1400/3/25 سه‌شنبه
1400/3/3 دوشنبه
لوگو سایت

پربازدیدترین ها

.

با حضور دکتر صالحی و دکتر ستاری؛

نخستین مرکز فناوری و نوآوری صنعت هسته‌ای افتتاح شد

1400/5/419:30
تعداد بازدید: 4034 بار

مرکز فناوری و نوآوری «رسا» به‌عنوان نخستین مرکز نوآوری صنعت هسته‌ای کشور به همت پژوهشگاه علوم و فنون هسته‌ای سازمان انرژی اتمی ایران، با هدف انجام رسالت ايـجاد زيست‌بوم فناوري و نوآوري صنعت هسته‌ای، طی مراسمی با حضور دکتر علی‌اکبر صالحی معاون رییس جمهور و رییس سازمان انرژی اتمی ایران، دکتر سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهور و رییس بنیاد ملی نخبگان، دکتر جواد کریمی ثابت رییس پژوهشگاه علوم و فنون هسته‌ای و جمعی از مدیران ارشد صنعت هسته‌ای و مسئولان هسته‌های فناور، امروز دوشنبه 4 مردادماه هم‌زمان با میلاد باسعادت امام هادی (ع) مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

دکتر صالحی در بخشی از این مراسم، ایجاد مرکز فناوری و نوآوری رسا را حلقه وصلی بین دستاوردهای تحقیقاتی و تبدیل آنها به محصولات نهایی که باید در دست نیازمند قرار گیرد، بر شمرد و آن را در مقام مقایسه با دیگر مراکز مشابه یکی از مراکز پیشرفته نوآوری خواند.

*دکتر صالحی: پیشرفت در گرو ساخت فرهنگ است
معاون رئیس جمهور ضمن تقدیر از تلاش‌های مدیران و پژوهشگران پژوهشگاه علوم و فنون هسته‌ای برای راه‌اندازی اولین مرکز فناوری و نوآوری هسته‌ای کشور پیرامون نقش مهم فرهنگ در توسعه کشور گفت: بدون شک، فرهنگ زیربنا و زیرساخت اصلی است و جهان‌بینی افراد نقش مهمی در توسعه فرهنگی و اقتصادی هر کشوری دارد. ما متاسفانه بسیاری از مسایل را ساده‌سازی کرده و از زیر بار مسوولیت شانه خالی می‌کنیم که نتیجه آن عدم توسعه و پیشرفت در مقایسه با سابقه و تاریخ درخشان گذشته این سرزمین است.
 

وی با اشاره به اهمیت برنامه‌ریزی و ایجاد ارتباط موثر بین ایده و تجاری‌سازی آنها، مشکلاتی همچون خشک‌سالی، کم‌آبی و ... را از معضلات جامعه امروز کشور عنوان کرد و افزود: وقتی اندیشه و تفکر به درستی برای حل مشکلات به کار گرفته نشود، نمی‌توانیم انتظار رفع مشکل و ایجاد توسعه داشته باشیم و در این راه نظم و برنامه‌ریزی دو عنصر مهم و ضروری است که همواره مورد تاکید بزرگان دین ما نیز بوده است.
دکتر صالحی در ادامه، دوری از سنت‌های غلط و اشتباه و ارایه راهکارهای نو برای حل مشکلات را ضروری دانست و تصریح کرد: به دلیل چالش ایجادشده در ارتباط با فناوری هسته‌ای بین ایران و غرب متاسفانه صحبت از انرژی هسته‌ای در افکار عمومی با غنی‌سازی و سانتریفیوژ مترادف شده است درحالی‌که کاربردها و تاثیرات گسترده این فناوری در زندگی عمومی مردم و جامعه امروز غیرقابل انکار بوده که از آن جمله تولید رادیوداروهای جدید برای درمان و تشخیص بیماری‌های صعب‌العلاج، تولید واکسن کرونا، سرم‌سازی، صنعت نفت و ... است. در این راستا این مرکز حلقه اتصال میان دستاوردهای تحقیقاتی و تبدیل آن‌ها به محصول نهایی موردنیاز جامعه برقرار کرده و بسیار مفید و سازنده خواهد بود و امیدواریم این مرکز در حوزه صنعت هسته‌ای بتواند بستر مناسبی برای به‌کارگیری فارغ‌التحصیلان انبوه این حوزه باشد.

*دکتر ستاری: کارخانه نوآوری همه چیزش باید خصوصی باشد
در ادامه آئین افتتاح از مرکز فناوری و نوآوری رسا، دکتر سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری و رییس بنیاد ملی نخبگان با تاکید بر لزوم توسعه نرم‌افزاری همگام با توسعه زیرساخت‌ها اظهار کرد: توسعه بیش از هر چیزی یک مفهوم فرهنگی است و نرم‌افزار و سخت‌افزارهای مربوط به آن زیرمجموعه نگاه و باور فرهنگی نسبت به توسعه است.
 

