1400/3/25 سه‌شنبه
1400/3/3 دوشنبه
لوگو سایت

پربازدیدترین ها

.

جدیدترین دستاوردهای هسته‌ای از زبان رییس سازمان انرژی اتمی ایران؛

اهتمام ویژه ایران برای گسترش ظرفیت تولید رادیوداروها/ رونمایی از 5 دستاورد جدید هسته‌ای پس از ماه رمضان

1402/1/2010:01
تعداد بازدید: 1231 بار

معاون رییس جمهور و رییس سازمان انرژی اتمی ایران به مناسبت ۲۰ فروردین «روز ملی فناوری هسته‌ای» با حضور در برنامه «صف اول» به ارایه جدیدترین دستاوردها و موضوعات مختلف صنعت هسته‌ای کشور پرداخت.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان انرژی اتمی ایران؛ مهندس محمد اسلامی، معاون رییس جمهور و رییس سازمان انرژی اتمی ایران با حضور در برنامه «صف اول» شبکه یک سیما ضمن تبریک فرارسیدن سال جدید و نیز با آرزوی قبولی طاعات و عبادات هموطنان عزیز، با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای هسته‌ای اظهار کرد: فرا رسیدن ۲۰ فروردین «روز ملی فناوری هسته‌ای» را به مردم ایران، همکاران خود و خانواده‌های گرامی آنها تبریک عرض می‌کنم.
وی درباره اقدامات این سازمان در حوزه رادیوداروهای موثر در درمان سرطان گفت:  یکی از موضوعات بسیار اولویت‌دار در سازمان انرژی اتمی ایران، اهتمام ویژه برای گسترش ظرفیت تولید رادیوداروهاست. از این کار 2 هدف را دنبال می‌کنیم؛ نخست به دنبال این هستیم تا ضریب دقت رادیوداروهای تشخیصی سلول‌های سرطانی را افزایش دهیم. دوم بخش درمانی است که اثربخشی و ضریب آن‌ها را افزایش دهیم. پروژه‌های تحقیقاتی ما با این 2 رویکرد در دست اقدام است و هنگامی‌که به مرحله آزمون بالینی برسیم. باید توجه داشت که فرایند بالینی هنگامی که به سمت فرایند تولیدی می‌رود در اصل با تعامل با وزارت بهداشت و تیم پزشکی دنبال می‌شود تا بتوانیم آن را سریعتر و در مقایس گسترده‌تر، مطابق با سفارش یا نیازی که بخش درمان دارد این داروها را در اختیار آن‌ها قرار دهیم.
وی تصریح کرد: در هر مرتبه‌ای که اندازه گیری شود ما حداقل 10 و تا نزدیک 20 پروژه رادیودارویی را در پژوهشگاه و شرکت‌های مرتبط در این عرصه در دست داریم و این پروژه‌ها به‌صورت مستمر و فعال و نیز به موازات هم و توسط تیم‌های تحقیقاتی در حال انجام است.
رییس سازمان انرژی اتمی ایران بیان کرد: سال گذشته از سه رادیوداروی جدید رونمایی کردیم و امسال نیز از 2 رادیوداروی جدید رونمایی می‌کنیم؛ این 2 رادیوداروی جدید که از جنس محصولات «مرز دانشی» بوده و به سبب آنها جزو 2-3 کشور نخست دنیا می شویم که در دنیا کار شده است.
وی تصریح کرد: در کنار آن همچنین فعالیت‌ها و اقداماتی که در حوزه پزشکی در حال انجام هستیم را نیز معرفی خواهم کرد.
وی ادامه داد: یکی از این رادیوداروها «گالیوم 68 یا RM2 Ga» است که دستاورد موثر دیگری در زمینه سرطان کودکان بوده و اکنون این رادیودارو در فرایند آزمون بالینی قرار دارد که 2 ترکیب جدید در حوزه تشخیصی و با قدرت تاثیر و تشخیص بالا مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بهره‌مندی بیماران مبتلا به سرطان از دستاوردهای جدید دارویی

