1400/3/25 سه‌شنبه
1400/3/3 دوشنبه
لوگو سایت

آخرین اخبار صنعت هسته‌ایآخرین اخبار صنعت هسته‌ای

.

رییس سازمان انرژی اتمی:

نقش‌آفرینی تاریخی ایرانیان در تولید و انتشار علم و فناوری/ علوم و فنون هسته‌ای؛ جلوه اقتدار و عزت ملی است

1403/2/1817:01
تعداد بازدید: 254 بار

معاون رییس جمهور گفت: ایران مهد تمدن و تاریخ بوده که همواره در تولید، صدور و انتشار علم و فناوری در طول تاریخ نقش داشته و ایرانیان هر زمان در طول تاریخ مجال و فرصت پیشرفت و نقش‌آفرینی داشته‌اند، در دنیا تاثیرگذار بوده‌اند.

به گزارش مرکز دیپلماسی عمومی و اطلاع رسانی سازمان انرژی اتمی؛ محمد اسلامی، معاون رییس جمهور و رییس سازمان انرژی اتمی در دومین روز کنفرانس بین‌المللی علوم وفنون هسته ای در اصفهان که با حضور رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برگزار شد، اظهار کرد: ضمن خوش‌آمد گویی به آقای گروسی باید به این نکته اشاره داشت که ایشان سال گذشته از برگزاری این کنفرانس و پیشنهاد ایران برای برگزاری دوسالانه آن استقبال کردند.

وی خطاب به شرکت‌کنندگان در این کنفرانس عنوان کرد: بسیار خوشحالیم که در دومین روز کنفرانس بین‌المللی علوم و فنون هسته‌ای با مقالاتی که در پنل‌های تخصصی ارایه شد؛ همگان از آخرین دستاوردهایی که محققان، اساتید و صنعتگران ما  بهره‌مند شدند.
 

وی افزود: در این مقطع زمانی شاهد برگزاری این کنفرانس هستیم و همان‌طور که استحضار دارید علوم و فنون هسته‌ای پیشران توسعه علمی و فناوری بوده و در کنار اینکه شکافنده و بازکننده مسیر است، همچنین موجب ایجاد هم‌افزایی برای دسترسی به سایر علوم و فنون خواهد شد.
 
رییس سازمان انرژی اتمی ایران با اشاره به اینکه ایران مهد تمدن و تاریخ بوده و همواره در تولید، صدور و انتشار علم و فناوری در طول تاریخ نقش‌آفرینی داشته است، گفت: شایستگی‌های ملت ایران به نحوی است که هر زمان در طول تاریخ مجال و فرصت پیشرفت و نقش‌آفرینی داشته‌اند، توانسته‌اند در دنیا تاثیرگذار باشند.

وی ادامه داد: به ‌ویژه در دوره پس از پیروزی انقلاب اسلامی،‌ این امکان به نحو احسن و با ایجاد فرصت برای مردم عزیز ما فراهم شده و به همین خاطر توانسته‌اند در زمینه پیشرفت علمی کشور گام بردارند و ما شاهد ثبت رکوردهای تازه‌ای در این سال‌ها بوده‌ایم.

معاون رییس جمهور با بیان اینکه در جمهوری اسلامی ایران پیشرفت علمی یک جریان زنده و پایدار است، تصریح کرد: این مساله به عنوان یک اراده ملی با هدایت‌های مقام معظم رهبری که در زمینه توسعه علم و فناوری کشور تاکید موکد دارند به یک جریان پویا تبدیل شده است.

وی افزود: بر همین اساس دانشگاه‌ها، موسسات تحقیقاتی، اساتید و دانشجویان در یک تعامل پیوسته و یکپارچه به شکل مستمر توانسته‌اند همکاری‌های صنعتی داشته باشند تا بدین وسیله فرآیند تجاری‌سازی برای پیشرفت علوم و فنون شتاب بگیرد و در زندگی مردم تاثیرگذار باشد.
 
رییس سازمان انرژی اتمی در ادامه گفت: به لطف الهی و نیز چنین هدایت‌هایی، در حوزه هسته‌ای به عنوان بخش مهمی از علم و فناوری کشور در مسیر یاد شده به شکل متفاوت و معناداری ظهور و بروز داشته  است. موضوعی که در ابتدا در داخل کشور و برای مردم اطمینان‌بخش بوده و از آن به عنوان یک جلوه اقتدار و عزت ملی یاده کرده و پشتیبانی می‌کنند.
 

وی اظهار کرد: همزمان با این موضوع در جریان بیرونی و به ویژه در کنار القائات و تحرکات خصمانه نظام استکباری که همواره به اشکال گوناگون و با یک جریان سیاسی پرفشار اقتصادی سعی در مخدوش کردن اذهان برای ماهیت صنعت هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران داشته اند، این مسیر هرگز مورد تردید واقع نشده است.
 
اسلامی با تاکید بر اینکه با توجه به این جریان مخالف صنعت هسته‌ای باید مسیر خود را قوی و مستحکم‌تر طی کرد و برای پیشبرد و پیشرفت کشور در عرصه‌های گوناگون درنگ نداشت، گفت: هم اکنون به نقطه‌ای رسیده‌ایم که در جمهوری اسلامی ایران علوم و فنون هسته‌ای در دانشگاه‌های مختلف کشور دارای ظرفیت علمی و پژوهشی است.

