1400/3/25 سه‌شنبه
1400/3/3 دوشنبه
لوگو سایت

آخرین اخبار صنعت هسته‌ایآخرین اخبار صنعت هسته‌ای

.

با حضور معاون سازمان انجام شد؛

امضای ۲ تفاهم‌نامه علمی در کنفرانس ملی «تحول دیجیتال و سیستم‌های هوشمند»

1403/2/622:30
تعداد بازدید: 370 بار

در دومین کنفرانس ملی «تحول دیجیتال و سیستم‌های هوشمند» در لارستان ۲ تفاهم نامه همکاری میان مرکز آموزش عالی لارستان و سازمان انرژی اتمی و پژوهشگاه علوم و فناوری ایران به امضا رسید.

به گزارش مرکز دیپلماسی عمومی و اطلاع‌رسانی سازمان انرژی اتمی ایران؛ در حاشیه دومین کنفرانس ملی «تحول دیجیتال و سیستم‌های هوشمند» در لارستان، 2 تفاهم‌نامه فناورانه، آزمایشگاهی، دانشی، پژوهشی و علمی میان علی نوروزی، معاون سازمان انرژی اتمی و عبدالکریم افروزه، رییس مرکز آموزش عالی لارستان منعقد شد.

مهم‌ترین مفاد این تفاهم‌نامه شامل ایجاد ظرفیت فرصت مطالعاتی اعضای هیات علمی در صنعت و فرصت مطالعات دانشگاهی برای خبرگان صنعتی، استفاده از امکانات آزمایشگاهی و پژوهشی، راه‌اندازی دوره‌های آموزشی با هدف توانمندسازی پرسنل و حمایت از تاسیس رشته های مورد نیاز سازمان در راستای تربیت نیروی انسانی متخصص است.


لزوم توسعه هوش مصنوعی در عرصه‌های مختلف کشور
معاون سازمان انرژی اتمی ایران در دومین کنفرانس ملی «تحول دیجیتال و سیستم‌های هوشمند» در لارستان به شرح الزامات هوشمندسازی در کشور و به‌ویژه در حوزه صنعت پرداخت.

علی نوروزی درباره این الزامات اظهار کرد: به دستور مقام معظم رهبری ایران باید در بین 10 کشور برتر در حوزه هوش مصنوعی قرار گیرد به همین دلیل باید حرکت بر مبنای سند نقشه راه توسعه ملی هوش مصنوعی ارایه شده توسط وزارت ارتباطات را در دستور کار دهیم که در نهایت به توسعه دولت الکترونیک و هوشمندسازی امور منجر خواهد شد.

وی تاکید کرد: ما باید به‌دنبال توسعه هوش مصنوعی در عرصه‌های مختلف در کشور باشیم و در زمینه گسترش حوزه هوش مصنوعی از طرح‌ها و اقدامات مختلف استقبال کنیم.

مدیرعامل شرکت فناوری‌های پیشرفته درباره اهداف تحول دیجیتال و هوشمندسازی در صنعت خاطرنشان کرد: آموزش نیروی انسانی متخصص در زمینه دیجیتال و هوش مصنوعی، سرمایه‌گذاری برای توسعه کاربردهای هوش مصنوعی،‌ تقویت شرکت‌های فعال در زمینه هوش مصنوعی،‌ حفظ و جذب نیروهای انسانی نخبه با تخصص هوش مصنوعی،‌ فراهم کردن زیرساخت‌های پردازشی و ذخیره‌سازی برای بخش‌های پژوهشی و نیز توسعه نرم‌افزارهای هوش مصنوعی بومی به عنوان اهداف تحول دیجیتال و هوشمندسازی در صنعت باید مورد توجه جدی قرار گیرد.

وی در ادامه با اشاره به سند رسمی منتشر شده توسط آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، نقش هوش مصنوعی در تسریع علم، فناوری و کاربردهای هسته‌ای را در هفت حوزه کاری معرفی کرد و گفت: هوش مصنوعی در حوزه‌های نظیر سلامت انسان‌ها، غذا و کشاورزی، آب و محیط زیست، نیروگاه‌های هسته‌ای،‌ تحقیقات علوم هسته‌ای از قبیل ایزوتوپ‌های پایدار و هم‌جوشی هسته‌ای، امنیت هسته‌ای و حفاظت در برابر تشعشعات و پادمان‌ها نقش موثری دارد.

نوروزی با بیان این که یکی از کاربردهای هوش مصنوعی در حوزه نیروگاه‌های اتمی است، گفت: یکی از این کاربردها، چیدمان بهینه سوخت هسته‌ای در راکتور است و باید معادلات فراوان و پیچیده‌ای در این زمینه حل شود.


مدیرعامل شرکت فناوری‌های پیشرفته اضافه کرد: حل این حجم از معادلات و داده‌ها در کنار هم نیازمند بهره‌گیری از هوش مصنوعی بوده و الگوریتم‌های مختلفی در این اتفاق تاثیرگذار است.

معاون سازمان انرژی اتمی ایران با بیان اینکه در نیروگاه‌های اتمی نیازمند امنیت سیستم‌ها هستیم زیرا این نیروگاه‌ها باید در بازه‌های زمانی معینی مورد تعمیرات دوره‌ای قرار گیرند. حال با توجه به اینکه حساسیت در سیستم‌های هسته‌ای بسیار بالاست و خطا در آن موجب فاجعه خواهد شد، استفاده از هوش مصنوعی در مدیریت زمانی تعمیرات سیستم‌ها با عملکرد هسته‌ای نقش به‌سزایی می‌تواند ایفا کند.
 

وی تصریح کرد: در حوزه رادیوداروها نیازمند ایزوتوپهای پایدار با غنای بالا هستیم که در این بخش هوش مصنوعی کاربرد ویژه‌ای دارد. بهره‌گیری از چنین تکنولوژی‌هایی ما را به یکی از قطب‌های برتر دنیا  برای جداسازی ایزوتوپ‌های پایدار تبدیل می‌کند.

نوروزی تاکید کرد: ما باید به‌دنبال توسعه هوش مصنوعی در عرصه‌های مختلف در کشور باشیم و در زمینه گسترش حوزه هوش مصنوعی از طرح‌ها و اقدامات مختلف استقبال کنیم؛ در کشورهای مختلف سرمایه‌گذاری‌های بزرگی در حوزه هوش مصنوعی شده بنابراین ما نیز باید با سرعت و شتاب بیشتری به این سمت حرکت کنیم.

پربازدیدترین ها

مطالب مرتبط

آرشیو مطالب

  • ارسال به دوستان
  • چاپ
نام ارسال کننده :
ایمیل ارسال کننده:
نام دریافت کننده :
ایمیل دریافت کننده :
موضوع ایمیل :
کد تصویری :
login