معاون رییس جمهور درباره زمان بهره‌مندی بیماران مبتلا به سرطان از دستاوردهای جدید دارویی گفت: در فرایند آزمون، این رادیوداروها در دست استفاده است و در یک مرکز پزشکی در بوشهر این رادیودارو تحت آزمایش بالینی قرار دارد و هنگامی‌که در اثربخش بودن آن کسب اطمینان کنیم و از قابلیت‌ این دارو مطمئن شویم؛ گواهی اخلاق صادر و قابلیت تولید و عرضه آن به همه مراکز پزشکی فراهم خواهد شد.
وی خاطرنشان کرد: مرحله بالینی را باید پشت سر بگذاریم و زمان آن بستگی به نوع اقدام تیم پزشکی دارد که با چه سرعتی و چگونه آثار این رادیودارو را بر روی بیماران تجزیه و تحلیل کنند. اگر نتایج آن به شکل مستمر قابل تکرار باشد و با نتایج مختلف مواجه نشویم، این اقدام بسیار سریع رخ خواهد داد البته گاهی اوقات ممکن است داروها در در بیماران مختلف، نتایج متفاوت داشته باشد که نیاز به صرف زمان بیشتر برای اقدامات تحقیقاتی و توسعه‌ای است. زمان به نتیجه رسیدن این فرایند بستگی به متغیرهای گوناگون و نیز بیمارانی که برای انجام این کار داوطلب می‌شوند و تیم پزشکی انجام دهنده کار دارد.

رونمایی از 5 دستاورد هسته‌ای پس از ماه رمضان
وی درباره برگزاری مراسم به منظور روز ملی فناوری هسته‌ای گفت: روز 20 فروردین مراسمی نداریم و ترجیح دادیم که با توجه به شب‌های قدر؛ مراسم گرامیداشت «روز ملی فناوری هسته‌ای» را بعد از ماه مبارک رمضان برگزار کنیم که در آن مراسم از پنج دستاور رونمایی خواهد شد. روز 20فروردین ماه برای همکاران ما در اصل روز پاسخگویی و نیز روز میثاق مجدد با ملت است؛ وعده می‌دهیم در همه سرفصل‌های فناوری هسته‌ای و برای مردم به صورت پرتلاش کار کنیم تا با ظرفیت‌سازی‌ که می‌کنیم مردم شاهد نتایجی باشند که مصداق وفای به عهد ما باشد.
وی تصریح کرد: بر اساس میثاق 20 فروردین، وعده‌ می‌دهیم که بتوانیم گام‌های بزرگتری برداریم، بنابراین این روز برای سازمان انرژی اتمی ایران؛ روز میثاق مجدد و وفای به عهد محسوب می‌شود که با توجه به نتایج دستاوردها امیدآفرینی می‌کنیم و هم وعده می‌دهیم که گام‌های بیشتر و بزرگتری برای آینده بهتر برداریم.

