1400/3/25 سه‌شنبه
1400/3/3 دوشنبه
لوگو سایت

پربازدیدترین ها

.

نشست اسلامی با رؤسای پیشین سازمان انرژی اتمی

1401/10/2714:15
تعداد بازدید: 1852 بار

نشست صمیمانه و مشورتی معاون رییس‌جمهور و رییس سازمان انرژی اتمی با جمعی از رؤسای پیشین این سازمان برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان انرژی اتمی ایران؛ مهندس محمد اسلامی، معاون رییس‌جمهور و رییس سازمان انرژی اتمی ایران در این جلسه که با حضور دکتر رضا امراللهی، مهندس غلامرضا آقازاده، دکتر علی‌اکبر صالحی و دکتر فریدون عباسی برگزار شد، با بیان پیشنهاد تبدیل این نشست‌ به شورای مشورتی راهبردی صنعت هسته‌ای گفت: با تشکیل شورای مشورتی راهبردی سازمان می‌توان از ظرفیت تجارب ارزشمند شما عزیزان در زمینه جهت‌گیری‌ها در موضوعات آتی سازمان و نیز تعیین اثربخش خط‌مشی صنعت هسته‌ای بهره‌مند شد .

دستاوردها و فعالیت‌های سازمان در دولت سیزدهم
رییس سازمان انرژی اتمی با بیان این مطلب به ارایه گزارشی از عملکرد سازمان در دولت سیزدهم پرداخت و افزود:‌ در این دولت اقدامات فراوانی در زمینه به‌کارگیری دستاوردهای متنوع فناوری هسته‌ای در حوزه‌های مختلف زندگی مردم انجام‌شده است.
وی تصریح کرد: در گام نخست برای هدفمند‌سازی، همگرایی و هم‌افزایی تحقیقات علمی، پژوهش‌ها و فعالیت‌‌ها در صنعت هسته‌ای نیازمند سندی جامع و راهبردی در سازمان انرژی اتمی ایران بودیم؛ در این مسیر با همت متخصصان صنعت هسته‌ای توانستیم سند راهبردی صنعت هسته‌ای در افق20 ساله را آماده کنیم و با ایجاد چشم‌انداز و تعیین اهداف کلان، برنامه‌ها، سیاست‌ها، راهبردها و ... را مشخص کردیم.
معاون رییس‌جمهور در نشست با رؤسای پیشین سازمان انرژی اتمی توضیحات جامعی درباره اقدامات این سازمان در حوزه‌های توسعه نیروگاه‌های اتمی، توسعه کاربرد پرتوها در کشور و نیز گسترش کاربرد فناوری پلاسما در بخش‌های مختلف پزشکی، کشاورزی و صنعت ارایه کرد و برنامه‌های سازمان در تولید آب سنگین و گسترش آن برپایه ترکیبات دوتره که منجر به تولید داروهای نسل جدید و جایگزینی این داروها با داروهای شیمیایی خواهد شد را معرفی کرد.

اسلامی با اشاره به اینکه بر اساس اهداف تعیین‌شده به دنبال هدفمندسازی پژوهش‌های علمی و نتایج تحقیقات هستیم، تصریح کرد: در نظر داریم از نتایج تحقیقات و مقالات علمی در پروژه‌ها و طرح‌های صنعتی بهره‌برداری کنیم.

کاربرد فناوری هسته‌ای در عرصه‌های گوناگون
رییس سازمان همچنین به بیان نکات مهمی درباره کاربرد فناوری هسته‌ای در صنایع به‌ویژه توسعه ابزار دقیق هسته‌ای پرداخت و در خصوص آخرین اقدامات و دستاوردهای سازمان در زمینه ژئوفیزیک هوابرد و نیز حوزه اکتشاف و استخراج اورانیوم از معادن کشور توضیحاتی ارایه کرد.
 

گام‌های اساسی سازمان در احداث نیروگاه‌های اتمی در سواحل جنوبی کشور
اسلامی در این نشست با اشاره به تاثیر مهم به‌کارگیری نیروهای متخصص بومی و دانش‌بنیان در توسعه نیروگاه‌های هسته‌ای برنامه‌ریزی‌شده در شمال و جنوب کشور گفت: اقدامات راهبردی در زمینه توسعه مهندسی صنایع مرتبط با فناوری هسته‌ای در سازمان انرژی اتمی انجام‌شده است که این مهم موجب رفع بسیاری از نیازهای صنعت در زمینه تجهیزات و ابزار موردنیاز و خودکفایی در ساخت نیروگاه‌های کاملاً بومی خواهد شد.
وی خاطرنشان کرد: به یاری خداوند گام‌های مهمی در زمینه احداث نیروگاه‌های اتمی در سواحل جنوبی کشور برداشته خواهد شد .
معاون رییس‌جمهور در ادامه سخنان خود به مخالفت‌های فراوان بین‌المللی در زمینه توسعه چرخه سوخت هسته‌ای کشور اشاره و بر اهمیت حرکت شتابان در ایجاد و توسعه ظرفیت چرخه سوخت مورد نیاز برای فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای تأکید کرد.

ارایه نظرات کارشناسی رؤسای پیشین سازمان انرژی اتمی ایران
در ادامه این نشست رؤسای پیشین این سازمان به ارایه نظرات تخصصی و کارشناسی در زمینه برقراری ارتباط مؤثر با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، توسعه همکاری‌ها در سطح بین‌الملل و بررسی حوزه فنی مذاکرات برجام پرداختند.
رؤسای پیشین سازمان انرژی اتمی در ادامه ضمن تاکید بر اجرای سیاست‌های کلان کشور در حوزه هسته‌ای و تحقق اهداف و برنامه‌های صنعت هسته‌ای؛ به ذکر نکاتی درباره توسعه ظرفیت غنی‌سازی در کشور، اهمیت ذخایر اورانیوم،‌ گسترش فعالیت‌های سازمان در حوزه آب‌سنگین و ترکیبات دوتره و همچنین اهمیت دستیابی به اهداف تعیین‌شده در سند جامع راهبردی سازمان در افق 20 ساله به‌ویژه ایجاد و  تولید10 هزار مگاوات برق هسته‌ای در سبد انرژی کشور پرداختند.
در این جلسه رؤسای پیشین سازمان انرژی اتمی ایران همچنین بر توسعه هرچه بیشتر راکتورهای هسته‌ای و نیروگاه‌های اتمی، توسعه کاربرد پرتوها  و همچنین لزوم گسترش راکتورهای ماژولار مقیاس کوچک ( SMR ) تأکید کردند. 

پربازدیدترین ها

مطالب مرتبط

آرشیو مطالب

  • ارسال به دوستان
  • چاپ
نام ارسال کننده :  
ایمیل ارسال کننده:
نام دریافت کننده :
ایمیل دریافت کننده :  
موضوع ایمیل :
کد تصویری :