1400/3/25 سه‌شنبه
1400/3/3 دوشنبه
لوگو سایت

پربازدیدترین ها

.

تولید هیدروژل ترکیبی برای ترمیم بافت مغز

1401/12/2309:13
تعداد بازدید: 638 بار

پژوهشگران موفق به ابداع یک هیدروژل هیبریدی شده‌اند که نه تنها سلول‌های مورد نیاز برای ترمیم بافت مغز را تحویل می‌دهد، بلکه منبع اکسیژن نیز فراهم می‌کند تا بیشترین شانس را برای استقرار در محل مورد نظر به آنها بدهد.

به گزارش اداره کل دیپلماسی‌عمومی و اطلاع‌رسانی، پژوهشگران استرالیایی توانستند یک هیدروژل هیبریدی تولید کنند که سلول‌های مورد نیاز برای ترمیم بافت مغز را ایجاد می‌کند.
این ماده همچنین قابلیت تامین منبع اکسیژن به‌منظور بالا بردن شانس استقرار این سلول‌ها در محل مناسب را داراست.  
بازسازی بافت آسیب‌دیده در نتیجه آسیب مغزی ناشی از سکته مغزی یکی از چالش‌های اساسی در بین متخصصان پزشکی است. موانع زیادی در این زمینه وجود دارد که از آن جمله می‌توان به امکان زنده نگه داشتن سلول‌های بنیادی، برای مدت قابل توجه و به‌منظور رسیدگی به این آسیب مغزی اشاره کرد.
به طور معمول، کمبود اکسیژن و فقدان یک شبکه عروقی در اطراف بافت آسیب دیده مغز، نرخ بالای مرگ سلولی را نشان می‌دهد.
به گفته مسوول گروه پژوهشی تولید‌کننده این هیدروژل، پس از آسیبی مانند سکته مغزی، یک ناحیه مرده در مغز از جمله سیستم خونی به وجود می‌آید. تا زمانی که این سیستم خونی ترمیم شود، به یک منبع خون موقت برای حمایت از سلول‌ها نیاز است. ژل ترکیبی تولید شده توسط این گروه پژوهشی حاوی یک پروتیین مصنوعی مبتنی بر میوگلوبین است که آزادسازی پایدار اکسیژن مورد نیاز سلول‌های بنیادی را برای زنده ماندن و تبدیل شدن به سلول‌های تخصصی فراهم می‌کند.
میوگلوبین یک پروتیین طبیعی در بافت ماهیچه‌ای است که اکسیژن را در سلول‌ها ذخیره و پخش می‌کند. این گروه پژوهشی، فراوانی میوگلوبین را در پستاندارانی مانند نهنگ‌ها و اسب‌ها بررسی کردند که فیزیولوژی و رفتار آن‌ها مستلزم آزادسازی پایدار اکسیژن است.
یکی از پژوهشگران ارشد این گروه تحقیقاتی می‌گوید: مشاهده کردیم که بافت جدید را می‌توان به روشی مشابه بافت مغز سالم تحریک کرد و نخستین شواهد را از مزایای ارایه اکسیژن در یک هیدروژل برای دستیابی به بقای طولانی‌مدت و ادغام پیوند سلول‌های بنیادی یافتیم.
این ژل در آزمایش‌های بالینی روی موش‌ها، به تسهیل بقای تعداد بیشتری از سلول‌ها کمک کرد و بعد از چهار هفته نواحی بافت مغز را بهبود بخشید و پتانسیل زیادی برای تکرار در مطالعات انسانی دارد. طبق تحقیقات انجام شده، این ماده‌ی حاوی میوگلوبین و سلول‌های بنیادی، توانست بافت آسیب دیده مغز را ترمیم کند. تجزیه و تحلیل ۲۸ روز پس از تحویل هیدروژل نشان داده است که بقا و رشد سلول‌های بنیادی جدیدی که برای عملکرد سالم مغز مورد نیاز هستند، در مقایسه با هیدروژل بدون میوگلوبین به طور قابل توجهی افزایش یافته است.
در حالی که این پژوهش بر محدودیت‌های فناوری‌های پیوند سلولی، مانند نرخ بقای ضعیف سلول‌ها در پیوندهای بزرگ، تخریب سلولی و انتشار دور از محل کانونی تاکید می‌کند، پژوهشگران معتقدند پیشرفت آن‌ها دامنه زیادی برای توسعه درمان‌های موثر ارائه می‌دهد.

منبع خبر:
 www.sciencedaily.com

پربازدیدترین ها

مطالب مرتبط

آرشیو مطالب

  • ارسال به دوستان
  • چاپ
نام ارسال کننده :  
ایمیل ارسال کننده:
نام دریافت کننده :
ایمیل دریافت کننده :  
موضوع ایمیل :
کد تصویری :