آب شیرین کن بوشهر یکی از بزرگترین ظرفیتهای کشور است
اسلامی در ادامه برنامه «صف اول» درباره اقدامات فناوری هسته‌ای و این سازمان در زمینه شیرین سازی آب دریا نیز توضیح داد: مردم عزیز بوشهر از قبل از پیروزی انقلاب اسلامی و همزمان با آغاز ساخت نیروگاه در این استان مطالبه دیرینه‌ای داشتند که سازمان انرژی اتمی ایران؛ آب شیرین کن تولید کند.
وی ادامه داد: آب شیرین را هم می‌توان از راکتورهای اتمی و بر اساس فرایند تبدیل آب به بخار تولید کرد که این مساله یکی از مفروضات بوده است اما روش دیگر فناوری «اسمز معکوس» به عنوان فرایندی رایج است و قیمت تمام شده پایین‌تری دارد. در سفر استانی آقای رییس جمهور به بوشهر این تعهد را دادیم و به ما ابلاغ شد؛ همچنین ما به دنبال آن بودیم که تکلیفی را برای بوشهر انجام دهیم بنابراین پروژه تولید 70 هزار متر مکعب آب شیرین در شبانه روز را شروع کردیم، زمین این طرح تحویل گرفته شده و انشاالله در نظر داریم تا ظرف 2 سال بتوانیم این پروژه را افتتاح کنیم. همکاران ما در این پروژه با جدیت مشغول کار هستند؛ گفتنی است در ماه‌های گذشته اموری مانند تحویل و آماده زمین، طراحی پروژه و انجام عملیات ژئوتکنیک و مطالعات مربوط به سیستم صنعتی را انجام دادیم؛ قراردادها منعقد و پیمانکاران مستقر شده‌اند و عملیات اجرایی آغاز شده و تا اوایل 1404 باید آب شیرین در لوله‌ها وجود داشته باشد تا مردم عزیز بوشهر بتواند از آن بهره‌برداری و استفاده کنند.
وی افزود: 70 هزار متر مکعب یکی از بزرگترین ظرفیتهای شیرین سازی آب محسوب می‌شود. بزرگترین ظرفیت آب شیرین کن در کشور سامانه 200 هزار متر مکعب در روز است که در فلات مرکزی وجود دارد که توسط کارخانه‌های بزرگ مانند چادرملو و گل‌گهر این ظرفیت ایجاد شده و در حال ایجاد 200 هزار متر مکعب ظرفیت دیگر هستند و پس از آنها؛ پروژه تولید 70هزار متر مکعب آب شیرین در شبانه روز توسط سازمان انرژی اتمی ایران بعد از آن‌ها، از بزرگترین ظرفیت‌های آب شیرین کن کشور محسوب می‌شود زیرا بقیه آب شیرین‌های کشور در مقایس 10 هزار متر مکعبی است. 

طرح‌های سازمان در حوزه پشتیانی از امنیت غذایی
معاون رییس جمهور درباره طرح‌ها و برنامه‌های سازمان انرژی اتمی ایران برای کشاورزان اظهار کرد: این مساله یکی از نکات بسیار مهمی است که ما در فرایند پشتیانی از امنیت غذایی آن را مورد توجه قرار داده‌ایم و باید توجه داشت که فناوری هسته‌ای بیش از شش دهه است که در حوزه کشاورزی دنیا مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ به‌طوری‌که پرتودهی در فرایند بذر و ارقام کشاورزی استفاده می‌شود که رویکرد متفاوتی است و موجب افزایش بهره‌وری شده و سلامت محصول را از این طریق ایمن می‌کند.
وی اضافه کرد: در بحث سلامت محصول از طریق پرتودهی گام‌هایی برداشته‌ایم؛ یکی سامانه پرتودهی است که با اشعه گاما و به‌صورت پرتابل محصولات را پرتودهی می‌کردیم و فقط یک سامانه برای سرویس دادن به متقاضیان در اختیار داشتیم.  از سال گذشته نسبت به طراحی و مهندسی این سامانه اقدام کردیم و ظرفیت‌های 20، 50 و 100 تن محصول در روز را مورد توجه قرار دادیم که سامانه‌های 50 و 100 تن در روز جزو دستاوردهای امسال محسوب می‌شود؛ طراحی و مهندسی این سامانه‌ها انجام و توسط شبکه دانش بنیان تولید شده است. این سامانه‌ها برای پرتودهی غلات و انواع مواد غذایی و محصولات کشاورزی می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد. مطالعاتی انجام دادیم و اطلسی برای کشور تهیه کردیم تا کانون‌های تولید و لجستیک، باراندازها، مراکز ترانزیت را شناسایی کردیم تا این سامانه‌ها در آن‌ها مستقر شوند.
 