وی پژوهش را مبحثی مهم در توسعه عنوان و تصریح کرد: ما در کشور پژوهشکده‌های متعددی داریم که بعضی از آن‌ها قدمتی بیش از 100 سال دارند با این حال در حل مسایل و مشکلات حوزه‌های مختلف ناتوان هستند و مهم‌ترین راه‌حل این مشکل استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی و کارآفرینان برای تولید محصول تجاری از دل پژوهش‌ها و تشویق آن‌ها به سرمایه‌گذاری در این بخش است. این امر در کشورهای توسعه‌یافته همواره مورد توجه بوده و رشد بسیاری کرده است. در مراحل بعدی ایجاد کارخانه‌های نوآوری به‌عنوان هدف ترسیم می‌شود که همه زیرساخت و شرایط اعم از زمین، انرژی، سوله، آزمایشگاه و ... توسط بخش خصوصی تامین می‌شود.
به هر حال بخش دولتی و بروکراسی اداری مانعی برای توسعه نوآوری و فناوری محسوب می‌شود و دولت قادر نیست نقش سازنده‌ای در احداث و توسعه این‌گونه مراکز داشته باشد و ازاین‌رو حضور بخش خصوصی و کارآفرینان نوآور ضرورتی اجتناب‌ناپذیر به شمار می‌رود.
دکتر ستاری افزود: پژوهشگاه‌ها با استفاده از ظرفیت شرکت‌های خصوصی می‌توانند درآمد قابل‌توجهی کسب کند و به‌طورکلی باید بخش عمده درآمد خود را از طریق فروش تکنولوژی و توسعه استارت آپ‌ها تامین کنند. در این زمینه باید سیاست‌ها و برنامه‌هایی جهت ایجاد روحیه و تفکر کارآفرینی در افرادی همچون اعضای هیات علمی تهیه و تدوین شود تا بتوان از علم و دانش آن‌ها در سال‌های پس از بازنشستگی در جهت راه‌اندازی کسب‌وکارهای نوین استفاده کرد.
معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در پایان ضمن تقدیر از نگرش جدید ایجادشده در پژوهشگاه علوم و فنون هسته‌ای گفت: این مرکز پایگاه بسیار ارزشمندی برای جذب ایده‌ها و فکرهای نو و فناورانه و ایجاد ارتباطات سازنده و مفید جهت افزایش بهره‌مندی از پتانسیل بخش خصوصی خواهد بود.

*دکتر کریمی ثابت: برنامه کوتاه مدت ما ایجاد دو مرکز پزشکی و کشاورزی و نیروگاهی است؛ بعد از این مرحله سراغ پارک علم و فناوری خواهیم رفت که زنجیره اکوسیستم را تکمیل کند
 
 دکتر جواد کریمی ثابت، معاون رئیس سازمان انرژی اتمی و رئیس پژوهشگاه علوم و فنون هسته‌ای نیز ضمن مروری بر سیاست‌ها و برنامه‌های پژوهشگاه در حوزه نوآوری گفت: در دو سال و نیم گذشته، هدف پژوهشگاه بر این مبنا بود که از پژوهشگاه نسل 2 به پژوهشگاه نسل 3 تبدیل شود که ویژگی مهم پژوهشگاه نسل 3، کارآفرینی و توسعه‌گرا بودن آن است ازاین‌رو برنامه‌های متعددی در پژوهشگاه تدوین شد و از سال 98 اقدامات اجرای مرتبط با آن آغاز شد.
 

وی ضمن ابراز رضایت از روند اجرای این برنامه‌ها افزود: امسال شاهد یکی از نتایج مهم در این زمینه بودیم که کسب رتبه ارزشمند دوم توسط پژوهشگاه در بین پژوهشگاه‌های سراسر کشور بود. در این زمینه بحث نوآوری برای ما بسیار حائز اهمیت بود که با تاکید و حمایت گسترده رییس سازمان انرژی اتمی مبنی بر درگیر کردن بخش خصوصی و کارآفرینان به انجام رسید.
رییس پژوهشگاه علوم و فنون هسته‌ای با اشاره به اینکه عمده گردش مالی در صنعت هسته‌ای در بخش غیرقدرت وجود دارد، اظهار کرد: این بخش محل اصلی فعالیت کارآفرینان بخش خصوصی است و سهم این بخش در آمریکا بیش از۷۰ درصد و در ژاپن بیش از ۵۰ درصد است که نشان از اهمیت ویژه آن دارد. طبق آمارها و مطالعات انجام شده، گردش مالی بخش غیرقدرت در سال 2020 حدود 500 میلیارد دلار بوده است.
وی تصریح کرد: گزاره دیگر ما، خروجی فارغ‌التحصیلان هسته‌ای بود که در حال حاضر 6 دانشکده در دانشگاه‌های شریف، شهید بهشتی، شیراز و دانشگاه آزاد در این زمینه به تربیت دانشجو می‌پردازند که همگی از سازمان انرژی اتمی ایران انتظار دارند برای فارغ‌التحصیلان، اشتغال ایجاد کند که با توجه به انباشت نیرو در بخش‌های مهم دولت این امر عملی نخواهد بود. ازاین‌رو سازمان مصمم شد تا فضایی برای اشتغال فارغ‌التحصیلان رشته‌های مرتبط با علوم و صنعت هسته‌ای ایجاد کند تا از فضا و ظرفیت مغفول موجود برای فعالیت بخش خصوصی و کارآفرینان به بهترین نحو بهره‌برداری شود.
 

