لوگو سایت

خط مشی جمهوری اسلامی ایران درخصوص پیمان عدم گسترش سلاح­های هسته‌ای و خلع سلاح
- بیانیه بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران
«در صورت تداوم تولید انبوه سلاح‌های انهدام جمعی توسط قدرت­ها، جهان به سوی نابودی رفته و خسارت عظیم کشورها را در بر می گیرد. هر شخصی در هر کجا که هست، اعم از نویسندگان، روشنفکران و نخبگان و دانشمندان در سراسر جهان باید مردم را نسبت به این خطر آگاه نمایند تا توده های مردم در مقابل این دو قدرت ایستادگی کرده و مانع گسترش چنین سلاح­هایی شوند.»
- بیانیه رهبر جمهوری اسلامی ایران
جمهورى اسلامى ایران استفاده از سلاح هسته‌اى و شیمیائى و نظائر آن را گناهى بزرگ و نابخشودنى میداند. ما شعار «خاورمیانه‌ى عارى از سلاح هسته‌اى» را مطرح کرده‌ایم و به آن پایبندیم. این به معنى چشم‌پوشى از حق بهره‌بردارى صلح‌آمیز از انرژى هسته‌اى و تولید سوخت هسته‌اى نیست. استفاده‌ى صلح‌آمیز از این انرژى، بر اساس قوانین بین‌المللى، حق همه‌ى کشورها است. همه باید بتوانند از این انرژى سالم در مصارف گوناگونِ حیاتى کشور و ملتشان استفاده کنند و در اعمال این حق، وابسته به دیگران نباشند. چند کشور غربى که خود دارنده‌ى سلاح هسته‌اى و مرتکب این کار غیرقانونى‌اند، مایلند توان تولید سوخت هسته‌اى را نیز در انحصار خود نگه دارند. حرکتى مرموز در حال شکل‌گیرى است تا انحصار تولید و فروش سوخت هسته‌اى را در مراکزى با نام بین‌المللى ولى در واقع در پنجه‌ى چند کشور معدود غربى، تثبیت و دائمى کنند.
من تأکید می‌کنم که جمهورى اسلامى هرگز در پى تسلیحات هسته‌اى نیست، و نیز هرگز از حق ملت خود در استفاده‌ى صلح‌آمیز از انرژى هسته‌اى چشم‌پوشى نخواهد کرد. شعار ما انرژى هسته‌اى براى همه، و سلاح هسته‌اى براى هیچ‌کس است. ما بر این هر دو سخن پاى خواهیم فشرد و می‌دانیم که شکستن انحصار چند کشور غربى در تولید انرژى هسته‌اى در چارچوب معاهده‌ى عدم اشاعه، به سود همه‌ى کشورهاى مستقل و از جمله کشورهاى عضو جنبش عدم تعهد است.