وی با بیان اینکه چنین ظرفیتی در تعامل با سازمان انرژی اتمی ایران در حال حاضر فرصت آفرین شده است، تاکید کرد:  این فرصت موجب شده تا جوانان ما بیشتر وارد این رشته شوند و برای پیشرفت برنامه‌ها به صورت درون‌زا نقش آفرین باشند.

رییس سازمان انرژی اتمی ایران تصریح کرد: در نظام لجستیک جهانی، وجه تمایز صنعت هسته‌ای ایران در جایی است که امکان خرید اقلام لازم در زمینه دانش و فناوری و یا سیستم وسامانه‌های مورد نیاز در بخش ساخت و تولید را نمی توان خریداری کرد و این مساله برای صنعت هسته‌ای کشورمان میسر نیست.

وی با بیان اینکه این مساله بدان معناست که وقتی شما نمی‌توانید اقلام مورد نیاز را خریداری کنید و حتما باید آن را از طریق تحصیل درونی به دست بیاورید، تاکید کرد: در همین راستا شاهد رسیدن از یک اقدام و تحقیقات درون‌زا به فناوری و تبدیل آن به چرخه نوآوری و سپس به یک صنعت و تبدیل آن به سامانه هستیم که در اصل وجه مشخصه صنعت هسته‌ای با سایر صنایع است. جایی که توانستیم فرآیند تبدیل ایده به محصول را کوتاه کنیم و این ثروت ملی با تلاش جوانان دانشمند کشورمان که تعدادی از آن‌ها امروز در این کنفرانس حضور دارند، به‌دست آمده است.

اسلامی تصریح کرد: امروز صنعت هسته‌ای در همه رشته‌ها فعالیت‌های خود را براساس یافته‌ها و دستاوردهای بومی حرکت می‌دهد و این یک حقیقت مهم است؛ موضوعی که نظام متخاصم آن را بر نمی‌تابد. این یک حقیقت است و چه آن را بپذیرند و یا نپذیرند این مهم‌ترین راهی است که انتخاب کرده‌ایم و در این مسیر حرکت خواهیم کرد.
 
رییس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه به شکل واضح چارچوب حرکتی این سازمان براساس نظام تعریف شده آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است، گفت: بدون شک این فضای علمی، فناوری ومدیریتی روابط ما با آژانس را به یک فضای پرتعامل تبدیل خواهد کرد. فضایی که نباید متاثر از جریانی باشد که همواره با ایجاد ابهام، تهمت زدن و پرونده‌سازی به دنبال مخدوش کردن مسیری است که بابت آن در حال تلاش هستیم.
 

اسلامی تصریح کرد: این مساله را با تعاملات و هماهنگی‌های لازم با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دنبال خواهیم کرد و بر همین اساس چارچوب پایه‌گذاری شده، دنباله حرکت ما را در این مسیر تنظیم می‌کند.

معاون رییس جمهور ایران در ادامه گفت: اکنون در این زمینه نکته مهمی وجود دارد که همان اراده ملی برای تاثیر‌گذاری صنعت هسته‌ای در زندگی مردم و در بخش انرژی و غیرانرژی است.

وی افزود: مساله ای که در قالب سند جامع راهبردی دنبال می‌شود و این سند یک نسخه بین‌المللی دارد که آن را به آژانس ارایه کرده‌ایم تا به‌صورت بسیار شفاف و روشن تمامی اهداف کمی و کیفی، سیاست‌ها و گام‌هایی که لازم است تا برداشته شود را دنبال کنیم.

رییس سازمان انرژی اتمی ایران در ادامه با اشاره به اهمیت توسعه منابع انسانی در صنعت هسته‌ای کشورمان، اظهار کرد: در این کنفرانس بین‌المللی که 22 کشور در آن شرکت داشتند و به شکل برخط هم در سراسر دنیا قابل رویت ومشاهده بود، حدود 600 مقاله در 9 محور، ارایه شد.

وی افزود: همه این موارد حکایت از پتانسیل قابل اعتمادی دارد که در کنار تحقیق، توسعه و اقدامات مهمی در کنار فعالیت پژوهشی انجام می‌دهیم و این همان سرمایه‌گذاری در توسعه منابع انسانی است که برای تاثیرگذاری در زندگی مردم، در دستور کار سازمان انرژی اتمی ایران قرار دارد.

اسلامی با اشاره به اینکه این مساله برای ما فوق‌العاده حایز اهمیت است که امسال و در سال‌های بعد از بورسیه دانشجویان استفاده کنیم، گفت: در همین راستا نگاه ویژه‌ای به سایر مقاطع تحصیلی برای پرورش استعداد‌ها داشته‌ایم و سرمایه‌گذاری روی این موضوع و استعدادیابی در دستور کار قرار گرفته است.
رییس سازمان انرژی اتمی در پایان تاکید کرد: بر همین اساس هم اکنون 20 مدرسه در سراسر کشور و در رشته‌های گوناگون توسعه یافته‌اند و این نگاه را از مقطع دبستان تا دبیرستان و سپس دانشگاه با اعطای بورسیه و حمایت دنبال می‌کنیم.


برای مشاهده گزارش تصویری اینجا کلیک کنید.

پربازدیدترین ها

مطالب مرتبط

آرشیو مطالب

  • ارسال به دوستان
  • چاپ
نام ارسال کننده :
ایمیل ارسال کننده:
نام دریافت کننده :
ایمیل دریافت کننده :
موضوع ایمیل :
کد تصویری :
login