وی تصریح کرد: در سطح کشور چندین شبکه را با مراکزی که قادر به همکاری و سرمایه‌گذاری هستند را آغاز کرده‌ایم تا سازمان انرژی اتمی ایران بتواند این سامانه‌ها را در قالب مشارکت در چند استان دارای تولید بالا، مستقر کند. طراحی و ساخت این سامانه‌ها آغاز شده و خط تولید آن راه‌اندازی شده و به‌صورت تولید سری کار می‌شود. نکته مهمتر این است که بر اساس سند برنامه توسعه سازمان؛ کانون‌هایی که در شهرهای گوناگون انتخاب شده‌اند اکنون در مرحله انتخاب زمین هستند و عملیات سرمایه‌گذاری در این پروژه‌ها آغاز شده است. این پروژه 10 ساله است و کل کشور را می‌تواند پوشش دهد و امیدواریم تاثیر ماندگاری در آفت‌زدایی و سم‌زدایی از محصولات کشاورزی و باغی و نیز انبارمانی آن‌ها داشته و موجب جلوگیری ضایعات بزرگ کشور در حوزه محصولات کشاورزی شود.

اسلامی خاطرنشان کرد: این پروژه هم به سلامت جامعه و سم‌زدایی از محصولات کمک می‌کند؛ هم اینکه از لحاظ اقتصادی از طریق بالاتر بردن زمان ماندگاری ، در معیشت خانوار و اقتصاد کشور اثر مثبتی خواهد داشت. 30درصد ضایعات از 120 میلیون تن غلات ظرفیت بزرگی است که هدر می‌رود که پرتودهی می‌تواند از 100درصد ضایعات محصولات کشاورزی جلوگیری کند.

تاثیر شتاب‌دهنده‌ها بر ارتقای ایمنی، استاندارد و قابلیت اطمینان محصولات گوناگون
رییس سازمان انرژی اتمی ایران با اشاره به شتاب‌دهنده‌ها به عنوان یکی از دستاوردهای این سازمان گفت: یکی از دستاوردهای فاخر در کشور شتاب دهنده‌ها هستند که این پروژه سه سال به طول انجامیده است و بنده از همکارانی که در این پروژه کار کرده‌اند، قدردانی می‌کنم و باید توجه داشت میانگین سنی این عزیزان برابر با 31 سال است.
وی افزود: سامانه شتاب‌دهنده الکترواستاتیک الکترون تمام ایرانی را در اختیار داریم و می‌توانیم آن را در عرصه ملی گسترش دهیم؛ این سامانه دارای کاربردهای مختلفی است و در پساب‌های صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرد زیرا پساب‌های صنعتی بسیار خطرناک است و تصفیه آن‌ها مراحل گوناگونی دارد و در صورت نصب شتاب‌دهنده‌ها بر سر مسیر این پساب‌های می‌توان به‌طور کلی آن‌ها را خنثی‌سازی و تصفیه کند.
وی تاکید کرد: قوی‌ترین و موثرترین نوع تصفیه متعلق به پساب صنعتی است که در کشورهای دیگر استفاده می‌شود؛ یکی دیگر از کاربرد‌های این شتاب‌دهنده‌ها سیم و کابل مورد استفاده قرار می‌گیرد و موجب مقاوم سازی مولکول‌های پلیمری مورد استفاده در این صنایع شده و موجب ممانعت از آتش‌سوزی سیم و کابل‌ها و نیز ارتقای کیفیت آن‌ها مطابق استانداردهای جهانی می‌شود. این شتاب دهنده‌ها در حوزه‌های مختلف کاربرد دارد. همچنین در صنعت تولید در تولید لاستیک خودرو و هواپیما، شتاب‌دهنده‌ها می‌توانند موجب ارتقای کیفیت این محصولات شود.
اسلامی تاکید کرد: شتاب‌دهنده‌ها می‌توانند ایمنی، استاندارد و قابلیت اطمینان محصولات گوناگون را ارتقا دهند؛ باید توجه داشت مهمترین فاکتور در تولید هر محصولی؛ قابلیت اطمینان محسوب می‌شود که شتاب‌دهنده‌ها می‌توانند این قابلیت را ارتقا دهند. این مساله دستاورد بزرگی است که با چند منظوره بودن شتاب‌دهنده‌ها می‌تواند مورد توجه قرار گیرد.

