1400/3/25 سه‌شنبه
1400/3/3 دوشنبه
لوگو سایت

پربازدیدترین ها

.

معاون سازمان انرژی اتمی ایران:

توجه به توسعه پرتوها؛ مصداق اقدام اقتصاد مقاومتی است

1401/5/616:47
تعداد بازدید: 2494 بار

معاون سازمان انرژی اتمی و مدیرعامل شرکت توسعه کاربرد پرتوها، روز دوشنبه (۳مرداد) با حضور در خبرگزاری ایرنا به تبیین جایگاه، ابعاد فنی و تخصصی فعالیت‌های سازمان انرژی اتمی پرداخت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان انرژی اتمی ایران، دکتر سید پژمان شیرمردی در این نشست خبری با اشاره به اهمیت ویژه کاربرد پرتوها در قانون مصوب سال 1353 و در حوزه سلامت، کشاورزی، صنعت اظهار کرد: در شرایط فعلی موضوع مهم، بررسی، ارزیابی و نیز معرفی و تببین اقدامات صورت گرفته شده در طول 50 سال گذشته برای مردم است زیرا متاسفانه در مقایسه با سایر ابعاد فناوری هسته ای کمتر به حوزه پرتوها در صنعت هسته ای پرداخته شده است.
 
عزم جدی ایران برای توسعه حوزه کاربرد پرتوها
وی با اشاره عزم جدی سازمان انرژی اتمی به منظور توسعه حوزه کاربرد پرتوها ، تصریح کرد: این بخش از صنعت هسته ای مصداقی از اقدام در حوزه اقتصاد مقاومتی بشمار می رود زیرا در صنعت، کشاورزی و سلامت تأثیرگذار است و باید توجه داشت پس از پیروزی انقلاب اسلامی به دلیل فقدان نقشه راه بلند مدت، شاهد انجام فعالیت های خوبی به صورت پراکنده بودیم و به دستاوردهای مهمی مانند خودکفایی در تولید و نیز صادرات رادیوداروها دست یافتیم اما همچنان از جایگاه مورد انتظار استفاده از پرتوها با توجه به ظرفیت های فراوان کشور در بخش های دیگر فاصله داریم.
 
نقش مهم کاربرد پرتوها در امنیت غذایی 
معاون سازمان انرژی اتمی، حوزه کاربرد پرتوها را یکی از عوامل مهم ایجاد امنیت غذایی دانست و گفت: در حال حاضر بخش قابل توجهی از محصولات کشاورزی از بین می رود در حالی که با بهره گیری از پرتودهی می توان آفات و میکروارگانیسم ها را حذف و زمان ماندگاری در انبار یا «انبارمانی» را افزایش داد؛ برای مثال طول عمر برخی از محصولات کشاورزی از شش ماه به تقریبا دو سال افزایش می یابد و بدین ترتیب محصولات کشاورزی بر اساس نیاز به بازار ارائه می شود که در نتیجه منجر به تنظیم و کنترل بازار خواهد شد.
وی در ادامه با اشاره به برنامه ریزی های دقیق سازمان انرژی اتمی در دولت سیزدهم در زمینه امنیت غذایی بیان کرد: این سازمان آماده همکاری با نهاد های متولی این حوزه است و باید دانست گرچه در تحقیقات حوزه کاربرد پرتوها به نتایج خوبی دست یافته ایم اما در مردمی سازی و اقتصادی سازی دستاوردهای هسته ای در حوزه کاربرد پرتوها به حد کافی کار نکرده و فعالیت نداشته ایم و با توجه به این شرایط، اکنون به دنبال انجام اقدامات مؤثرتری در این حوزه هستیم.
شیرمردی با اشاره به تدوین سند جامع راهبردی صنعت هسته ای در افق 1420، اظهار کرد: بر اساس این سند؛ 12 منطقه در کشور برای نصب و راه اندازی سامانه های پرتودهی محصولات کشاورزی تولیدی و وارداتی شناسایی شده است اما به دلیل فقدان رویکرد تولید محصولات صادرات محور، در حالی که بهترین و باکیفیت ترین محصولات در کشور تولید می شود، به سبب نبود ابزار افزایش «انبارمانی» ناگزیریم اقدام به واردات محصولاتی همانند سیر از کشورهای دیگر کنیم در حالی که سیر همدان یکی از بهترین محصولات کشاورزی ما است.
وی درباره مراحل پرتودهی محصولات کشاورزی در 12 منطقه شناسایی شده؛ گفت: اکنون قرارداد چند منطقه امضاء شده است و باید گفت رویکرد سازمان انرژی اتمی ایجاد شرایط برای ورود بخش خصوصی و اجرای سیاست های اصل 44 قانون اساسی بوده البته برای راه اندازی سامانه های پرتودهی در تمام این 12 منطقه، نیازمند حمایت های دولت نیز هستیم.
وی خاطرنشان کرد: پرتودهی جایگزینی مناسب برای مواد شیمیایی و نگهدارنده مواد غذایی در دنیای امروز به شمار می آید و لازم به ذکر است که در حوزه سلامت، مواد نگهدارنده به عنوان یکی از عوامل بیماری زا در بلند مدت شناخته شده است.
 
