولات استراتژیک در آن منطقه و تولید محصولات کشاورزی در استان‌های همجوار است که در نهایت منجر به تقسیم‌بندی 12 منطقه در کشور شد.
مدیرعامل شرکت توسعه کاربرد پرتوها تاکید کرد: در این طرح؛ رویکرد بومی‌سازی محصولات و همچنین واردات برخی از تجهیزات با تعاملات بین‌المللی در نظر گرفته شده است یعنی هم بعد بین‌المللی را در نظر گرفتیم و هم بومی‌سازی و ساخت تجهیزات در داخل کشور را مدنظر قرار دادیم.
وی عنوان کرد: کشور ما یک کشور کشاورزی‌خیز است و به طور میانگین سالانه بیش از120 میلیون تن محصول کشاورزی در ایران تولید می‌شود و همچنین در کنار این میزان تولید، شاهد واردات محصولاتی به عنوان کالاهای اساسی هستیم که می‌توان به اقلامی مانند گندم، ذرت و دانه‌های روغنی اشاره کرد که نگه‌داشت این محصولات و افزایش طول انبارمانی آنها از پارامترهای مهم در تضمین امنیت غذایی محسوب می‌شود.
رونمایی از سامانه بومی پرتودهی گاما
وی ادامه داد: یکی از ابزارهایی که در این زمینه به کشور کمک می کند، سامانه های پرتودهی مبتنی بر پرتوهای یون ساز ایکس، گاما و الکترون است و در همین چارچوب در هفته دولت تجهیزی را رونمایی می کنیم که در راستای سند راهبردی سازمان با رویکرد بومی سازی تجهیزات است.
شیرمردی توضیح داد: این سامانه مبتنی بر چشمه کبالت 60 برای پرتودهی محصولاتی نظیر حبوبات و غلات، سیب‌زمینی، پیاز و گیاهان غده‌ای بوده و از راهبردی‌ترین تجهیزات در حوزه کاربرد پرتوها محسوب می‌شود که به صورت مستقیم در سلامت و اقتصاد مردم تاثیرگذار است.
وی اضافه کرد: در زمینه پرتودهی‌ مواد غذایی یکی از رویکردهای ما، بومی‌سازی تجهیزات است و رویکرد دوم ما استفاده از ظرفیت‌‌های کشورهای دوست برای همکاری مشترک و واردات تجهیزات با تکنولوژی پیشرفته مبتنی بر شتابدهنده‌های خطی الکترون هم مطرح است که با توکل بر خدا و استفاده از ظرفیت‌های سرمایه انسانی سازمان انرژی اتمی به سمتی حرکت می‌کنیم که بتوانیم از این دو تجهیز استفاده کنیم.
تاثیر کاربرد پرتوها بر حوزه سلامت
مدیر عامل شرکت توسعه کاربرد پرتوها درباره تاثیر کاربرد پرتوها بر حوزه سلامت هم گفت: در سازمان انرژی اتمی فرایندهای حوزه سلامت به دو بخش تقسیم می شوند؛ نخست استفاده از پرتوها برای استریل‌سازی تجهیزات یک‌بار مصرف پزشکی که در بازار سهم 45 درصدی به خود اختصاص داده‌اند که در نظر داریم و با تلاش مضاعف، سهم خود را در این بازار افزایش دهیم؛ دوم استفاده از رادیوداروها برای تشخیص و درمان بیماری‌های مختلف است، خوشبختانه اکنون و با ظرفیت خوبی که در سازمان ایجاد شده، قادریم یک میلیون نفر از بیماران را زیر پوشش این داروها قرار دهیم که به لحاظ اقتصادی موجب صرفه‌جویی30 میلیون دلاری خواهد شد.
شیرمردی اظهار کرد: در ماه‌های گذشته توانستیم کیت‌های غربالگری نوزادان که از نیازهای اساسی حوزه بهداشت است را با استفاده از ظرفیت آب سنگین تولید کنیم، همچنین اکسیژن 18 یکی از مهمترین تولیدات سازمان است که در ظرفیت‌های پزشکی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
وی افزود: در بخش پلاسما، تجهیزاتی را تولید کرده‌ایم که می تواند در درمان سرطان‌های مختلف موثر باشد.