اثربخشی 97درصدی عقیم‌سازی حشرات
رییس سازمان انرژی اتمی ایران بیان کرد: یکی دیگر از دستاوردهای سازمان در حوزه کشاورزی، عقیم سازی حشرات است که کمک می‌کند آفت حشرات کاهش یابد و از بین رود. در یک باغ مرکبات 200 هکتاری در مازندران از این فناوری استفاده شد ما این طرح را از مقیاس آزمایشگاهی به سمت صنعتی پیش بردیم. شاهد اثربخشی بیش از 97درصدی این فناوری در طرح پایلوت هستیم و امیدوارم با یاری خداوند بتوانیم پرشتاب‌تر این پروژه را پیگیری کنیم تا هم در جنوب و هم در شمال کشور بتوانیم با آفت مگس مدیترانه‌ای مقابله کنیم زیرا دستاوردی بزرگ، اثربخش و کم‌هزینه بوده که سلامت محصول را حفظ می‌کند. 
وی افزود: مگس مدیترانیه‌ای باعث می‌شود تا باغداران ضرر کنند و جزو معضلات بزرگ محسوب می‌شود. به حمدالله این طرح نتیجه‌بخش بوده و با شرکت‌های دانش بنیان صحبت کردیم،‌ استان‌های هدف مشخص شده و امیدواریم قبل از اینکه فصل مورد نظر فرا برسد، بتوانیم این آفت را با پرتودهی از بین ببریم. در این طرح مگس مدیترانه عقیم می‌شود و امکان زاد و ولد را از دست می‌دهد. آزمایش‌های میدانی این طرح انجام شده و ما آمادگی مشارکت و پیاده‌سازی این طرح‌ را در نقاط مختلف کشور داریم. وزارت جهادکشاورزی و سازما‌ن‌های ذی‌ربط باید متولی انجام طرح شوند تا این حشرات را کشت دهیم و رهاسازی کنیم.

فناوری موثر پلاسما در اقتصاد کشاورزی
وی در ادامه این برنامه با اشاره به فناوری پلاسما گفت: پلاسما یکی از فناوری‌های موثر محسوب می‌شود که دارای کاربردهای بسیار متنوع و گسترده‌ای است.  ما در بخش کشاورزی نخستین گامی که برداشتیم برای مبارزه با آفت آفلاتوکسین محصول پسته بود زیرا این محصول به خاطر این آفت بسیاری از بازارهای خود را از دست داده است. سال گذشته نخستین دستگاه را ساختیم و رونمایی کردیم در ادامه راه متوجه آفت پسیل شدیم که در باغ‌های پسته عملیات اجرایی را انجام دادیم و به موفقیت 100درصدی دست یافتیم؛ در فصل مناسب و در باغ‌های پسته رفسنجان استفاده از این فناوری آغاز و با استفاده از فناوری پلاسما محصول پسته آفت‌زدایی می شود. همچنین برنامه‌ای در نظر داریم تا از تیر 1402 محصول پسته در کارخانه و به‌وسیله فناوری پلاسما، سم‌زدایی شود که این طرح موجب می‌شود تا تولیدکنندگان و تجار حوزه محصول پسته بتوانند این اطمینان را داشته باشند که آفت آفلاتوکسین از این محصول زدوده شده است.
اسلامی افزود: یکی دیگر از اثرات پلاسما، مقابله با آفت نخلستان‌هاست. خرمای ایران را کشورهای حاشیه خلیج فارس خریداری می‌کنند و این محصول را در روسیه پرتودهی کرده و سپس استفاده می‌کنند. سامانه گاما در محصول خرما می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد و در حال پیگیری هستیم تا این طرح را عملیاتی کنیم زیرا علاوه بر آفت‌زدایی موجب افزایش ماندگاری محصول می‌شود. در حال پیگیری اجرای این طرح با شبکه کشاورزی کشور هستیم تا بتوانیم آن را عملیاتی کنیم.


