1400/3/25 سه‌شنبه
1400/3/3 دوشنبه
لوگو سایت

آخرین اخبار صنعت هسته‌ایآخرین اخبار صنعت هسته‌ای

.

محمد اسلامی در نشست خبری مشترک با گروسی عنوان کرد:‌

گفت‌وگوهای سازنده‌‌ای با مدیر کل آژانس داشتیم/ گام‌های مشترک و هماهنگ ایران و آژانس به‌سوی همکاری‌های آینده

1403/2/1816:47
تعداد بازدید: 124 بار

معاون سازمان انرژی اتمی ایران اظهار کرد: در جریان دیدار دوجانبه در اصفهان، گفت‌وگوهای سازنده‌ و در حال پیشرفتی با مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی داشتیم و به‌صورت هماهنگ و مشترک به سوی آینده گام برمی‌داریم.

به گزارش مرکز دیپلماسی و اطلاع‌رسانی سازمان انرژی اتمی ایران؛ محمد اسلامی درنشست خبری مشترک با رافائل گروسی که در حاشیه برگزاری نخستین کنفرانس بین‌المللی علوم و فنون هسته‌ای برگزار شد؛ گفت: از حضور پررنگ رسانه‌ها در این نشست خبری تشکر می‌کنم و همچنین از حضور آقای گروسی در نخستین کنفرانس بین‌المللی علوم و فنون هسته‌ای که در جمهوری اسلامی ایران قدردانی می‌کنم.
وی تصریح کرد: در جریان دیدار دوجانبه در اصفهان، گفت‌وگوهای سازنده‌ و در حال پیشرفتی با مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی داشتیم.

وی افزود: نکته حایز اهمیت این است که ما در اسفند 1401 در تهران بیانیه‌ای را به‌صورت مشترک منتشر کردیم، اگرچه بدخواهان جمهوری اسلامی ایران از تعاملات و ارتباطات جمهوری اسلامی ایران با آژانس ناخرسند هستند و سعی می‌کنند همواره در برقراری این همکاری‌ها تشکیک کنند و با سیاه‌نمایی و با استفاده از ادبیات کاملا مخرب این اقدامات و تصمیمات را کم ارزش جلوه دهند.
 

وی ادامه داد: آقای گروسی و بنده اعتقاد داریم بیانیه مشترک مبنای خوبی برای برقراری تعاملات بین آژانس و سازمان انرژی اتمی ایران است.

معاون رییس‌جمهور خاطرنشان کرد: این روند را به عنوان مبنا و نقشه راه خود در سازمان انرژی اتمی قرار داده و دنبال کرده‌ایم؛ نکته حایز اهمیت این است که در این دوره از مذاکرات، پیشرفت بیانیه ماه مارس را به عنوان یک خط مبنای مثبت ارزیابی کردیم. اگرچه این ملاحظه نیز وجود داشت که به دلیل شرایط ایجاد شده در فرآیند تعاملات آژانس و سازمان انرژی اتمی ایران، و نیز  برخی موضوعات، حرکات و روند تعاملات دو طرف کُند شده استکه هر دو طرف ناخرسندی خویش را از این روند اعلام کرده بودیم.  اما امروز با توجه به مروری که بر دستاوردهای آن بیانیه داشتیم، این امیدواری ایجاد شد که از این پس خط مبنا را براساس یک تداوم و تعامل مشترک و در قالب سه بخش در فعالیت‌های خود با آژانس دنبال می‌کنیم.


وی توضیح داد: بخش نخست، شامل موارد گذشته می‌شود؛ مواردی که در سند برجام در قالب پی ام دی بسته شده بود که از شرایط و ملاحظات مختص خود برخوردار بود که آغشته به مسایل بیرونی و سیاسی شده است. این بخش همواره به عنوان بخش گذشته با الزامات و لوازم خود مورد پیگیری قرار می‌گیرد و دارای ادبیات خاص است و نباید به سایر بخش‌ها تسری پیدا کند.

اسلامی اظهار کرد: در بخش نخست؛ موضوع مهم 2 مکان باقی مانده است که قبل از بیانیه مشترک چهار مکان مطرح بود؛ همچنین بحث ناترازی مواد را داشتیم که با همکاری‌های صورت گرفته، موضوع 2 مکان مورد بحث بسته شد و ناترازی مواد نیز حل و فصل شد البته همچنان  موضوع 2 مکان باقی‌مانده را در چارچوبی که تنظیم می‌شود، مورد بررسی قرار خواهیم داد.