معاون رییس سازمان انرژی اتمی ایران تاکید کرد: رویکرد ما، توسعه متوازن و ارتقا بخش‌های مغفول مانده صنعت هسته‌ای است.
لزوم ایجاد تنوع در سبد انرژی کشور
وی درباره دستاوردهای سازمان در زمینه نیروگاه‌های اتمی توضیح داد: سازمان انرژی اتمی در دوره جدید برای بخش نیروگاهی، 10 هزار مگاوات برق هسته‌ای پیش‌بینی کرده‌ است؛ باید توجه داشت که امروز یکی از پایدارترین انرژی‌های موجود در دنیا، برق هسته‌ای است. ما با ظرفیت بومی و ارتباطات بین‌‌المللی به سمتی حرکت می‌کنیم که راکتور هسته‌ای بومی ایرانی داشته باشیم. خوشبختانه ظرفیت کشور در تولید برق، ظرفیت بسیار مناسبی است اما ما به دنبال ایجاد تنوع در سبد انرژی کشور هستیم.
وی درباره ساخت نیروگاه های اتمی و رفع مشکلات مالی گفت: دولت در این‌باره مصمم است و مذاکرات خوبی با طرف روسی انجام داده است و در آینده نزدیک خبرهای خوبی در این زمینه خواهیم شنید.
برنامه‌های سازمان انرژی اتمی برای مدیریت بحران کم‌آبی
شیرمردی درباره اقدامات این سازمان در زمینه مدیریت بحران کم‌آبی در کشور بیان کرد: با توجه به شرایط خشکسالی و کاهش بارش‌ها، یکی از طرح‌ها و برنامه‌های سازمان انرژی اتمی تولید 70هزار متر مکعب آب شرب در روز با استفاده از راکتور بوشهر است و طرح دیگر ما مدیریت مصرف آب با تولید پلیمر جذب‌کننده و نگهدارنده آب است که میزان مصرف آب مورد نیاز کشاورزی را به یک سوم می‌رساند. همچنین استفاده از پرتوها برای کاهش بار میکروبی و نیز کاهش بار شیمیایی مسیر پساب‌ها در حوزه کشاورزی از دیگر طرح‌های سازمان انرژی اتمی برای مدیریت بحران کم‌آبی در کشور است.
رونمایی از دستاورد جدید سازمان در بناب
معاون رئیس سازمان انرژی اتمی تاکید کرد: روز پنجشنبه، سوم شهریور ماه یکی از دستاوردهای جدید سازمان انرژی اتمی در بناب رونمایی می‌شود .
وی تصریح کرد: با تلاش دانشمندان صنعت هسته‌ای کشور سامانه پرتودهی قابل حمل گاما برای محصولات کشاورزی، طراحی و صنعتی سازی شده است و این سامانه مبتنی بر پرتوی گاما برای بهره‌برداری از صنعت کشاورزی گام نخست سازمان در استفاده از این تکنولوژی محسوب می‌شود و ما محدودیتی در ساخت این تجهیز نداریم.
شیرمردی عنوان کرد: پیش از این به صورت غیرپرتابل و ایستا گام‌های خوبی در این حوزه برداشته بودیم.
وی اضافه کرد: در حوزه‌های مختلف مانند صنعت، کشاورزی ، سلامت و سایر بخش‌ها اقدامات خوبی در یک سال گذشته صورت گرفته است و از روز پنجشنبه و با افتتاح این سامانه می‌توان از این پس مانه ضایعات 30 درصدی محصولات کشاورزی شد.
مدیر عامل شرکت توسعه کاربرد پرتوها گفت: این سامانه در مرکز بناب سازمان انرژی اتمی تولید شده و نخستین نمونه این مدل در دنیا محسوب می‌شود که تاکنون تولید شده است؛ همچنین ما دومین کشور در دنیا هستیم که چنین سامانه‌هایی تولید می‌کنیم.
وی خاطرنشان کرد: این سامانه کاربری کشاورزی دارد، اما در آینده نزدیک سامانه‌هایی با کاربرد در صنعت تولید خواهد شد.

پربازدیدترین ها

مطالب مرتبط

آرشیو مطالب

  • ارسال به دوستان
  • چاپ
نام ارسال کننده :  
ایمیل ارسال کننده:
نام دریافت کننده :
ایمیل دریافت کننده :  
موضوع ایمیل :
کد تصویری :