کاربرد پرتوها در حوزه سلامت و پزشکی
مدیرعامل شرکت توسعه کاربرد پرتوها با تشریح فعالیت ها و اقدامات انجام شده در حوزه سلامت، شرایط برای انجام کار را مناسب ارزیابی کرد افزود: اکنون یکی از کشورهای خوب و توانمند در حوزه کاربرد پرتوها در بخش سلامت محسوب می شویم و خوشبختانه بیش از 200 مرکز پزشکی هسته ای در کشور وجود دارد و با توجه به پتانسیل و توسعه این دانش در دنیا و همچنین بر اساس ظرفیت های موجود، نیروی انسانی متخصص و آزمایشگاه های پیشرفته نیازمند ارتقاء جایگاه ایران در سطح جهان هستیم و باید توجه داشت که برخی از کشورهای منطقه نیز در این بخش با سرعت زیادی در حرکت هستند.
وی توضیح داد: تولید سالانه بیش از 300 هزار کیت در بخش رادیوداروها، وجود 100 پرتودرمانی مجهز به شتابدهنده های خطی با کاربرد درمانی از جمله دستاوردهای حوزه کاربرد پرتوها در بخش سلامت کشور محسوب می شوند.
شیرمردی با اشاره به پرتودهی کمتر از 10 درصد تجهیزات پزشکی یک بار مصرف بیان کرد: این در حالی است که بررسی ها نشان می دهد این آمار در جهان به بیش از 45 درصد می رسد.
وی اظهار کرد: پرتودهی تجهیزات پزشکی یک بار مصرف با اشعه الکترون و گاما، مزایای فراوانی دارد که از جمله آن ها می توان به سرعت بالای استریل، عدم وجود باقیمانده استریل کننده های شیمیایی و حفظ کیفیت تجهیزات اشاره کرد.
 
جایگاه گسترده پرتودهی در صنایع گوناگون 
معاون سازمان انرژی اتمی در ادامه این نشست خبری به تبیین اقدامات انجام شده در حوزه صنعت پرتودهی هسته ای پرداخت و گفت: سازمان انرژی اتمی به دنبال ایجاد نهضت در زمینه استفاده از پرتوها در صنایع نفت، پتروشیمی، گاز، پلیمر، چوب، کاغذ و ... است و در این زمینه و در سازمان انرژی اتمی؛ سمینارهای متعدد و مشترک در حوزه نفت و کشاورزی با هدف تبیین فرصت های ورود حوزه فناوری هسته ای برگزار شد و مورد استقبال قرار گرفت.
وی اضافه کرد: از جمله کاربردهای پرتو در صنعت نفت می توان به تبدیل نفت سنگین به سبک، گوگرد زدایی، افزایش مقاومت پلیمرها و سنجشگرهای هسته ای اشاره کرد.
 
ردپای دانش هسته ای در رفع چالش های زیست محیطی 
وی همچنین با اشاره به امضای تفاهم نامه با سازمان محیط زیست و با هدف رفع برخی از چالش های زیست محیطی از جمله ریزگردها، پساب ها و زباله ها، کاهش گازهای خروجی نیروگاه ها بیان کرد: در بسیاری از کشورها با بهره گیری از فناوری پرتودهی، برخی معضلات همانند لجن به تبدیل به فرصت شده به طوری که اکنون این ماده به عنوان کود شیمیایی در حوزه کشاورزی مورد استفاده قرار می گیرد.
شیرمردی درباره ضرورت امنیت غذایی به ویژه به دلیل تنش میان روسیه و اوکراین ؛ خواستار توجه ویژه دستگاه ها و مراکز مرتبط به این موضوع شد و خاطر نشان کرد: اگر فقط 5 درصد از تلفات کشاورزی با بهره گیری از کاربرد پرتوها کاهش یابد، منابع غذایی حدود 5 میلیون نفر تأمین خواهد شد و البته رسیدن به این هدف، نیازمند عزم ملی است.
 
نقش موثر رآکتور اراک در تولید رادیوایزوتوپ ها
ایشان با توضیح نسبت به اهداف تعیین شده در بخش تولید برق عنوان کرد: بر اساس سند جامع راهبردی سازمان انرژی اتمی در افق 1420 ،تولید 10 هزار مگاوات برق هسته ای پیش بینی شده که رویکرد سازمان تولید رآکتور کاملا ایرانی و بومی در کنار استفاده از ظرفیت های خارجی است؛ برای تولید رادیوایزوتوپ ها از رآکتور اراک استفاده خواهد شد و هدف اصلی تبدیل شدن ایران به هاب تولید رادیوایزوتوپ ها با کاربری پزشکی در منطقه است.
 
