1400/3/25 سه‌شنبه
1400/3/3 دوشنبه
لوگو سایت

پربازدیدترین ها

.

معاون سازمان انرژی اتمی ایران:

لزوم تشکیل اتحادیه‌ توسعه فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای در جهان اسلام/ ایران از معدود کشورهای دارنده چرخه کامل سوخت هسته‌ای دنیاست

1402/1/2422:08
تعداد بازدید: 4462 بار

معاون سازمان انرژی اتمی ایران گفت: خوب است با همکاری کشورهای منطقه و کشورهای مسلمان منطقه و کشورهای جهان اسلام اتحادیه‌ای را برای توسعه فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای با کاربرد در حوزه سلامت، کشاورزی، محیط زیست و حوزه صنعت تشکیل دهیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان انرژی اتمی، دکتر سید پژمان شیرمردی، معاون سازمان انرژی اتمی و مدیرعامل شرکت توسعه کاربرد پرتوها به مناسبت 20 فروردین، روز ملی فناوری هسته‌ای، مهمان شبکه العالم بود.
در این برنامه دکتر شیرمردی، با تبریک ماه مبارک رمضان و نیز گرامیداشت «روز ملی فناوری هسته‌ای» به عنوان نمادی از مقاومت ملت ایران، در خصوص دستاوردهای صنعت هسته‌ای در کشورمان، اظهار کرد: در حوزه انرژی هسته‌ای فعالیت‌های بسیار خوبی را بعد از پیروزی انقلاب اسلامی شروع کرده‌ایم. این فعالیت‌ها منجر به دستاوردهای زیادی برای کشور شد که اگر بخواهیم آنها را دسته ‌بندی کنیم یک بخش آن مربوط به چرخه سوخت هسته‌ای است.
وی ادامه داد: با توجه به نیاز انرژی هسته‌ای برای کشور، ایجاد و داشتن یک پشتیبان چرخه سوخت هسته‌ای ضروری بود. به همین سبب با استفاده از توان جوانان ایرانی و تجهیزات داخلی، توانستیم چرخه سوخت هسته‌ای را کاملا بومی سازی کنیم واز مرحله اکتشاف اورانیوم تا مرحله تولید سوخت هسته‌ای را در کشور انجام دهیم.
معاون سازمان انرژی اتمی ایران با اشاره به اینکه این اتفاق با توان نیروهای متخصص داخلی و توکل به خداوند متعال انجام شد، تصریح کرد: امروز کشور جمهوری اسلامی ایران، یکی از معدود کشورهای دارنده چرخه کامل سوخت هسته‌ای در دنیا به حساب می‌آید.
 