اثرات پرتوها بر زندگی انسان‌ها
رییس سازمان انرژی اتمی درباره پرتوها و اثرات آن بر زندگی انسان‌ها توضیح داد: هنگامی‌که پرتوها به محصول تابیده می‌شود، هدفش از بین بردن آفت و آفت‌زدایی است و همچنین آفت‌پذیری محصول را از بین می‌برد. وقتی آفت نباشد، خود به خود وارد بدن انسان هم نمی‌شود و در نتیجه محصول پاک تولید شده است.
وی درباره تاثیر پرتوها بر مواردی نظیر جهش ژنتیکی گفت: خیر اصلا پرتوها بر ژنتیک وارد نمی‌شود. پلاسما در اصل موارد ضایعاتی و سموم مواد غذایی و محصولات کشاورزی را از بین می‌برد.


کسب 159 دستاورد در سال 1401
رییس سازمان انرژی اتمی با اشاره به 159 دستاورد سال 1401 این سازمان توضیح داد: ما در سال گذشته 159 دستاورد دانشی، فناورانه و صنعتی داشتیم؛ یعنی هر 1.5 روز کاری در سازمان انرژی اتمی یک دستاورد نرم افزاری و سخت افزاری به‌دست آمده است. ما در سال 1401 سالی سخت را پشت سر گذاشتیم و فشار‌های سنگین سیاسی و قطعنامه‌های گوناگون را متحمل شدیم اما با این وجود ما دستاوردهای بسیاری را کسب کردیم. یکی از دستاوردهای جدید که در سال 1401 کسب شد، بحث ایزوتوپ‌های پایدار بود. این ایزوتوپ‌ها برای درمان سرطان تیروئید مورد استفاده قرار می‌گیرد و در سال 1402 رادیوداروی ید 131 به تولید انبوه خواهد رسید.


معنای تحریم انرژی اتمی

وی درباره تولید برق به وسیله انرژی هسته‌ای و مقابله کشورهای استکباری با ایران گفت: تحریم انرژی اتمی معنایش این است که وارد حوزه منطقه ممنوعه شده‌اید. باید توجه داشت که فناوری‌ها نوظهور، قدرت‌ساز و اقتدار آفرین است و در سلطه کشورهای استکباری قرار دارد و اجاره نمی‌دهند این فناوری در اختیار دیگران قرار گیرد. کل سیستم که مدیریت و اعمال می‌کنند برای عدم دستیابی کشور ایران است که با شعار استقلال و خط مشی استقلال همه‌جانبه می‌خواهد کشورش را بر اساس منافع ملی خود با رعایت همه ملاحظات تعاملی با جهان حاضر پیش ببرد. با این موضوع مخالفت و برای این مسیر مزاحمت و تحریم ایجاد می‌کنند. نکته‌ای که برای جمهوری اسلامی ایران مهم است اینکه با هیاهوی بسیار زیاد و با تهمت، پرونده‌سازی و اتهاماتی که به ناروا ایجاد کردند، این تحریم‌ها را برای کشور ما وضع کرده‌اند.
وی بیان کرد: یکی از موارد مهم ما تولید برق است، برق حاشیه نیست و موضوع اصلی است ولی نسبت به آن به دلیل اینکه همکاری نکردند و همه قراردادها و پروژه‌ها را یک طرفه لغو کردند، آنهایی که قبل از انقلاب قراردادش را منعقد کرده بودند را رها کردند و بعد از انقلاب هم همکاری نکردند. اکنون 2 پروژه فازهای 2 و 3 نیروگاه اتمی بوشهر را که با روسیه قرارداد داریم، روند امور این پروژه در این دولت، در حال انجام و پیشرفت است.