اهداف تبیین سند جامع راهبردی در افق 1420
معاون سازمان انرژی اتمی هدف از تدوین سند جامع راهبردی در افق 1420 را توجه همزمان به بخش سخت افزاری (نیروگاه ها، چرخه سوخت، کاربرد پرتوها و... ) و نیز بخش حوزه نرم هسته ای (حقوق، امنیت، اقتصاد و دیپلماسی هسته ای) دانست و افزود: چنین رویکردی پیوست اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی را به دنبال خواهد داشت؛ در کنار تقویت روابط خارجی و استفاده از این ظرفیت ها، بومی سازی تجهیزات صنعت هسته ای را با جدیت دنبال می کنیم.
وی درباره فناوری های نو، اظهار کرد: در این حوزه، هدف گذر از مرحله پژوهش و حرکت به سمت تجاری سازی و مردمی سازی محصولات است. فناوری های کوانتومی و گداخت هسته ای نمونه ای از این بخش است. در حوزه چرخه سوخت هسته ای کشور به بلوغ رسیده و اکنون یکی از 13 کشور دارای چرخه کامل سوخت هسته ای به شمار می آییم.
 
نتایج تصویب قانون اقدام راهبردی در صنعت هسته‌ای 
شیرمردی با اشاره به میزان تأثیرگذاری تصویب قانون اقدام راهبردی از سوی مجلس شورای اسلامی، توضیح داد: این اقدام و تصویب آن به درستی صورت گرفت؛ این قانون تکالیفی برای سازمان انرژی اتمی ایجاد کرد که با قاطعیت و دستور رییس سازمان انرژی اتمی اجرایی شد، از جمله نتایج تصویب این قانون می توان به تولید سوخت 60 درصد و راه اندازی سانتریفیوژهای IR6 اشاره کرد و جبهه مقابل باید بداند هرگونه عمل ناپخته از سوی طرف غربی با جوابی پخته از سوی جمهوری اسلامی ایران پاسخ داده خواهد شد.
 
بومی بودن 90 درصد تجهیزات حوزه فناوری هسته ای
وی همچنین با اشاره به تأثیر تحریم ها، آن را موجب خودباوری بیشتر، شناسایی ظرفیت های داخلی، عامل گذر از مرزهای دانش و تحقق واقعی فرمایش «ما می توانیم» امام رحمه الله علیه دانست و تصریح کرد: حدود 90 درصد تجهیزات حوزه فناوری هسته ای، تولید داخل و نتیجه پشتکار دانشمندان ایرانی است و این امر اگر تنها متکی به بیرون از مرزها بودیم به حتم محقق نمی شد.
وی درباره نقش سازمان انرژی اتمی در برجام و حمایت از تیم مذاکره کننده، گفت: نظام سلطه با کلیت رویکرد کشور و روش مدیریتی موضوع هسته ای جمهوری اسلامی ایران مخالف است، اکنون دستاوردها و اقدامات انجام شده در سازمان انرژی اتمی به عنوان برگه برنده برای تیم مذاکره محسوب می شود و بیشترین ترس طرف مذاکره کننده غربی، علم و دانش بومی موجود در کشور است.
 
ضرورت حضور بخش خصوصی در حوزه کاربرد پرتوها
معاون سازمان انرژی اتمی در ادامه با ابراز امیدواری از ورود و سرمایه گذاری شرکت های دانش بنیان و بخش خصوصی در بخش کاربرد پرتوها، بیان کرد: سازمان انرژی اتمی در حوزه سلامت و تولید برق پایدار و پاک که آثار ملموسی در زندگی مردم دارد، تلاش فراوانی خواهد داشت و همانند کشورهای پیشرفته در جهان به دنبال دستیابی به بالاترین سطح از این فناوری هستیم.
وی تاکید کرد: ملت ایران، شکست ناپذیر و با اراده است و بر این اساس سنگ اندازی ها و ایجاد موانع، نه تنها باعث توقف نمی شود بلکه ما را مصصم تر می کند البته اگرچه برای مقاطعی متحمل فشارهای اقتصادی می شویم اما حرکت کشور با قدرت و رو به جلو است؛ مقاومت و عزتمندی کشورمان ایران در جهان بی مانند بوده این مساله تنها در سایه خودباوری و خوداتکایی ملت شریف ایران و هدایت های مدبرانه مقام معظم رهبری و مسئولان خدوم تحقق یافته است.
 
فعالیت های هسته ای با سرعت در حال پیگیری است
شیرمردی در پایان با قدردانی از خبرنگاران خبرگزاری ایرنا، خاطرنشان کرد: فعالیت های هسته ای با سرعت در حال پیگیری بوده و پیشرفت کشور در گرو نگاه به توانمندی های داخلی و حمایت از دانشمندان و فارغ التحصیلان نخبه دانشگاهی است؛ در این مسیر صحبت و همگامی با مردم و یادآوری داشته ها در کشور، امری ضروری به شمار می آید و به حتم سبب حمایت از سوی آنان خواهد شد و در مقابل سازمان انرژی اتمی نیز این اطمینان خاطر را به مردم می دهد که نسبت به حفظ منافع ملی از هیچ تلاشی فروگذار نخواهد کرد.

پربازدیدترین ها

مطالب مرتبط

آرشیو مطالب

  • ارسال به دوستان
  • چاپ
نام ارسال کننده :  
ایمیل ارسال کننده:
نام دریافت کننده :
ایمیل دریافت کننده :  
موضوع ایمیل :
کد تصویری :