1400/3/25 سه‌شنبه
1400/3/3 دوشنبه
لوگو سایت

پربازدیدترین ها

.

برپایی نمایشگاه دستاورد‌های صنعت هسته‌ای کشور در دانشگاه شیراز

1402/11/2911:16
تعداد بازدید: 436 بار

پنجاه و ششمین نمایشگاه تخصصی دستاوردهای صنعت هسته‌ای کشور از ۲۸ بهمن تا ۲ اسفند 1402 در دانشگاه شیراز برپا شده است.

به گزارش مرکز دیپلماسی عمومی و اطلاع‌رسانی سازمان انرژی اتمی ایران؛ در آیین افتتاحیه پنجاه‌ وششمین نمایشگاه تخصصی دستاوردهای صنعت هسته‌ای کشور،‌ برخی از معاونان سازمان انرژی اتمی و جمعی از مدیران ارشد صنعت هسته‌ای، استاندار فارس، امام جمعه شیراز، رییس دانشگاه شیراز حضور داشتند.


 
بورسیه دانشجویان کارشناسی ارشد از سال آینده
معاون سازمان انرژی اتمی ایران  در آیین گشایش پنجاه‌ وششمین نمایشگاه دستاوردهای صنعت هسته‌ای کشور در دانشگاه شیراز اظهار کرد: هدف از برگزاری این نمایشگاه،‌ آگاه‌سازی عموم مردم در زمینه توسعه فناوری هسته‌ای کشور است زیرا دانش هسته‌ای دارای بالاترین سطح استاندارد علمی بوده و در این زمینه، دانشگاه پیش از صنعت نقش آفرینی می‌کند به همین دلیل باید به شکلی مضاعف قدردان اساتید ارزشمند دانشگاه‌ها باشیم.

سید امیرحسین فقهی با اشاره به لزوم آموزش و تربیت نیروی متخصص در قالب بورسیه دانشجویان در مقاطع گوناگون گفت: روند بورسیه‌ دانشجویان در سازمان انرژی اتمی ایران ادامه دارد و سال آینده دانشجویان کارشناسی ارشد در رشته‌های مختلف برای شرکت‌های وابسته به این سازمان بورسیه می‌شوند.

رییس پژوهشگاه علوم و فنون هسته‌ای تصریح کرد: دانشجویان رشته‌های فیزیک و شیمی، برق، الکترونیک، میکانیک، کامپیوتر، صنایع، مواد، مهندسی شیمی و محیط‌زیست و نیز حقوق و مدیریت می‌توانند از این فرصت استفاده کنند.

وی با اشاره به طرح برخی اتهامات ساختگی علیه برنامه هسته‌ای  جمهوری اسلامی ایران خاطرنشان کرد: این اتهامات درحالی مطرح می‌شود که ایران بیشترین همکاری را با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دارد و پر واضح است که فعالیت کشور ما صلح‌آمیز است.
 

معاون سازمان انرژی اتمی ایران تاکید کرد: تنها هدف از طرح این اتهامات، جلوگیری از توسعه‌ فناوری و صنعت هسته‌ای ایران است.
فقهی اظهار کرد: هیچ انسان اندیشمندی در هیچ‌جای جهان تلاش برای دستیابی به سلاح کشتار جمعی را تایید نمی‌کند و ایران نیز از این قائده مستثنی نیست، همچنین ایران در این زمینه‌ فتوای رهبر معظم انقلاب اسلامی را نیز دارد.

رییس پژوهشگاه علوم و فنون هسته‌ای گفت: صنعت هسته‌ای دارای بالاترین سطح استاندارد‌های فنی و مهندسی است؛ به‌طوری که این استانداردها پیشران‌ سایر صنایع نیز هستند و اگر صنعتی برای رفع نیاز صنعت هسته‌ای فعالیت کرد، به‌طور حتم استاندارد آن بالاتر خواهد رفت.

پیشرفت بی‌نظیر دانش‌هسته‌ای زیر سایه تحریم‌ها
فقهی با اشاره به برپایی پنجاه‌وششمین نمایشگاه دستاوردهای صنعت هسته‌ای کشور در دانشگاه شیراز، گفت: این نمایشگاه با هدف آگاه‌سازی عموم مردم و معرفی دانش بومی صنعت هسته‌ای به‌عنوان مصداقی از این گفته که هرجا تحریم شدیم، قدرتمندتر شدیم برپا شده است.
وی عنوان کرد: دانش هسته‌ای را به ما ندادند اما عمدتا از سوی متخصصان ایران اسلامی به آن دست یافتیم.

معاون سازمان انرژی اتمی ایران اضافه کرد: دانش هسته‌ای با وجود تحریم‌ها در انقلاب اسلامی پیشرفت‌ بی‌نظیری داشته است، پس از نشست با دانشمندان روس که این دستاوردها با مستندات ارایه شد، رسانه‌های روسیه عنوان کردند که؛ «مردم ایران شایسته عمیق‌ترین احترام‌ها هستند که با این تحریم‌ها، تا این میزان پیشرفت داشته‌اند.»
 
موقعیت خاص استان فارس در زمینه تامین نیروی انسانی مورد نیاز صنعت هسته‌ای
وی با اشاره به ظرفیت‌های علمی، صنعتی و لجستیک استان فارس، گفت: استان فارس به‌واسطه‌ مجاورت با استان‌های جنوبی کشور که محل احداث نیروگاه‌های اتمی هستند؛ از موقعیتی بسیارمهمی برخوردار است و در زمینه تامین نیروی انسانی برای ساخت و بهره‌برداری از این نیروگاه می‌تواند استان معین باشد.

وی توضیح داد: باتوجه به این پتانسیل‌ها، جوانان استان فارس به‌واسطه‌ توسعه‌ صنعت هسته‌ای، در حوزه‌ نیروگاهی از اشتغال تضمین شده و تاثیرگذاری بالا در آینده‌ کشور برخوردار خواهند شد بنابراین باید همه مسوولان کمک کنند تا این استان بتواند به ایفای نقش در این زمینه بپردازد.
 

فقهی یادآور شد:۵۰سال پیش،‌ هنگامی که متخصصان کشورهای خارجی نیروگاه اتمی را می‌ساختند، بر این باور بودند که فارس باید استان معین تامین ‌کننده نیروی انسانی باشد؛ اکنون و به‌همت مسوولان استان این مهم را عملی می‌کنیم.

معاون سازمان انرژی اتمی ایران گفت: در برنامه‌ای که به کمک استانداری و با همت مسوولان استان و سازمان انرژی اتمی تدوین شده، توسعه‌ همه‌جانبه‌ نیروگاه و کاربردهای پزشکی، کشاورزی و صنعتی هسته‌ای در فارس پیش‌بینی شده است تا هیچ نخبه‌ای از این استان به‌واسطه محدودیت‌ها به سایر کشورها مهاجرت نکند.

گفتنی است پنجاه و ششمین نمایشگاه تخصصی دستاوردهای صنعت هسته‌ای کشور با همکاری سازمان انرژی اتمی ایران، دانشگاه شیراز و استانداری فارس از ۲۸ بهمن ماه آغاز شده و تا ۲ اسفند 1402 در ماه در این دانشگاه ادامه دارد.

برای مشاهده گزارش تصویری اینجا کلیک کنید.

 

پربازدیدترین ها

مطالب مرتبط

آرشیو مطالب

  • ارسال به دوستان
  • چاپ
نام ارسال کننده :
ایمیل ارسال کننده:
نام دریافت کننده :
ایمیل دریافت کننده :
موضوع ایمیل :
کد تصویری :
login