ایران جزو باشگاه کشورهای دارای راکتورهای هسته‌ای
قدرت دنیاست

وی افزود: در بخش نیروگاه‌های هسته‌ای به عنوان یکی از موضوعات مهم و مورد استفاده برای تولید برق هسته‌ای از سال 1374 در کشور، قراردادی با کشور روسیه منعقد شد. به این ترتیب ما توانستیم نخستین نیروگاه هسته‌ای کشور را در ابتدای دهه 90، با مشارکت کشور روسیه راه‌‌اندازی کنیم.
دکتر شیرمردی گفت: امروز کشور جمهوری اسلامی ایران یکی از 32 کشور دارای راکتورهای هسته‌ای قدرت در دنیاست. با توجه به سند راهبردی که سال گذشته توسط رییس محترم جمهوری اسلامی ایران برای صنعت هسته‌ای کشور رونمایی شد، ما در یک برنامه 20 ساله  10 هزار مگاوات برق هسته‌ای را برای کشور پیش‌بینی کرده‌ایم.
وی ادامه داد: در این برنامه 20 ساله، سهم برق هسته‌ای را در سبد انرژی و برق کشور ارتقا داده و به سمتی حرکت خواهیم کرد که در آینده نه چندان دور، سهم قابل ملاحظه‌ای از برق کشور از طریق نیروگاه‌های هسته‌ای تامین شود.
مدیرعامل شرکت توسعه کاربرد پرتوها، با بیان اینکه در این زمینه حرکت خوبی سال گذشته و در دولت آیت الله رییسی شروع شده است، گفت: با دستور مستقیم رییس سازمان انرژی اتمی ایران فعالیت‌های مربوط به طراحی راکتورهای هسته‌ای ایران – هرمز و ایران – مکران در جنوب کشور و همچنین نیروگاه کارون در استان خوزستان که یک نیروگاه 300 مگاواتی است را آغاز کردیم.
وی افزود: با سرعت به سمت تامین برق هسته‌ای مورد نیاز کشور خواهیم رفت و این مهم با مشارکت کشورهای خارجی و هم ظرفیت و توان داخلی می‌تواند انجام شود. به ویژه در نیروگاه دارخوین یا نیروگاه کارون در استان خوزستان کاملا به دنبال ساخت آن به شکل بومی هستیم تا از ظرفیت و توان متخصصان کشورمان بهره برده شود.
معاون سازمان انرژی اتمی ایران ادامه داد: امروز در دنیا برق هسته‌ای جایگاه ویژه‌ای دارد. کشورهای پیشرفته دنیا اکنون بخش قابل توجهی از برق مورد نیاز خود را از طریق هسته‌ای تولید و تامین می‌کنند. بنابراین معتقد هستیم با توجه به توانی که در کشورهای مسلمان از جمله کشور جمهوری اسلامی ایران وجود دارد، باید به سمتی برویم که منابع فسیلی خود مانند نفت و گاز را حفظ کرده و برای تولید کالاهای با ارزش افزوده بالا استفاده کنیم.
دکتر شیرمردی گفت: به این معنا که به راحتی این مواد راهبردی و استراتژیک را در نیروگاه‌های خود نسوزانیم و از انرژی‌های پاک نظیر انرژی هسته‌ای و سایرانرژی‌های نو به‌منظور توسعه و پیشرفت صنعتی ایران، کشورهای منطقه و جهان اسلام استفاده کنیم.
معاون سازمان انرژی اتمی ایران در ادامه اظهار کرد: در بخش امنیت غذایی و تامین غذای سالم برای مردم، سال گذشته برنامه‌های خوبی را طراحی و اجرا کردیم. یکی از این برنامه‌ها، ساخت تجهیزات مربوط به پرتودهی مواد غذایی و محصولات کشاورزی است.
وی افزود: با استفاده از این تجهیزات می‌توانیم، آفت‌های موجود در محصولات کشاورزی را کم کرده و در مقابل انبارمانی را افزایش داده تا یک محصول سالم تحویل مردم دهیم. بر اساس برنامه‌ای که برای کشور و توسعه این حوزه در نظر گرفته شد، طی یک برنامه 20 ساله و مطابق با سند راهبردی سازمان، 12 منطقه اولویت دار کشور را پوشش خواهیم داد.
شیرمردی تصریح کرد: پیشرفت بیشتر در این موضوع مهم می‌تواند با همکاری کشورهای منطقه، مسلمان و دوست  که معتقدیم آنها هم باید با شتاب به سمت استفاده صلح آمیز از این صنعت مهم و راهبردی حرکت کنند، به نتیجه برسد. در این راه می توانیم تجربیات خود را در بخش ساخت تجهیزات کاربرد پرتوها در اختیار آنها قرار دهیم.
وی گفت: در حوزه سلامت و پزشکی نیز شاهد تولید رادیوداروها راهستیم که برای تشخیص و درمان بیماری‌های متعدد به ویژه بیماری‌های سرطانی؛ ایران کارهای بزرگی را انجام داده است. امروز می‌توانیم ادعا کنیم که یکی از تولیدکنندگان و صادرکنندگان مهم رادیوداروها در بخش تشخیصی و درمانی در دنیا هستیم.
مدیرعامل شرکت توسعه کاربرد پرتوها تاکید کرد: قطعا پیشرفت جمهوری اسلامی ایران در حوزه رادیوداروها علاوه بر اینکه می‌تواند نیاز ما را به خارج از کشور کم کرده و از بین ببرد، این امکان را به وجود می‌آورد تا به کشورهای همسایه و مسلمان در این حوزه ارایه خدمت داشته باشد.
 

