1400/3/25 سه‌شنبه
1400/3/3 دوشنبه
لوگو سایت

آخرین اخبار صنعت هسته‌ایآخرین اخبار صنعت هسته‌ای

.

معاون رییس جمهور خبر داد:

حل مشکل زیست محیطی سراوان با تکیه بر فناوری هسته‌ای / آغاز ساخت نخستین بخش از مجتمع صنعتی و خدمات پرتودهی گیلان

1401/8/2614:41
تعداد بازدید: 588 بار

ساخت نخستین بخش از مجتمع صنعتی آموزشی، تحقیقاتی و خدمات پرتودهی گیلان صبح امروز با حضور مهندس اسلامی، معاون رییس جمهور و رییس سازمان انرژی اتمی در استان گیلان آغاز شد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان انرژی اتمی، در این مراسم که استاندار گیلان، نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی، معاونان و مدیران سازمان انرژی اتمی و برخی از مقامات استانی حضور داشتند، معاون رییس جمهور با اشاره به اینکه فناوری هسته‌ای پیشران توسعه محسوب می‌شود، اظهار کرد: برخلاف القاهای صورت گرفته در زمینه فناوری هسته‌ای که فقط شامل ساخت بمب می‌شود باید گفت این فناوری در اصل شکافنده مسیر برای خدمات‌رسانی متنوع به مردم بوده و نقش مهمی در زندگی و اقتصاد کشور دارد.
وی افزود: بر اساس مطالعات انجام شده و نیز سند راهبردی سازمان انرژی اتمی، استان گیلان به عنوان یک قطب برای توسعه فناوری هسته‌ای در نظر گرفته شده است.
معاون رییس جمهور تصریح کرد: در یکسال اخیر استاندار و نمایندگان عزیز استان گیلان، ساخت این مجتمع را به صورت جدی پیگیری کرده‌اند.
وی ادامه داد: خوشبختانه با تامین زمین مورد نیاز که در اختیار سازمان انرژی اتمی قرار گرفت، در لاکان شاهد ساخت یک مرکز آموزشی، تحقیقاتی، صنعتی و خدماتی در حوزه هسته‌ای خواهیم بود.
رییس سازمان انرژی اتمی در ادامه گفت: این طرح در دو مرحله اولویت‌بندی شده و ساخت مرکز آموزشی، تحقیقاتی، صنعتی و خدماتی در حوزه هسته‌ای در این منطقه پیگیری خواهد شد؛ یکی از این دو طرح، پرتودهی گاما برای استفاده در حوزه‌های صنعتی، کشاورزی و مواد غذایی است.


مهندس اسلامی افزود: حوزه دیگر در بخش پلاسما خواهد بود که در یکسال اخیر انقلابی در حوزه علوم و فنون کشور ایجاد کرده و قرار است در حوزه‌های پزشکی، مواد غذایی و کشاورزی این مجتمع در استان گیلان احداث شود تا بعد از تکمیل این دو طرح؛ مورد بهره‌برداری قرار گرفته و آماده خدمت‌رسانی به مردم عزیز استان باشد.
معاون رییس جمهور با اشاره به آغاز به کار فعالیت مجتمع صنعتی، تحقیقاتی و پرتودهی گیلان، بیان کرد: این مجتمع می‌تواند به یکی از مراکز علوم و فنون هسته‌ای تبدیل شود.
رییس سازمان انرژی اتمی درادامه با اشاره به مساله پسماند سراوان و مشکلات زیست محیطی گیلان، گفت: مساله زیست محیطی سراوان قابلیت حل با فناوری هسته‌ای را دارد و این مهم با عزم مسئولان استانی و همکاری مجتمع صنعتی، تحقیقاتی و پرتودهی گیلان تحقق می‌پذیرد.

حل معضل شیرابه استان گیلان با استفاده از فناوری پلاسما توسط سازمان انرژی اتمی

 محمد اسلامی در جریان سفر به استان گیلان و در مراسم رونمایی از سامانه تصفیه شیرابه ویژه منطقه سراوان در این استان با اشاره به تاثیر و پیامدهای مثبت زیست محیطی این سامانه اظهار کرد:‌ تمام تلاش سازمان انرژی اتمی ایران این است که تمام ابعاد و فنون نوین خود را در اختیار جامعه قرار دهد.
وی افزود: به این شکل به دنبال این هستیم که تحقیقات خودمان و ثمرات آن را به شکل عملیاتی وارد میدان کنیم و در این زمینه یکی از موارد در استان گیلان و در کل در استان‌های شمالی معضل شیرابه در بحث پسماند است.
رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره به معضل زیست‌محیطی شیرابه، تصریح کرد: در این خصوص گروه محققان سازمان انرژی اتمی با توجه به درخواست استاندار و نمایندگان استان گیلان با قبول این ماموریت، تحقیقات خود را آغاز و وارد اقدام شد.
وی ادامه داد:‌در اولین گام یک سامانه پایلوت تصفیه شیرابه در محل استانداری گیلان با قدرت 100 لیتر تصفیه در ساعت رونمایی شد که این دستگاه از طریق فناوری پلاسما شیرابه را به آبی قابل استفاده برای کشاورزی و صنعت تبدیل می‌کند.
مهندس اسلامی با تاکید بر بزرگی این دستاورد ادامه داد: پیش از این سامانه‌هایی توانسته بودند مراحلی را برای تصفیه شیرابه انجام دهند اما آب به دست آمده همچنان قابل استفاده در محیط زیست نبود که این مساله به یکی از معضلات باقی مانده تبدیل شده بود.
معاون رئیس جمهور افزود: به این شکل و با این کار تحقیقاتی و نمونه‌سازی انجام گرفته این مساله از نظر ما حل شده است. در این خصوص با دستور آقای استاندار و با محوریت معاون عمرانی استانداری، شهرداری و اداره محیط زیست استان گیلان قرار است این دستگاه در مقیاسی بزرگ‌تر که استان تشخیص می‌دهد ساخته شود تا این منطقه  با این معضل برای همیشه خداحافظی کند.
مهندس اسلامی در پایان گفت: همان طور که گفته شد این آمادگی برای ساخت دستگاه در مقایس‌های بزرگی در سازمان وجود دارد که با آموزش و پشتیبانی به شکل مداوم می‌تواند مورد استفاده قرار گرفته و استان گیلان از معضل شیرابه‌ها رها شود.


 

پربازدیدترین ها

مطالب مرتبط

آرشیو مطالب

  • ارسال به دوستان
  • چاپ
نام ارسال کننده :
ایمیل ارسال کننده:
نام دریافت کننده :
ایمیل دریافت کننده :
موضوع ایمیل :
کد تصویری :
login