1400/3/25 سه‌شنبه
1400/3/3 دوشنبه
لوگو سایت

پربازدیدترین ها

.

همزمان با سفر معاون رییس جمهور به استان یزد انجام شد؛

رونمایی و بهره‌برداری از پروژه‌های مجتمع «پرتوفرآیند ایران مرکزی»

1401/11/1611:14
تعداد بازدید: 2232 بار

همزمان با سفر رییس سازمان انرژی اتمی به استان یزد و شهرستان تفت، از سه محصول ساخت شرکت توسعه کاربرد پرتوها در مجتمع پرتوفرآیند ایران مرکزی (یزد) رونمایی شد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان انرژی اتمی، امروز یکشنبه (16 بهمن) و همزمان با چهل و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، استان یزد و شهرستان تفت میزبان مهندس اسلامی، معاون رییس‌جمهور و رییس سازمان انرژی اتمی بود و از سه دستاورد این سازمان با حضور استاندار یزد و جمعی از مقامات استانی رونمایی و بهره‌برداری شد.

تولید نیمه صنعتی سوپرجاذب بهداشتی، تولید نیمه صنعتی پودر بندآورنده خون و ساخت دستگاه عصاره‌گیر مایکروویو پارس اسانس، سه پروژه‌ای بودند که با حضور معاون رییس جمهور و معاونان وی  در سفر به استان یزد و شهرستان تفت رونمایی و بهره‌برداری شد.

از قابلیت‌های این سه محصول که توسط شرکت توسعه کاربرد پرتوها ساخته و آماده بهره‌برداری شده است می‌توان به پودر بندآورنده خون اشاره کرد؛ این پودر در عمل‌های جراحی از جمله جراحی‌های قلب، عروق، ارتوپدی، نخاعی، سوانح سوختگی، زنان و زایمان، رباتیک، پلاستیک، داخلی و عصبی به عنوان یک بندآورده کمکی در هنگام کنترل خونریزی از مخازن مویرگی، وریدی و یا عروق تحت فشار، لیگاتور مورد استفاده قرار می‌گیرد. پودر بندآورنده خون همچنین در جنگ‌ها برای سربازان و مصدومان جنگی، بند آوردن خونریزی‌های مربوط به بافت‌های نرم هموستاز محل آنژیوگرافی قابل استفاده است.

دستگاه عصاره‌گیر مایکروویو پارس اسانس با حضور رییس سازمان انرژی اتمی به عنوان یکی دیگر از دستاوردهای شرکت توسعه کاربرد پرتوها مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

در ادامه این برنامه همچنین از تولید نیمه صنعتی سوپر جاذب بهداشتی رونمایی شد؛ این پودر در پوشک نوزادان، بزرگسالان، نوار بهداشتی، پدهای پرستاری و سایر محصولات بهداشتی کاربرد دارد. محصولات جاذب بهداشتی وارداتی به کشور اغلب با روش‌های سنتی شیمیایی تولید می‌شوند و به همین دلیل باعث بروز حساسیت و التهابات پوستی گوناگون ناشی از استفاده از مواد شیمیایی سمی و حساسیت‌زا برای مصرف کننده می‌شود. در این محصول جاذب بهداشتی مجتمع پرتو فرآیند ایران مرکزی (یزد) از یک روش ابتکاری و همچنین از روش پرتودهی الکترون این جاذب پلیمیری استفاده شده است.

بهره‌مندی از روش پرتودهی الکترون، حذف کامل مواد شیمیایی سمی و حساسیت‌زا در فرآیند تولید را به ارمغان می‌آورد و یک محصول کاملا استریل، ایمن و با خلوص بالا است. این محصول بهداشتی پرمصرف هیچ‌گونه تولید کننده داخلی نداشته و نیاز مصرفی کشور عمدتا از طریق واردات از کشورهای آسیایی شرقی (چین، تایوان، کره‌جنوبی و...) تامین می‌شود. مصرف سالیانه کشور برای این محصول به‌طور متوسط 50 هزار تن است که با تولید آن در داخل، این محصول در اختیار تولیدکنندگان داخلی و همچنین خارجی قرار خواهد گرفت.

گفتنی است در این سفر دکتر شیرمردی،‌معاون سازمان و مدیرعامل شرکت توسعه کاربرد پرتوها و دکتر احمدی،‌معاون سازمان و مدیر عامل شرکت مادر تخصصی تولید مواد اولیه و سوخت هسته‌ای (تماس)؛‌مهندس اسلامی را همراهی می‌کنند.

پربازدیدترین ها

مطالب مرتبط

آرشیو مطالب

  • ارسال به دوستان
  • چاپ
نام ارسال کننده :  
ایمیل ارسال کننده:
نام دریافت کننده :
ایمیل دریافت کننده :  
موضوع ایمیل :
کد تصویری :