1400/3/25 سه‌شنبه
1400/3/3 دوشنبه
لوگو سایت

پربازدیدترین ها

.

با حضور مهندس اسلامی انجام شد؛

افتتاح چهارمین نمایشگاه بین‌المللی لیزر و فوتونیک ایران

1401/8/914:17
تعداد بازدید: 1396 بار

چهارمین نمایشگاه بین‌المللی لیزر و فوتونیک ایران با حضور مهندس محمد اسلامی، معاون رییس جمهور رییس سازمان انرژی اتمی ایران و سید محمد حسینی، معاون امور مجلس رئیس جمهور افتتاح شد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان انرژی اتمی ایران، مراسم افتتاح چهارمین نمایشگاه بین‌المللی لیزر و فوتونیک ایران با حضور مهندس محمد اسلامی، معاون رییس جمهور و رییس سازمان انرژی اتمی ایران، معاون پارلمانی رییس جمهور، جمعی از معاونان و مدیران سازمان انرژی اتمی ایران برگزار شد.
معاون رییس جمهور و رییس سازمان انرژی اتمی ایران در جریان بازدید از این نمایشگاه درباره کاربردهای مختلف لیزر در صنایع و جدیدترین دستاوردهای این حوزه اظهار کرد: لیزر برای مردم دانشی نام آشنا بوده و در حوزه‌های مختلف دارای کاربردهای فراوانی است؛ لیزر یک فناوری پیش‌برنده محسوب می‌شود و دانشی ترکیبی است .
مهندس محمد اسلامی گفت: در نظر داریم تا از این فناوری در حوزه‌های پزشکی، صنعتی، دفاعی و امنیت استفاده کرده و این دانش را تبدیل به صنعت کنیم و امیدواریم این  دستاوردها در مسیر صنعتی‌شدن  بتوانند کارکرد اصلی خود را پیدا کنند؛ که در آن صورت شاهد گسترش بسیار خوب استفاده از لیزر و فوتونیک خواهیم بود و در نهایت این روند می‌تواند منجر به پایین آمدن قیمت تمام شده محصولات تولید شده با استفاده از این دانش و فناوری شود.
وی افزود: با توسعه این دانش، دقت در تولید محصولات نیز ارتقا می‌یابد.
رییس سازمان انرژی اتمی ایران تصریح کرد: در سال‌های اخیر، سازمان انرژی اتمی بر روی موضوع بسیار مهم استفاده از لیزر برای عمق‌دهی به قطعات موتورهای توربینی در نیروگاه‌ها و هواپیماها تمرکز کرده است.  
وی گفت: یکی  دیگر از دستاوردهای مهم در این حوزه استفاده از دانش ترکیبی در بخش دارویی و پزشکی است، زیرا می‌توان از دانش لیزر برای درمان بیماری سرطان استفاده کرد . لیزر همچنین می‌تواند در زمینه تولید رادیوداروها و تکنولوژی‌های جدید در تجهیزات پزشکی مورد استفاده قرارگیرد به‌طوری‌که با بهره‌گیری از لیزر می‌توان نسبت به از بین بردن سلول‌های سرطانی اقدام کرد و این کار بدون عوارض جانبی است.
معاون رییس جمهور بیان کرد: سازمان انرژی اتمی ایران در زمینه تولید رادیوداروها پیشگام است و اکنون در حال برداشتن گام‌های بزرگتر هستیم و امیدواریم مردم بتوانند از موارد پر عارضه‌ای  مانند شیمی‌درمانی در زمینه بیماری‌های سرطان آسوده شوند و در نظر داریم تا با استفاده از این دانش و دفع سلول‌های سرطانی بدون عوارض جانبی از درد و رنج بیماران بکاهیم.
مهندس اسلامی اظهار کرد: در بخش صنعتی نیز استفاده از لیزر را برای تولید ماشین‌آلات و قطعات در دستور کار قرار داده‌ایم؛ زیرا نیازمند قطعات ریز و حساسی هستیم که این تکنولوژی را سایر کشورها در اختیار ما قرار نمی‌دهند. بنابراین با استفاده از فناوری لیزر می‌توان فرآیندهای ساخت و تولید چنین قطعاتی را دنبال کرد.
وی ادامه داد: در این نمایشگاه، تکنولوژی میکروماشین‌ ارایه شده و باید توجه داشت که این فناوری قادر است ریزترین ماشین‌آلات و قطعات مورد نیاز را بسازد.
وی خاطرنشان کرد: لیزر از دامنه گسترده‌ای بهره‌مند است و شرکت‌هایی که اکنون در این نمایشگاه حضور دارند؛ دارای توانمندی‌های فراوانی هستند.
مهندس اسلامی خاطرنشان کرد: از شرکت‌های فعال در حوزه لیزر و فوتونیک حمایت‌ کرده و این روند را گسترش خواهیم داد زیرا اعتقاد داریم لیزر باید به معنای واقعی جایگاه خود را در عرصه‌های گوناگون پیدا کند. باید توجه داشت که لیزر در صنایع دفاعی دارای جایگاه ویژه‌ای است و از آن حمایت می‌شود.
رییس سازمان انرژی اتمی ایران درباره نمایشگاه امسال و روند پیشرفت شرکت‌های فعال در حوزه لیزر و فوتونیک نسبت به سال‌های قبل توضیح داد: این صنعت در حال یافتن راه خود است و در زمینه لیزر در آغاز راه قرار ندارد؛ بنده از دانشمندان، محققان، دانشجویان و همچنین شرکت‌های دانش‌بنیان دعوت می‌کنم که وارد این حوزه شوند؛ خوشبختانه نتایج فراوانی از تحقیقات مرکز ملی علوم و فنون لیزر ایران وجود دارد که می‌تواند مورد استفاده این عزیزان قرار گیرد. باید توجه داشت هزینه سنگینی برای ایجاد آزمایشگاه‌های لیزر نیاز است و سازمان انرژی اتمی ایران نسبت به ایجاد این آزمایشگاه‌ها اقدام کرده و در مجموعه لیزرپورت که در ماه‌های گذشته افتتاح شد؛ پذیرای این شرکت‌ها هستیم تا از ظرفیت آزمایشگاهی ما برای پیشبرد برنامه‌های خود استفاده کنند.

پربازدیدترین ها

مطالب مرتبط

آرشیو مطالب

  • ارسال به دوستان
  • چاپ
نام ارسال کننده :  
ایمیل ارسال کننده:
نام دریافت کننده :
ایمیل دریافت کننده :  
موضوع ایمیل :
کد تصویری :
 
login