پیشرفت‌های هسته‌ای ایران در عرصه‌های گوناگون

شیرمردی درخصوص نگاه کشورهای غربی به فعالیت‌های هسته‌ای ایران و جنجال‌سازی‌های انجام گرفته گذشته و اخیر آنها، اظهار کرد: جنجال‌سازی نظام سلطه و کشورهای استعمارگر به این سمت است تا برنامه‌ها و فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران را بد و غیر صلح‌آمیز جلوه دهند. در حالی که فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای، آنقدر گسترده و زیاد است که ما تاکنون بخشی از آنها را توانسته‌ایم برای استفاده به کار ببریم.
وی افزود: به عنوان مثال در حوزه درمان و تشخیص تومورهای سرطانی، برای تک تک اندام‌های بدن می‌توانیم داروی تشخیصی و درمانی طراحی و بسازیم؛ کاری که در دنیا هم انجام می‌شود. در حوزه کشاورزی برای امنیت غذایی، محصولاتی را می‌توانیم تولید کنیم که دارای بهره‌وری بالاتر بوده و در برابر آفات مقاوم باشند.
معاون سازمان انرژی اتمی ایران با بیان اینکه امروز یکی از مشکلات دنیا مواجه بودن 800 میلیون نفر با سوء تغذیه است، گفت: اگر به سمتی برویم که انرژی هسته‌ای را برای نگهداشت مواد غذایی و جلوگیری از فساد آنها استفاده کنیم، به مردم کمک شایانی خواهیم کرد. به همین خاطر با نگاه کمک به مردم این فناوری مهم را به کار بسته‌ایم.
وی افزود: با استفاده از آب سنگین محصولات مختلفی می‌توانیم برای تشخیص و پیش‌بینی بیماری‌ها تولید و استفاده کنیم. از ترکیبات دوتره یا ترکیباتی که از دوتریوم در آنها استفاده می‌شود، می‌توان در کیت غربالگری نوزادان بهره برد به نحوی که وقتی نوزاد بین 3 تا 7 روز سن دارد، با گرفتن یک نمونه خون و بهره بردن از این کیت که در آن از ترکیبات دوتره استفاده شده، امکان تشخیص بیماری‌های متابولیک  وجود دارد.
وی ادامه داد: با تشخیص این بیماری‌ها امکان پیش‌بینی بیماری‌های نوزاد در آینده وجود دارد و آن هنگام می‌توانیم برای پیشگیری اقدام کنیم. یکی از مشکلات در این حوزه، کمبود کیت غربالگری در دنیا بود. به نحوی که برای بسیاری از نوزادان امکان پیش‌بینی بیماری‌‌های آنها در آینده و به‌منظور ایجاد طرح درمان وجود نداشت. مشکلات عدم تکامل سیستم عصبی، عدم رشد اندام‌های بدن به شکل همسان و موارد دیگری از این قبیل، از جمله مشکلاتی است که ناشی از عدم تشخیص  بیماری‌های متابولیکی است که امروز با استفاده از آب سنگین و ترکیبات آن چنین امکانی وجود دارد.
شیرمردی تصریح کرد: حوزه فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای آن‌چنان گسترده است که ما اگر بر اساس ظرفیت‌های موجود داخلی بر روی بکارگیری آن در حوزه سلامت، صنعت، کشاورزی و مواد غذایی متمرکز شویم، امکان رفع نیازهای داخل و سایر کشورهای منطقه در نیاز به این بخش راهبردی وجود دارد. وجود اراده، سرمایه انسانی توانمند، تجهیزات و امکانات موجود می‌تواند جمهوری اسلامی ایران را  میدان‌دار این بخش در منطقه و جهان اسلام کند و با رویکرد ارتقای امنیت غذایی و سلامت، الگویی برای کشورهای دیگر باشد.

باید مرزهای علمی دنیا را رصد کنیم
معاون سازمان انرژی اتمی ایران تصریح کرد: ما به عنوان کشور جمهوری اسلامی ایران، معتقد هستیم که باید مرزهای علمی دنیا را رصد کنیم و فعالیت‌های تحقیقاتی خود را براساس حرکت بر روی مرزهای علمی دنیا تنظیم کنیم و این علوم را در زمینه رفاه مردم به کار ببندیم. 
وی گفت: علم نافع و علمی که در جمهوری اسلامی ایران به آن معتقد هستیم، باید خدمت به خلق خدا و رضایت خداوند متعال را به همراه داشته باشد؛ یعنی اینکه بتواند به نیازهای مردم در حوزه تامین غذای مردم، سلامت در بحث تشخیصی و درمانی و حفظ و ارتقای کیفیت محیط زیست کمک کند.
مدیرعامل شرکت توسعه کاربرد پرتوها اظهار کرد:  نگاه ما این است که صنعت هسته‌ای خود را به دور از جنجال‌سازی کشورهای غربی و نظام سلطه در زمینه رفاه مردم کشور در بخش تشخیص انواع بیماری‌های مختلف اعم از واگیردار و غیر واگیردار و برای درمان آنها توسعه داده و از آن بهره ببریم. شک نداشته باشید که این نگاه را محکم دنبال کرده و ادامه خواهیم داد.