اسلامی افزود: نکته‌ای که مهم است اینکه این پروژه‌های ۲ و ۳ امروز وضعیت متفاوتی نسبت به گذشته دارد، وضعیت‌اش مطلوب نیست ولی روی ریل افتاده و اکنون در حال پیشرفت است و امیدواریم به گونه‌ای حرکت کنیم که اجازه ندهیم تاخیر بیشتری به این پروژه وارد شود.
رییس سازمان انرژی اتمی اظهار کرد: پروژه کارون استان خوزستان به عنوان طرحی که قبل از پیروزی انقلاب اسلامی شروع شده بود، بعد به خاطر جنگ، تحریم و مسایل گوناگون متوقف شده بود، سال گذشته این پروژه را مجددا شروع کردیم و به یاری خداوند و با قوت آن را پیش می‌بریم و عملیات اجرایی‌ آن آغاز شده است. سایر پروژه‌های نیز برای تحقق هدف  تولید ۱۰ هزار مگاوات برق در قانون بودجه پیش‌بینی شده که امسال هم در قانون بودجه تداوم دارد که بر اساس آن در مناطق ساحلی کشور این شرکت‌ها تاسیس شدند، زمین‌ها شناسایی شده و در فرایند مطالعات و تملک اراضی قرار داریم تا بتوانیم پروژه‌های ۱۰ هزار مگاوات جدید را نیز فعال کنیم.

استفاده از ظرفیت کشور برای توسعه نیروگاه‌های اتمی
وی ادامه داد: مجموعه فعالیت‌هایی که صورت می‌گیرد موجب می‌شود تا حرکت ما را برای استفاده از ظرفیت صنعتی کشور به‌منظور نیروگاه‌سازی بیشتر شود، در این مسیر نقشه راه بومی‌سازی نیروگاههای اتمی را با دقت تمام تهیه کرده‌ایم و تمام شرکت‌های فناور و صنعتی کشور که می‌توانند نقش‌آفرینی کنند در این زنجیره قرار گرفته و تعریف شده‌اند و به یاری خدا در سال ۱۴۰۲ و پس از آن یک گستره‌ای از صنعت کشور را برای ساخت و تولید قطعات مربوط به تجهیزات نیروگاه‌های اتمی به کار می‌گیریم که گام بسیار بزرگی برای ارتقای سطح کیفی و استاندارد صنایع محسوب می‌شود زیرا استاندارد اتمی، استاندارد بالایی است و شرکت‌هایی که در این مسیر قرار می‌گیرند خودبه‌خود از لحاظ دانشی و کلاس فعالیتی ارتقا می‌یابند و این موضوع  موجب می‌شود که صنعت کشور ارتقای جدی یابد، از یک سو این مساله اعتبار صنعت کشور است و از طرف دیگر می‌توانیم از ظرفیت داخلی برای ساخت و تولید نیروگاه‌های اتمی بیش از پیش استفاده کنیم.


تحریم‌ شرکت‌های رادیودارو
وی در ادامه با اشاره به تحریم رادیو‌داروها گفت: نکته بسیار جالب و مثال خیلی خوبی است برای ادعای حقوق بشری که می‌کنند و هیچ بویی از انسانیت و حقوق بشر وجود ندارد. تحریم همه این شرکت‌های مرتبط به مسایل رادیودارو را هدف قرار داده و این نکته برای ما حائز اهمیت است که گرچه این تحریم، شرایط سختی را داشته ولی کمک کرده که زیرساخت تحقیقاتی و صنعتی‌ ما را برای تولید رادیودارو گسترش دهیم و با یک زنجیره کامل از ظرفیت‌ها، ابزار و لوازمی که بتواند در فرایند تولید و آزمون، به تولید رادیودارو کمک کند، برخوردار شدیم و الحمدلله این ظرفیت گسترده امروز در خدمت مردم بوده و این موارد در حال گسترش است.
وی تاکید کرد: با توجه به این مهم؛ مرکز تولید رادیو دارو که یک مرکز بزرگ منطقه‌ای خواهد شد هم در دست احداث و سرمایه‌گذاری داریم و امیدوارم تا قبل از ۱۴۰۴ افتتاح شود و این ظرفیت بزرگ ملی در خدمت مردم عزیز ایران قرار گیرد.

پربازدیدترین ها

مطالب مرتبط

آرشیو مطالب

  • ارسال به دوستان
  • چاپ
نام ارسال کننده :  
ایمیل ارسال کننده:
نام دریافت کننده :
ایمیل دریافت کننده :  
موضوع ایمیل :
کد تصویری :