وی با اشاره به بخش دوم روند فعالیت‌ها و تعاملات با آژانس گفت: بخش دوم مربوط به وضعیت موجود است که در شرایط حاضر در چارچوب پادمان و ان پی ای برای تداوم دانش و ملاحظات آژانس در مورد آن برنامه داشته باشیم. انتظارات و کاستی‌هایی وجود دارد که برای آن برنامه‌‌ریزی‌هایی شده و بابت اقدامات هماهنگ برای پیشبرد وضعیت موجود در چارچوب پادمان و ان پی تی، کار را دنبال می‌کنیم.

رییس سازمان انرژی اتمی ایران در ادامه عنوان کرد: بخش سوم نیز مربوط به مدیرکل آژانس و شخص آقای گروسی است و شامل گام‌هایی که به سمت آینده برداشته می‌شود و انتظارات متقابل است. نکته حایز اهمیت نقش مدیرکل آژانس است زیرا وی به موجب وظایف قانونی که برعهده دارد، می تواند به عنوان یک تسهیل کننده و تسریع کننده در انجام امور تاثیرگذار باشد بنابراین برای برداشتن موانع، حل و فصل مسایل که عمدتا سیاسی است، نقش مدیرکل و جایگاهی که ایشان دارد برای تعامل آفرینی و بهبود وضعیت که به‌طور همزمان تاثیرات سیاسی و فنی به‌وجود خواهد آورد، بسیار مهم است.


اسلامی خاطرنشان کرد: ما توافق کردیم که برای تهیه پیش‌نویس این سه بخش؛ معاونان طرفین یعنی آقای آپارو از طرف آقای گروسی و آقای کمالوندی از طرف سازمان انرژی اتمی ایران جلساتی را برگزار کنند و درباره زمان بندی‌ها و آیتم‌های این سه بخش اقداماتی انجام دهند تا با حرکت در زمان مناسب و به شکل متقابل؛ نتایج مورد انتظار را دریافت کنیم.


 
وی تصریح کرد: البته این موضوعی نیست که اکنون اتفاق افتاده باشد  بلکه آغاز یک فرآیند است که در حال تنظیم آن هستیم.

اسلامی تاکید کرد: موضوع حایز اهمیت در شرایط کنونی که برای ما از هر زمان دیگری ضرورت بیشتری دارد، این است که در برابر القائات خصمانه‌ای که علیه برنامه هسته‌ای ایران پایه‌گذاری شده و منشاءآن صهیونیست است را بتوانیم بیشتر از گذشته و قوی‌تر مراقبت کنیم تا در تعاملات و روابط جمهوری اسلامی ایران و آژانس تاثیرگذار نشود.

معاون رییس‌جمهور گفت: در امپراتوری رسانه‌ای القا می‌شود که رژیم صهیونیستی سردمدار این اقدامات است؛ در این مقطع زمانی که ماهیت این رژیم بر جهانیان معرفی شده و بسیاری از نخبگان و مردم در سراسر جهان این ماهیت را معرفی کرده و نسبت به آن اعتراض دارند، ما باید نسبت به این مساله توجه داشته باشیم که همین ماهیت جنایتکار، پشتیبان جریان مخرب علیه جمهوری اسلامی ایران بوده بنابراین بیش از این نباید مطالب مطرح شده از سوی این رژیم، ملاک عمل سازمان‌های بین‌المللی قرار گیرد.

وی اظهار کرد: به همین دلیل امروز با مدیرکل آژانس توافق کردیم که این موارد را هم تفکیک می‌کنیم، گذشته، حال و آینده و هماهنگ و پر تعامل به سوی آینده ‌ای روشن گام برخواهیم داشت.

برای مشاهده گزارش تصویری اینجا کلیک کنید.

پربازدیدترین ها

مطالب مرتبط

آرشیو مطالب

  • ارسال به دوستان
  • چاپ
نام ارسال کننده :
ایمیل ارسال کننده:
نام دریافت کننده :
ایمیل دریافت کننده :
موضوع ایمیل :
کد تصویری :
login