دکتر کریمی ثابت همچنین معرفی ظرفیت‌های موجود در صنعت هسته‌ای برای کارآفرینان را مهم‌ترین هدف راه‌اندازی مرکز فناوری و نوآوری رسا عنوان و اظهار کرد: افتتاح این مرکز، فضایی مناسب و منطبق با سیاست درهای باز در سازمان فراهم کرده و پژوهشگاه را از یک بازیگر منفعل و در انزوا به بازگیر فعال و پویا تبدیل می‌کند و راه را برای حرکت به سمت مراکز فناوری و نوآوری تخصصی هموار خواهد کرد.
وی از ایجاد دو مرکز در حوزه پزشکی و کشاورزی و حوزه نیروگاهی به‌عنوان برنامه‌های کوتاه‌مدت پژوهشگاه نام برد و ادامه داد: گام بعدی ما احداث پارک علم و فناوری هسته‌ای خواهد بود تا زنجیره ارزش این زیست‌بوم فناوری و نوآوری تکمیل شود.
رییس پژوهشگاه علوم و فنون هسته‌ای در پایان درخصوص ویژگی‌های ساختمان مجموعه مرکز فناوری و نوآوری رسا گفت: این مرکز در فضایی به مساحت 1500 مترمربع و در دو و نیم‌طبقه در مدت یک سال احداث‌شده و 20 شرکت و هسته فناور در آن مستقر شده‌اند که طی فراخوان و طی مراحل غربالگری از بین 70 شرکت انتخاب شده‌اند و با توجه به وجود ظرفیت‌ها و زیرساخت‌های لازم و مناسب از جمله آزمایشگاه‌ها و نیروی انسانی زبده و نخبه برای پذیرش 20 هسته فناور دیگر، امسال نیز فراخوان عمومی خواهیم داشت. به‌طورکلی مرکز فناوری و نوآوری رسا به‌منظور شناسایی تیم‌های توانمند هسته‌ای کشور و اقدام جهت تجاری‌سازی توانمندی‌های علمی، پژوهشی و فناورانه محققان و پژوهشگران هسته‌ای با کمک سرمایه گذران بخش خصوصی و دولتی در صنایع و بخش‌های مختلف بازارهای داخلی و خارجی راه‌اندازی شده و با آموزش، مشاوره و پایش تیم‌های پذیرفته شده، زمینه را برای راه‌اندازی کسب‌وکارهای آن‌ها با محوریت فناوری‌های هسته‌ای و متمرکز بر بخش‌های سلامت، کشاورزی و محیط‌زیست، فراهم خواهد کرد.
در پایان آیین افتتاح مرکز فناوری و نوآوری رسا، لوح یادبود این مرکز توسط دکتر صالحی، دکتر ستاری و دکتر کریمی ثابت امضا و یادداشت‌هایی بر آن نقش بست و حاضران در این مراسم ضمن بازدید از غرفه‌های هسته‌های فناور به گفت‌وگو با مدیران و کارشناسان هسته‌ها پرداخته و در جریان فعالیت‌های آن‌ها قرار گرفتند.
 

گفتنی است در حاشیه برگزاری مراسم افتتاح مرکز فناوری و نوآوری رسا، از اولین دستگاه گاماسل نیز رونمایی شد؛ این پروژه در قالب طرح «طراحی و ساخت سیستم پرتودهی گامای درون کار خشک به‌منظور پرتودهی به فرآورده‌های خونی در بیماران کاندید پیوند سلول‌های بنیادی خون‌ساز و دچار نقص ایمنی» در پژوهشکده کاربرد پرتوها و با همکاری واحد طراحی و مهندسی پژوهشگاه علوم و فنون هسته‌ای و واحد فناور پرتوفرآور پارس به انجام رسیده است.
 

این دستگاه با هزینه‌ای بالغ بر 26 میلیارد ریال طراحی و ساخته‌شده و در بیمارستان‌ها و مراکز و سازمان‌های انتقال خون مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
 
منبع خبر: دیپلماسی عمومی و اطلاع‌رسانی

تصاویر

پربازدیدترین ها

مطالب مرتبط

آرشیو مطالب

  • ارسال به دوستان
  • چاپ
نام ارسال کننده :  
ایمیل ارسال کننده:
نام دریافت کننده :
ایمیل دریافت کننده :  
موضوع ایمیل :
کد تصویری :