تلاش‌های فراوان ایران برای تحقق «ما می‌توانیم»
معاون سازمان انرژی اتمی ایران با اشاره به فرمایش بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، حضرت امام خمینی (ره) که فرمودند «ما می توانیم»، تصریح کرد: ما معتقد به «ما می توانیم» هستیم و به دنبال ایجاد زیرساخت‌ها برای تحقق این شعار یا فرمایش بزرگ بودیم. بنابراین طبیعی بود که چالش‌هایی را در راه توسعه صنعت هسته‌ای کشور داشته باشیم. چالش‌ها، تهدید، تحریم، ترور و بسیاری از مشکلاتی که کشورهای غربی برای ما ایجاد کردند اما نتوانستند ملت ایران را از رسیدن به حقوقش دور کنند.
وی افزود: بنابراین سه موضوع مهم تهدید، تحریم و ترور، موضوعاتی بود که نظام سلطه در راس مبارزه با جمهوری اسلامی ایران قرار دادند. آنها  نمی دانستند با این عوامل امکان جلوگیری از حرکت موتور پرشتاب صنعت هسته‌ای کشور را ندارند.
شیرمردی ادامه داد: با اعتقاد به این شعار، طی چهل و چهار سال گذشته در مقابل تمام این چالش‌ها ایستادیم. به این ترتیب امروز جایگاه ایران اسلامی تبدیل جایگاه مناسبی در به کارگیری از فناوری صلح آمیز هسته‌ای شده است.
 

ترس و هراس نظام سلطه از الگو شدن جمهوری اسلامی ایران
وی تصریح کرد: معتقد هستیم که کشورهای نظام سلطه از الگو شدن جمهوری اسلامی ایران هراس و ترس دارند. آنها می‌دانند که ایران به دنبال سلاح هسته‌ای نیست و قدرت ما را ناشی از سلاح هسته‌ای نمی‌دانند. قدرت ایران اسلامی، مردم عزیز آن، رهبری معظم انقلاب حضرت امام خامنه‌ای و مسوولان دلسوز و توانمندی است که در این راستا و کمک به مردم و آینده آنها حرکت می‌کنند.
مدیرعامل شرکت توسعه کاربرد پرتوها با تاکید بر اینکه معتقدیم باید با سرعت و پیشرفت به سمت توسعه و به کارگیری فناوری هسته‌ای برای کمک به مردم حرکت کرد، افزود: در آینده نزدیک در حوزه‌های ساخت تجهیزات پلاسمای سرد و کاربرد پرتوها آمادگی صادرات داریم. در این زمینه تجهیزات و مواد مختلفی برای کمک به بیماران با هدف کنترل زخم‌های دیابتی و حذف آفات محصولات کشاورزی تولید شده که قابلیت صادرات دارد. همین‌طور رادیوداروها در حال صادر شدن بوده و نیز از قابلیت بیشتر برای صادر شدن برخوردار است.
وی در ادامه گفت: همچنین در حوزه آب سنگین و ترکیبات دوتره که برای حوزه سلامت استفاده می‌شود، قابلیت صادرات در سازمان وجود داشته و آماده صادرات در این حوزه نیز خواهیم بود. در همین زمینه در بسیاری از بخش‌های دیگر چه در تولید مواد بهداشتی فرآوری شده با پرتوها و چه در حوزه تجهیزات آماده صادرات محصولات هستیم.

پیشنهاد تشکیل اتحادیه توسعه فناوری صلح آمیز هسته‌ای در کشورهای مسلمان
معاون سازمان انرژی اتمی ایران در ادامه با ارایه یک پیشنهاد به کشورهای همسایه ایران و به ویژه کشورهای مسلمان منطقه، اظهار کرد: خوب است با همکاری کشورهای منطقه، کشورهای مسلمان منطقه و نیز کشورهای جهان اسلام، اتحادیه‌ای را برای توسعه فناوری صلح آمیز هسته‌ای با کاربرد در حوزه سلامت، کشاورزی، محیط زیست و حوزه صنعت تشکیل دهیم.
وی افزود: اتحادیه‌ای که با حضور آژانس بین المللی انرژی اتمی، کشورهای مسلمان بتوانند با هم‌افزایی و با تعاملات خود از ظرفیت خوب فناوری هسته‌ای بهره مند شوند.

پربازدیدترین ها

مطالب مرتبط

آرشیو مطالب

  • ارسال به دوستان
  • چاپ
نام ارسال کننده :  
ایمیل ارسال کننده:
نام دریافت کننده :
ایمیل دریافت کننده :  
موضوع ایمیل :
کد تصویری :